• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Arbetsintervju - Klocka eller inte?

Klocka på arbetsintervju

  • Ja

  • Nej

  • Enklare klocka ok


Resultatet är endast synligt efter enkät.

MaxAnd

Omega
Hej KS!

Om man ska på arbetsintervju, vad tycker ni om att man bär en finare klocka?

Anses detta som man vill skryta? Hur tänker ni?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har du klocka annars till vardags tycker jag du ska ha det på intervju. Majoriteten av befolkningen reflekter inte över vad klockan på din handled kostar. Mest osannolikt tänker de inte ens på den så länge du inte viftar den i ansiktet på dem.
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Spelar knappast någon roll. Chansen att personen som intervjuar dig uppmärksammar/vet vad du har på armen är liten.

En kompis till mig skulle på arbetsintervju i somras och frågade om han fick låna min Rolex. Han har annars ingen klocka.
Det var bara konstigt... (Han lånade inte klockan och han fick jobbet)
 

Buffi

Panerai
Intervjuar folk till mjukvaruingenjörsjobb, och klockan som bärs spelar absolut ingen som helst roll för kandidaterna.
Ett fåtal har haft dyrare klockor (Rolex eller Omega), men det är rätt ovanligt (precis som det är rent generellt alltså).

Att bedöma efter klocksmak vore såklart helt vansinnigt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kommer du att fundera på det är det nog bättre utan. Var dock säker på att den som intervjuar kommer att scanna av dig, invärtes och utvärtes. Har du behov av att hämta självförtroende från klockan kommer det att märkas även på din insida.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tycker man skall klä sig propert men vara sig själv. Går man aldrig i kostym annars så märks ju liksom det. Ang klockan så är det samma sak. Bär man klockor som speglar ens personlighet (det gör väl alla här?) så är det problemfritt anser jag, sen kan den vara nog så dyr kanske. För egen del så skulle jag inte tveka med en Speedy Pro för det är ju jag. Skulle tveka med guld-Rolex eller STOR polerad Bratte men det är ju inget jag äger heller. Jag är ju ingenjör och någon direkt klädkod finns ju inte bland oss.
 

BoEtt

Rolex
Svar på frågan är ett självklart ja. Sen vad beror väl på vilka du träffar, det är som med kläder öht, man klär sig efter situation och vilka det är du träffar.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Intervjuar en del och kollar naturligtvis in klockan om kandidaten har någon. Märke och värde spelar ingen roll i min bedömning men jag vet inte riktigt hur jag skulle reagera på en "icke nollställd" chronograf...
 

meo_swe

Audemars
Det är ju självklart att du skall ha en klocka på dig!
Men ta en klocka som passar din klädsel. har du skjorta och kavaj på dig är det kanske konstigt ut om du har en kaoz-stor dykare på dig.

Annars spelar det ingen roll tror jag. skrev kontrakt för nytt jobb idag, bar en seiko:)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Om du har en klocka som du är van med och "agerar naturligt" med så kommer ingen märka det.
Det är lite som kostymer. När en person inte är van att ha kostym så märks det direkt. Hållningen och hela sättet. Jag misstänker att samma sak gäller för klockor. Om det är en klocka som du är bekväm med så kommer den "smälta in" i din personlighet.
 

Mankebank

Cartier
Intervjuar också regelbundet och kan ärligt säga att kandidaternas klocka inte är en parameter.

Ta på dig den klocka du vill och ägna tankemödan åt att göra ett så bra intryck du kan. Läs på om arbetsgivaren, ställ frågor, var intresserad av arbetet och se till att intervjuande chef verkligen känner att han eller hon vill arbeta tillsammans med dig.
 
Topp