• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Armand Nicolet J09 - en udda fågel i flocken

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Armand Nicolet J09 - en udda fågel i flocken
Jag blir med viss regelbundenhet kontaktad av olika klocktillverkare som undrar om jag vill testa deras klockor och skriva några rader om klockan och tillverkaren. Oftast handlar det om kickstarterprojekt eller klockor som är mer av typen accessoarklockor. Av naturliga skäl tackar jag oftast nej. Av den enkla anledningen att jag nog inte är rätt person att ge dessa klockor en rättvis bedömning. Jag kan å ena sidan gilla initiativet att starta ett nytt klockmärke, å andra sidan så kan jag konstatera att det oftast inte är klockor som attraherar mig som klocknörd. Att testa och recensera den typen av klockor blir därför inte riktigt min grej.

Men ibland dyker det upp tillverkare som faktiskt har något som intresserar mig, tillverkare som kanske inte är representerade på bred front i Sverige men med ett utbud av klockor som känns intressanta och kanske tom kul för mig som klocknörd. Armand Nicolet är ett sådant märke.
Jag blev för en tid sedan kontaktad av Armand Nicolets svenske representant (som också är genuin klockfantast och aktiv här på KS) som undrade rakt på om jag vore intresserad av att testa någon av deras modeller och kanske skriva en recension på Klocksnack. Och hey, jag gillar ju klockor och tycker att det vore lite kul att testa någon lite mer udda fågel. Jag tänker också att det kan vara kul att läsa om något annat än the usual suspects här på Klocksnack. Mina enda villkor var att det dels skulle mynna ut i någon form av treat till klocksnacks medlemmar och dels att jag kommer att recensera klockorna ärligt, såväl bra aspekter som mindre bra. Deal done och here we go!

Först lite kort info om märket Armand Nicolet, ett märke som för mig passerat ganska obemärkt förbi sånär som att jag sett någon hastig bild instagram och ibland sett dem dyka upp på det brittiska forumet tz-uk. Detta är kanske inte så konstigt då Sverige är en liten marknad och AN enligt uppgift satsar mest på Italien, Ryssland och Storbritannien. Hur som så grundades AN redan 1875 i Tramelan utanför Bern och drevs som ett familjeföretag fram till 1987 då verksamheten såldes till en italiensk affärsman. Vad vi har här är alltså inte ett återuppväckt varumärke utan en schweizisk tillverkare som producerat ordentliga kvalitetsklockor i mer än hundra år.

Produktionen sker i AN's egna produktionsanläggning och man jobbar såväl med modifierade basverk från ETA som med egen inhouseproduktion av urverk. Resultatet är ett ganska brett utbud av klockor i ett segment jag upplever som lite småpråliga dressklockor. Ett segment som egentligen inte är vad jag personligen gillar, men de har också ett par modelllinjer som är lite mer sportiga i karaktären och det är också ur den modellinjen som recensionsklockan kommer från. Vilket för oss in på ämnet för dagen, Armand Nicolets modell J09 Day & Date. Det är väl lika bra att vi börjar med ett par bilder:

IMG_8798.JPG


IMG_8799.PNG


Hard facts
J09 är vad som skulle kunna beskrivas som en lite dressigare sportklocka, åtminstone enligt mig. Storleken på boetten (som är bankad i 316L-stål) är lagom satta 41,5mm i bredd med 20mm mellan bandhornen. Tjockleken ligger på modesta 12,5 mm och den är möjlig att få på såväl alligatorband som på länk. Tavlan är sk guilloché-urtavla med självlysande siffror och visare och glaset är antireflexbehandlat safir. Baksidan har också den safirglas och urverket är ett modifierat ETA-verk de själva kallar AN2846-09 (vilket också ger en hint om vilket basverk som använts...) med visning för dag och datum kl 6. Vattenresistensen är satt till 50M och den signerade kronan är inte skruvad.

Mina intryck
Så, vad har jag då för intryck av denna J09 efter några veckors provcykling? Vi kan väl börja med ett allmänt intryck av boxen och presentationen av klockan.

IMG_8738.JPG

Som synes är boxen av det mer traditionella slaget. En trevlig paketering utan att det känns överdrivet påkostat eller exklusivt. Paketeringen gör helt enkelt jobbet bra och enligt förväntan.

Nu är ju få klockor gjorda för att ligga i boxen och väl på armen så sitter den riktigt bra. Exemplaret jag testade kom med blå tavla på blått alligatorband med viklås. Jag är ju egentligen en patenterad tråkmåns när det kommer till klockor och när jag tittar i min egen klocklåda så är det rader av svarttavlade sportklockor av olika slag, de flesta på länk eller natoband. Att då hänga på sig en blåtavlad klocka med blått alligatorband blir ett litet avbrott i klockrutinen. Men faktum är att det kändes rätt bra. Tavlan har en ljusare blå ton som känns fräsch och lite uppfriskande. Den är också lättläst med tydlig dag- och datumvisning som är väl tilltagen i storlek. Läderbandet känns hyfsat följsamt och viklåset är bra utformat och stabilt. Det var också hyfsat lätt att justera in bandet på låset, vilket alltid är ett plus när det kommer till viklås.

IMG_8672.JPG

Väl på armen slås jag av att den trots sin moderata storlek bär betydligt större än vad man kan tro. Den har helt enkelt närvaro på handleden. Utformningen av boetten tilltalar mig också. Det finns, på bild, lite formmässiga likheter med ex Aquanauten från PH, men utförandet är ändå eget och mitt intryck är att den bär betydligt större och biffigare i praktiken. På ett bra sätt.

IMG_8639.JPG

IMG_8653.JPG

Så, vad tycker jag då efter några veckors användning? Själva klockan är vad jag skulle kalla för oklanderlig. Storleken är bra, den känns välbyggd och och jag gillar verkligen färgen på tavlan. AN har lyckats mycket bra med den blå färgen. Jag gillar också utförandet av dag-/datumvisningen. Funktionen är stor, lättläst och välplacerad. Nu kan man iofs säga att det inte är något unikt med vare sig snygg blå färg eller välplacerad dag- och datumvisning, men, det är i detaljerna det sitter och här har AN lyckats.

Urverket har jag inte mycket att säga om, det är fint dekorerat och när jag mätte upp tidsavvikelsen låg den på ca +4 sekunder per dygn och det är ju klart godkänt i min bok.

IMG_8741.JPG

Visarna och index är väldigt enkla och neutrala. Jag gillar dock detaljen med den lite gaffelformade spetsen på tim- och minutvisarna, små saker som bidrar till helheten. Dock är inte lumen fantastisk, godkänd, inte mer.

IMG_8740.JPG

Rent generellt har egentligen bara två invändningar mot klockan, det ena är alligatorbandet och det andra är vattentåligheten. Då det gäller bandet så är det rent subjektivt, jag är inget fan av läderband. Det passar helt enkelt inte mig. Jag föredrar länk eller nato. Den andra invändningen är vattentåligheten. Jag föredrar personligen när vattentåligheten är 100M. Jag vet att 50M duger att duscha med men jag har ett inre behov (eller vad vi nu ska kalla det) att ha det lite mer safe och jag tycker verkligen att 100M WR borde vara ett lagstadgat grundkrav på klockor som appellerar på att vara sportiga (för att gå lite från ämnet är just detta anledningen till att jag alltid, några veckor efter införskaffande, börjar irritera mig på Omega Speedmaster Pro och inte behåller dem...). Jag vet att det är en smula irrationellt, men man har ju sina käpphästar och principer. :D

Vem skaffar då en Armand Nicolet? Som jag nämnde tidigare så kan nog flera av modellerna upplevas som lite för pråliga i designen. J09 är dock en riktigt trevlig bekantskap som sannolikt skulle kvala in och bli uppskattad även bland svenska klocknördar med förkärlek för stålsportisar. Det är en välbyggd och trevlig klocka som funkar i de flesta sammanhang, det går att variera mellan länk och läderband på ett snyggt sätt (länk blir naturligtvis mer sportigt och band blir mer dressat). Det stora frågetecknet blir ju egentligen huruvida en potentiell köpare är beredd att betala listpriser för ett i Sverige okänt märke. J09 listar strax under 30k på läderband vilket är en substantiell summa. Och även om priset matchas av kvaliteten på klockorna så är konkurrensen tuff. I prisklassen 25-50k finns oerhört mycket att välja på och det krävs nog hård positionering och marknadsföring för att lyckas.

För att försöka knyta ihop säcken lite så kan jag ärligt säga att jag gillar AN's J09. Att slänga på en länk och skippa läderbandet är ju ingen stor sak och gör enligt mig mycket för upplevelsen av klockan. WR är ju då lite mer problematiskt, men samtidigt behöver det ju inte vara ett problem för alla andra bara för att det är ett (om än litet) problem för mig.

För mig så skulle Armand Nicolet's J09 nog vara en typisk komplementklocka. Jag har svårt att se den som mitt första val, den skulle inte vara den där dagliga klockan som jag tar på mig och glömmer att ta av. Men samtidigt ÄR det en trevlig klocka. Den skulle vara rolig att ha i klocklådan och skulle definitivt användas när jag ville hänga på mig något lite mer ovanligt och uppfriskande, därtill fungerar den alldeles utmärkt. Men för mig har den kanske inte riktigt den där tyngden (i allegorisk bemärkelse) som krävs för att bli valet om jag (Gud förbjude) skulle gå vägen som OWG.

Det sagt, så är detta inte på något sätt en dålig eller trist klocka, tvärtom, det är en riktigt bra klocka. Jag tror att det jag saknar är lite mer edge, kanske skulle den behöva ta ytterligare ett kliv mot seriöst sportur för att jag riktigt ska klicka med den? Eller så är det så att jag söker efter fel saker hos Armand Nicolet, jag kanske egentligen skulle testa någon av deras mer seriösa dressur, kanske något med månfas? Det är kanske där AN's edge egentligen ligger?

För den som vill ta en kik på Armand Nicolets modellprogram så hittar ni deras svenska webbshop med modeller och listpriser här och på instagram hittar ni dem under namnet armand_nicolet_scandinavia. En generös treat till alla KS'are som kommer också i en separat tråd i forumets diskussionsdel under veckan.

Ett stort tack till Armand Nicolet Scandinavia för att ni utan att tveka lånade ut era klockor för recension här på KS, vi hoppas se mer av er i den svenska klockcommunityn! :)
 

Bilagor

  • IMG_8739.JPG
    IMG_8739.JPG
    79.6 KB · Visningar: 55
  • IMG_8744.JPG
    IMG_8744.JPG
    120.3 KB · Visningar: 50
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jättefin rescension!
Man har ju sett den där flimra förbi på insta, och den kändes lite udda för att vara din, kul att det var något sådant här.

Jag gillade den här så fort jag såg den på bild, ser fram emot att se dem irl.

Finns de i butik någonstans?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jättefin rescension!
Man har ju sett den där flimra förbi på insta, och den kändes lite udda för att vara din, kul att det var något sådant här.

Jag gillade den här så fort jag såg den på bild, ser fram emot att se dem irl.

Finns de i butik någonstans?

I Sverige har de bara webbutik så det är inte helt lätt att IRL-klämma. :(
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Bra recension :)
På något sjukt sätt så kan jag tydligt höra din röst i skallen när jag läser texten.

Nu när du har provat att doppa tån i blått är det kanske dags för något gult ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra recension :)
På något sjukt sätt så kan jag tydligt höra din röst i skallen när jag läser texten.

Nu när du har provat att doppa tån i blått är det kanske dags för något gult ;)

Jag är INNE I DIG @sherwan ! :D

Gult kanske blir inne igen. Hört att brattar är schyssta med gul tavla.... ;)
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är INNE I DIG @sherwan ! :D

Gult kanske blir inne igen. Hört att brattar är schyssta med gul tavla.... ;)
Voodooo!! Misstänkte att de där Reggae trummorna i podden lät konstiga ;)

Kanske!?! Din tomte, den gula sjövargen/besten är redo för dig om du vill prova den någon gång så ska du se hur fel du har haft ;)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra recension @Denke. Men vad är detta?
"Eller så är det så att jag söker efter fel saker hos Armand Nicolet, jag kanske egentligen skulle testa någon av deras mer seriösa dressur, kanske något med månfas? Det är kanske där AN's edge egentligen ligger?"
Kanske något med MÅNFAS??!! :-O
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Intressant läsning! Gillar klockan, tycker visarnas gaffel på ändarna vi riktigt nice. Priset, nja, känns väl lite i överkant. Nu har jag ju inte provat men spontant känns det som att det finns mer o bättre i samma prisklass...?!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Intressant läsning! Gillar klockan, tycker visarnas gaffel på ändarna vi riktigt nice. Priset, nja, känns väl lite i överkant. Nu har jag ju inte provat men spontant känns det som att det finns mer o bättre i samma prisklass...?!

Det är en svår prisklass, helt klart. :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Intressant klocka med en spännande form. Jag hade kanske velat ha jämnbred borstad boett och olikabred fasning istället för som nu tvärtom. Men det kanske ser knas ut.

Bra skrivet hur som helst.
 
Topp