• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Arlaska Någon ?

Jag trodde det stavades Alaska , men namnet kanske inte alls har med landet att göra ?
Hittade den här på tradera och fick plötsligt ett behov av en Arlaska på armen :)

Någon som sett märket förut ? Och vilket verk sitter i ?? Snyggt rengjord men ett 16 mm band istället för 18 men det fixar jag i helgen.
Gillar designen.
P1040174.JPG
P1040177.JPG


Christer
 

solex

Omega
Snygg klocka och troligen kom den från antingen slutet av 60 eller tidigt 70 talet i väl original skick. Boett ser ut som rostfritt stål och kostar kanske 7 till 9 hundringar i gissning är bra investering..?;)
 

solex

Omega
Det är kanske roligt med något udda märke. Klockan ser väldig stilren ut och den har faktisk väldig lätt att kombinera med kläder..:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Martin Lovasz

Audemars
Arlaska var ett varumärke av HEBE Watch och de sålde under flera andra namn.

Ascalon
Gilbert
Glenn
Hebe
La Marie Galante
Rive d'or
Wehrmann
Wehrmatic
Wehrsport
Wehrzeit

HEBE står för "Horology Elaborated By Experts" och kom till 1901 men jag tror att det var först på 50-talet man försökte sig på att sälja klockor men inget märke som står ut. De finns inte längre och officiellt avregistrerades bolaget 2014 men jag tror inte man gjort klockor sedan mitten av 80-talet.
 
Topp