• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Arg fru/sambo/flickvän...

Anti

Cartier
Skärmavbild 2014-02-11 kl. 00.55.51.png


Några som känner igen sig? ;)

Fråga mig inte varför jag hänger på Familjeliv.se, kom in där av en ren slump när jag surfade omkring efter klockor hehe..
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Läste faktiskt diskussionen och den var inte så hysterisk som jag hade trott. Angående inköp så handlar det väl helt enkelt om delad ekonomi eller inte. Men jag vet inte, inga kvinnor står ut med mig ändå… kan köpa vad jag vill hela tiden!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Stackars skurt =(
Men seriöst..Har man delad ekonomi så pratar man först..Är det dock makens pengar får han väl spendera på vad han vill.
Hur hans ekonomi är spelar ifs roll..
 
  • Like
Reactions: P-A

aadde81

Cartier
Hon skrev make, nu är jag ingen familjerättsjurist men finns mina och dina pengar i ett äktenskap?

Äktenskapsbalkens 6 kap. 1 § : "Makarna skall, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses"
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Hon skrev make, nu är jag ingen familjerättsjurist men finns mina och dina pengar i ett äktenskap?

Äktenskapsbalkens 6 kap. 1 § : "Makarna skall, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses"


Det där menas ju inte att man enligt lag lägger all sin deg i samma hög som frugan...
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Nej men den inbördes underhållsskyldigheten syftar till att båda bör leva på samma standard. Därför menar jag att det inte finns mina och dina pengar.


Så om min framtida fru är en bohem… som typ.. målar tavlor eller något för att tjäna deg… och bara käkar nudlar… men ändå tjänar lika mycket om inte bättre än mig… då får jag inte kicka rolle… för att hon är en jäkla nudelsnaskare??
 

aadde81

Cartier
Är man överens finns det såklart inget problem, men tolkar att så inte var fallet för TS på familjeliv, eller?
 

ErikGBG

Audemars
Farsan köpte ett guldhalsband för 50 lax på schippol på fyllan på väg hem från en konferens en gång kommer jag ihåg när jag var liten, satan vad det bråkades hemma då. Skiljsmässan låg i luften.
Men dom är ihop fortfarande och morsan är lika gnällig ännu.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Helt gemensam ekonomi funkar inte för mig och min fru. Vi vill båda ha våra egna pengar även om vi också har ett gemensamt konto för hus, barn m.m. Skulle inte kunna leva med att fråga henne om lov innan jag köper nått till mig själv och samma från hennes håll.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Fråga om lov och diskutera ett köp är två skilda saker. Att diskutera köp med frugan har många gånger sett till att jag inte köpt något dumt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Samma här! Min fru är klok, och jag är impulsiv! :) Dessutom leder det inte sällan till att man får ett "okej" på någonting dyrare än man hade vågat komma hem med utan en diskussion innan... :) Jag är dessutom genuint intresserad av att höra min frus tankar kring klockor/bilar/kläder/etc. För mig är glädjen större i en klocka som hon också tycker är snygg.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag har inte en fru, men jag har en flickvän. Här är statistik från KS-tiden.

Första klockköpet: du är ju dum i huvudet som betalar så mycket för en klocka.
Andra klockköpet: den tickar för högt.
Tredje klockköpet: cool klocka, liten men du kan bära upp den!
Fjärde klockköpet: jag vill ha den, ge den till mig.

Jaha? Vad säger statistiken? Ju mer klockor du köper, desto nöjdare blir din respektive. Eller?

Efter alla timmar spenderade på detta forum och allt snack om klockor har hon fått ett eget intresse och kan till och med titta på en klocka och säga modellnamnet. Jo, det är sant. Jag blev själv chockad när hon vaknade igår och det första hon sa var "jag vill ha en Day Date".

Mitt tips är att ni låter er respektive känna sig delaktig, då förstår hon även alla dessa klockköp. Det är bättre det än att mörka...
 
Min personliga erfarenhet är att delad ekonomi eller inte - ofta avspeglar en persons partitillhörighet och syn på pengar i allmänhet.

På ett forum där genomsnittsklockan kostar typ 100 lök så känns det som att det inte finns så många sympatisörer med den synen att ekonomi skall delas upp och sedan bråkas om till dödens dagar.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte en fru, men jag har en flickvän. Här är statistik från KS-tiden.

Första klockköpet: du är ju dum i huvudet som betalar så mycket för en klocka.
Andra klockköpet: den tickar för högt.
Tredje klockköpet: cool klocka, liten men du kan bära upp den!
Fjärde klockköpet: jag vill ha den, ge den till mig.

Jaha? Vad säger statistiken? Ju mer klockor du köper, desto nöjdare blir din respektive. Eller?

Efter alla timmar spenderade på detta forum och allt snack om klockor har hon fått ett eget intresse och kan till och med titta på en klocka och säga modellnamnet. Jo, det är sant. Jag blev själv chockad när hon vaknade igår och det första hon sa var "jag vill ha en Day Date".

Mitt tips är att ni låter er respektive känna sig delaktig, då förstår hon även alla dessa klockköp. Det är bättre det än att mörka...

Gift dig med henne, direkt!!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hon skrev make, nu är jag ingen familjerättsjurist men finns mina och dina pengar i ett äktenskap?

Äktenskapsbalkens 6 kap. 1 § : "Makarna skall, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses"


Jag gillar delen i lagen som säger "...och personliga behov skall tillgodoses"
Tycker det är precis det denne herre har gjort genom att köpa en klocka och tillgodose sitt personliga behov :D
 

aadde81

Cartier
Nu har jag förvisso bara en sambo och inte delad ekonomi, så hon har egentligen inget att säga till om vad gäller mina klockinköp. Dock hindrar det ju inte henne att ha synpunkter vilket hon såklart har (om det mesta). Hon blev klart mindre ogillande när jag snöade in på äldre Seikos än nyare Omegor. Så det är ett tips till er därute som har problem med frugan och inte vill mörka :) .

------ Seiko (ej GS) - för dig som vill bevara husfriden -------
Obs! Ironi
 

Frosse

Cartier
Nu har jag förvisso bara en sambo och inte delad ekonomi, så hon har egentligen inget att säga till om vad gäller mina klockinköp. Dock hindrar det ju inte henne att ha synpunkter vilket hon såklart har (om det mesta). Hon blev klart mindre ogillande när jag snöade in på äldre Seikos än nyare Omegor. Så det är ett tips till er därute som har problem med frugan och inte vill mörka :) .

------ Seiko (ej GS) - för dig som vill bevara husfriden -------
Obs! Ironi
Ser en annons från 60-talet framför mig.

"Seiko - The watch that keeps your woman happy.

A swell choice for any man!"
 
Topp