• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Arbetarnas Uraffär?

V

Cartier
Godkväll,

Jag hittade den här asken när jag gick igenom gamla kartonger. David Gustavsson var min farmors pappa som föddes ca 1880. Jag vet att han bland annat arbetade som spårvagnsförare.

Tyvärr var asken tom men jag misstänker att det kan ha legat ett fickur där, kanske en avtackningsgåva eller jubileumsklocka? Däremot hittar jag ingenting om jag googlar på Arbetarnas Uraffär.

Så är det någon som har mer info om Arbetarnas Uraffär i Stockholm? Vart det låg och vilka årtal det var igång m.m, m.m.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Tyvärr ingen info att ge dig - men sjutton vilket coolt butiksnamn! Lycka till - hoppas någon vet mer..!
 
  • Like
Reactions: V

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Det var verkligen intressant. Vet du/ngn annan vad för klocka som legat i. Det låter som urhandeln kan ha anknytning till kooperativa förbundet..
 
  • Like
Reactions: V

V

Cartier
Det var verkligen intressant. Vet du/ngn annan vad för klocka som legat i. Det låter som den kan ha anknytning till kooperativa förbundet..
Jag är ganska säker att det har varit ett fickur om man tittar på hur innanmätet är format. Det kan ju ha varit så att man var tvungen att förse sig/bli tilldelad ett när man körde spårvagn för att hålla tidtabellen. Vet att han körde linje 15 som bland annat gick på Råsundavägen och in till stan och som sedermera blev buss 515 som än idag går samma sträcka.

Vid sådana här tillfällen, och alla andra med för den delen, saknar jag verkligen min farfar som gick bort 95 år gammal för ett par år sedan men fullkomligt knivskarp i tanken och en historieberättare av rang. Han hade garanterat kunnat svara.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ja det var verkligen synd att du inte fick möjlighet att fråga. Det blir verkligen intressant ifall "Arbetarnas uraffär" syftar till ur för yrkesmässigt bruk. Då behöver det inte alls ha direkt anknytning till kooperativa rörelsen.

Berätta gärna när något framkommer ;)
 
  • Like
Reactions: V

Joakim

Sugen
2-Faktor
Kul historia och det ska bli spännande att följa utredningen. Är det inte så att just arbetarrörelsen har ordentliga arkiv? Om dom har haft en uraffär borde det vara dokumenterat
 
  • Like
Reactions: V
Topp