• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Arg fru/sambo/flickvän...

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Min fru kommenterade min Panerai första gången vi träffades...keeper.

Allt handlar väl om kommunikation. Mina klockor är en "separat budget" (hennes ord) och vad jag gör för dem har hon lika lite med att göra som de klädinköp hon gör(sen att hon använder mina klockor gör det väl lite lättare också).
 

Knight

Cartier
Så länge makens ekonomi tillåter köpet ser jag inte vad problemet är. Om de däremot lever knapert och har barn som kommer i kläm borde han skämmas. Personligen anser jag att livet är för kort för delad ekonomi.. köp det du vill och har råd med.
 

Apansson

Torpare
Så länge hushållet går runt och man kan göra saker tillsammans med ungarna som resor och dylikt så är det bara köra på. Vill herrn ha en Rolle ska han ha det, vill damen ha 100 par skor ska hon ha det. Han gillar klockor, hon gillar skor. Dock går det alltid före att kidsen ska ha en soft uppväxt!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Det är lättare att inte be om lov och be om förlåtelse, än att be om lov och be om förlåtelse ;)
 
  • Like
Reactions: ssl

Rivalen

Rolex
Man pratar först om alla större inköp oavsett upplägg. Varför? Man är ihop med tanken att det skall vara länge och då måste man agera som om man vill att det skall hålla länge och då är respekt en bra ingrediens. Köper man sedan en klocka som går att sälja till ungefär samma pris och menar att man är beredd att sälja om så skulle krävas, så blir det lugnare och till slut blir sambo/fru/make också lite klockintresserad. Så e de bara.:cool:

Att först presenta henne med en fin klocka är ju - ja ni vet - klockrent!

Har man en ekonomi där 42k är en sputt i havet, då är det ett annat läge.
 

Capo

Omega
2-Faktor
Hon skrev make, nu är jag ingen familjerättsjurist men finns mina och dina pengar i ett äktenskap?

Äktenskapsbalkens 6 kap. 1 § : "Makarna skall, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses"


Den paragrafen tar väl endast sikte på basala behov? Egendom är giftorättsgods (7:1 äktenskapsbalken) så till vida det inte kan anses utgöra enskild egendom enl. 7:2 äktenskapsbalken. Med andra ord har hon ett latent anspråk på hans klocka i den annalkande bodelningen vid skilsmässa... ;)
 

aadde81

Cartier
Den paragrafen tar väl endast sikte på basala behov? Egendom är giftorättsgods (7:1 äktenskapsbalken) så till vida det inte kan anses utgöra enskild egendom enl. 7:2 äktenskapsbalken. Med andra ord har hon ett latent anspråk på hans klocka i den annalkande bodelningen vid skilsmässa... ;)

När man googlar skriver familjerättsjurister att regeln syftar till att båda bör leva på samma standard. Inget om basala behov eller inte.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Delad ekonomi = Nej TACK. Vi har ett gemensamt huskonto som vi sätter in pengar på varje månad, en bra regel är att se till att sätta in lite mer pengar än vad man kommit överens om, när hon märker det så blir hon j... glad. Hon påtalar detta glatt, och man svarar, man vet aldrig när det behövs lite extra pengar älskling. Se även till och betala bredband, telefon och tv abonnemang osv från egen ficka.

När allt detta är gjort kan man med gott samvete köpa vilken klocka man vill och till vilket pris man vill. Det enda hon kommer att säga om hon nu märker detta är, jaha...har du köpt ny klocka, ja den var ju fin.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Jag råkade också komma hem med min nya klocka utan att riktigt ankrat min fina ide med frun. Blev hyffsat idiotförklarad och blir fortfarande pikad ibland, men vafan, det är ju en fin klocka och då får man offra lite.. Haha
 

Capo

Omega
2-Faktor
När man googlar skriver familjerättsjurister att regeln syftar till att båda bör leva på samma standard. Inget om basala behov eller inte.

Terminologiskt kanske jag använde mig felaktigt av uttrycket basala behov, men du förstår nog vad jag menade.

Att båda bör leva på samma standard innebär inte att hon har rätt till en klocka för 45k bara för att han köpt en för 45k...
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Jag har förklarat två gånger för två olika flickvänner att jag inte tänker åka utomlands under en längre period med dem något år då vi var tillsammans. Detta eftersom att "min studentbudget enbart räcker till Rolex eller Omega, inga dyra resor och det för mig är viktigare än än någonting som jag ändå kan göra senare".

Superpoppis!!
 

Niclas

Omega
Eller så börjar man spåna i en klocka i prisspannet 2-3 ggr över vad man siktat in sig på.

-Gissa om diskussionen går lätt när man sedan råkar nämna uret man tänkt sig från början.

( Har lärt mig detta den hårda vägen av frugan när hon shoppar kläder )
 

Carolin

Cartier
Min personliga erfarenhet är att delad ekonomi eller inte - ofta avspeglar en persons partitillhörighet och syn på pengar i allmänhet.

På ett forum där genomsnittsklockan kostar typ 100 lök så känns det som att det inte finns så många sympatisörer med den synen att ekonomi skall delas upp och sedan bråkas om till dödens dagar.
Nä. Gemensamma poster för det allmännas och separata nöjeskonton. Här bråkas det aldrig men en och annan suck kan det väl bli. Min gubbe beställde en helt ny bil och höll tyst om det ända tills den levererades. Då fick jag äran att öppna garaget och vips där stod en ny bil. Tyckte snarare att han var cool som hade kunna knipa om bilköpet i nästan tre månader. Vi måste ju ha lite skoj för bövelen! :happyhappy:
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Nu har jag förvisso bara en sambo och inte delad ,.ekonomi, så hon har egentligen inget att säga till om vad gäller mina klockinköp. Dock hindrar det ju inte henne att ha synpunkter vilket hon såklart har (om det mesta). Hon blev klart mindre ogillande när jag snöade in på äldre Seikos än nyare Omegor. Så det är ett tips till er därute som har problem med frugan och inte vill mörka :) .

------ Seiko (ej GS) - för dig som vill bevara husfriden -------
Obs! Ironi
GS funkar också - är ju bara en Seiko.
Ett annat trick är att köpa många som ser likadana ut. Och vintage funkar bra med, -Har du ny klocka? - Nej den är gammal.
 
Topp