• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Arla Super Sport

Gummo

Joker
2-Faktor
Dök på den här och har ingen aning om vad det är. Hittade inga stämplar i verket. Någon som vet något får gärna hojta till. Torshammar-index?! och namnet ger skandinaviska vibbar.
image.jpg
image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är väl ett gammalt nedlagt importbolag. Den som är lite intressantare är boetten. Sök på (Super) Compressor och EPSA.
 

KMS

Rolex
Hur ser insidan av boettlocket ut? Ser ju onekligen ut som EPSA dykaren.
Kronan har inget kryssmönster eller?
Storlek på den?

Å grattis! Ser cool ut!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Cool rackare det där, dags att starta en tråd med bara coola makrobilder på index...:)
Ser ut som ett AS 1604 aka Wehrmachtswerk...
Grattis, vilket underbart stim du är i...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hur ser insidan av boettlocket ut? Ser ju onekligen ut som EPSA dykaren.
Kronan har inget kryssmönster eller?
Storlek på den?

Å grattis! Ser cool ut!


Tack! Slänger med bild på locket. Ligger en rund fjäder i som trycker mot en lös ring som i sin tur trycker mot verket och det är en platt gummiring runt locket. Inget kryss på kronan men den kan vara bytt och dykhjälmen är klart samma som på tidiga EPSA. 36 mm utan krona.

Tack, Ariste. Ska bara fixa en bra makroglugg till DSLRen så jag slipper paddan. Indexen är faktiskt helt råa. Det känns som jag haft lite flyt på sista tiden :) Som grädde på moset hittade jag original Tropic 20mm curved ends för en 200kr på eBay.

epsa.lock.JPG


piquerez.jpeg

epsa.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Slänger med bild på locket. Ligger en rund fjäder i som trycker mot en lös ring som i sin tur trycker mot verket och det är en platt gummiring runt locket. Inget kryss på kronan men den kan vara bytt och dykhjälmen är klart samma som på tidiga EPSA. 36 mm utan krona.

Tack, Ariste. Ska bara fixa en bra makroglugg till DSLRen så jag slipper paddan. Indexen är faktiskt helt råa. Det känns som jag haft lite flyt på sista tiden :) Som grädde på moset hittade jag original Tropic 20mm curved ends för en 200kr på eBay.

Lemania sålde ur med mycket lika boetter. Den fjädrande stålringen du ser är ett signum för EPSA. Vet inte om jag egentligen gillar Tropic med böjda ändor, bandhornen brukar vara för långa. Låter dock som ett sjukt bra fynd!

piquerez_compressor-405x349.jpg

lemania_sc_1-336x390.jpg

lemania_sc_2-525x390.jpg


http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html
 

Minuteman

Rolex
Cool rackare det där, dags att starta en tråd med bara coola makrobilder på index...:)
Ser ut som ett AS 1604 aka Wehrmachtswerk...
Grattis, vilket underbart stim du är i...
Det är sannolikt ett AS1604, även om det inte är helt lätt att se skillnad på den och t.ex AS 1188 från baksidan av verket.
Märkningen sitter sannolikt under balansbryggan och går inte att se utan att demonstrera balansen, som på denna jag just nu håller på att serva.
uploadfromtaptalk1398289670690.jpg


Grattis till en cool klocka, Gummo !
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Det är sannolikt ett AS1604, även om det inte är helt lätt att se skillnad på den och t.ex AS 1188 från baksidan av verket.
Märkningen sitter sannolikt under balansbryggan och går inte att se utan att demonstrera balansen, som på denna jag just nu håller på att serva.
Tänk vad vissa tillverkare envisas ned att gömma märkningen på vissa kalibrar, lycka till med monteringen sen! :)
 
Topp