• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Armband GMTc

Asplund

Patek
2-Faktor
Läste i någon tråd på WUS om att GMTc inte har 904 stål i armbandet utan 3** någonting, detta kan väl inte stämma? :shock:
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Nog bullshit...

Enligt Rob E har Rolex haft Sandviken 904 stål som troget alternativ sedan 1988 nånting.
Låter helt osannolikt att Rolex skulle dra ner på kvalitet helt plötsligt.
 

paradis

Audemars
Most watch manufacturers use stainless steel 1.4435 or 316L. Rolex uses stainless steel 1.4439 or 904L which is slightly different from 1.4435. Steel 904L and 316L have the same grade of hardness. The level of nickel discharge with 904L is slightly higher, causing an increased chance of allergic reaction when worn by people sensitive to nickel. While technically 904L is more corrosion resistant, this is typically a concern is in industrial applications using steel in equipment for handling chlorides, sulfur dioxide gas or other toxic materials. Almost no watch manufacturers except Rolex consider it worth using the 904L steel, especially given that the price for 904L is approximately three times that of 316L.
 
C

China

Guest
paradis skrev:
Most watch manufacturers use stainless steel 1.4435 or 316L. Rolex uses stainless steel 1.4439 or 904L which is slightly different from 1.4435. Steel 904L and 316L have the same grade of hardness. The level of nickel discharge with 904L is slightly higher, causing an increased chance of allergic reaction when worn by people sensitive to nickel. While technically 904L is more corrosion resistant, this is typically a concern is in industrial applications using steel in equipment for handling chlorides, sulfur dioxide gas or other toxic materials. Almost no watch manufacturers except Rolex consider it worth using the 904L steel, especially given that the price for 904L is approximately three times that of 316L.

Fast egentligen så handlar det om hur mycket nickel som utsöndras med tiden, inte nickel innehållet i %. Vad jag känner till så har ingen klocktillverkare boetter eller armband som utsöndrar mer än 0,5 mikrogram per cm2 och vecka (EG:s gränsvärde). Men det hjälper å andra sidan inte många allergiker som får problem vid mindre mängder, vill man vara säker så är det armband/boetter i tungsten som gäller.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ljuv skrev:
Innan 2000 använde Rolex 316L stål och den första klockan som kom med 904L var Daytona.


Boetterna har väl varit i 904L sedan mitten på 80-talet. Länkarna är det olika med vad jag vet. Alla solida länkar är 904 och alla med ihåliga mittlänkar var 316. Således hade Submarinern 316 i länkarna ända fram till de sexsiffriga modellnumren.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Zed skrev:
Ljuv skrev:
Innan 2000 använde Rolex 316L stål och den första klockan som kom med 904L var Daytona.


Boetterna har väl varit i 904L sedan mitten på 80-talet. Länkarna är det olika med vad jag vet. Alla solida länkar är 904 och alla med ihåliga mittlänkar var 316. Således hade Submarinern 316 i länkarna ända fram till de sexsiffriga modellnumren.

16610 hade precis som 168000 904L-kvalité på stålet, så det är alltså 904L också i de ihåliga mittlänkarna.
168000 såldes under några månader typ 1987, huruvida den var först med 904L vet jag dock inte.

Sen
paradis skrev:
... Almost no watch manufacturers except Rolex consider it worth using the 904L steel, especially given that the price for 904L is approximately three times that of 316L.

Låter helt taget i luften att det skulle vara tre gånger dyrare med 904L visavi 316L faktiskt...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Gavve skrev:
16610 hade precis som 168000 904L-kvalité på stålet, så det är alltså 904L också i de ihåliga mittlänkarna.
168000 såldes under några månader typ 1987, huruvida den var först med 904L vet jag dock inte.

Är inte så säker på det. Har läst på flera ställen att länkarna varit i 316 fram till de nya länkarna. Kolla här t.ex.

"3. On the sport divers is 904L steel used in all the case and bracelet components or are some 316L? As a rule of thumb, all Rolex sport watches which have the new clasp are constructed entirely of 904L. No further elaboration was given, but it is now clear that sport/divers which do NOT have the new solid construction clasp are NOT entirely comprised of 904L components."

http://www.watchtalkforums.info/forums/ ... /38103.htm
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Zed skrev:
Gavve skrev:
16610 hade precis som 168000 904L-kvalité på stålet, så det är alltså 904L också i de ihåliga mittlänkarna.
168000 såldes under några månader typ 1987, huruvida den var först med 904L vet jag dock inte.

Är inte så säker på det. Har läst på flera ställen att länkarna varit i 316 fram till de nya länkarna. Kolla här t.ex.

"3. On the sport divers is 904L steel used in all the case and bracelet components or are some 316L? As a rule of thumb, all Rolex sport watches which have the new clasp are constructed entirely of 904L. No further elaboration was given, but it is now clear that sport/divers which do NOT have the new solid construction clasp are NOT entirely comprised of 904L components."

http://www.watchtalkforums.info/forums/ ... /38103.htm

Sry om jag låter dryg här, men det verkar faktiskt bara dumt att blanda olika stålkvalitéter på en klockas "våta" delar. Kanske invändigt isådanafall
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Gavve skrev:
Sry om jag låter dryg här, men det verkar faktiskt bara dumt att blanda olika stålkvalitéter på en klockas "våta" delar. Kanske invändigt isådanafall

Att Rolex ens använder 904L är mest en reklamgimmick ändå.
 

Ljuv

Omega
Zed skrev:
Ljuv skrev:
Innan 2000 använde Rolex 316L stål och den första klockan som kom med 904L var Daytona.


Boetterna har väl varit i 904L sedan mitten på 80-talet. Länkarna är det olika med vad jag vet. Alla solida länkar är 904 och alla med ihåliga mittlänkar var 316. Således hade Submarinern 316 i länkarna ända fram till de sexsiffriga modellnumren.

Zed du har delvis rätt, Boetterna har varit 904L sedan början av 80. Och sedan 2000-talet med början av uppdateringen av Daytonan har samtliga länkar bytts ut till 904L.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ljuv skrev:
Zed skrev:
Ljuv skrev:
Innan 2000 använde Rolex 316L stål och den första klockan som kom med 904L var Daytona.


Boetterna har väl varit i 904L sedan mitten på 80-talet. Länkarna är det olika med vad jag vet. Alla solida länkar är 904 och alla med ihåliga mittlänkar var 316. Således hade Submarinern 316 i länkarna ända fram till de sexsiffriga modellnumren.

Zed du har delvis rätt, Boetterna har varit 904L sedan början av 80. Och sedan 2000-talet med början av uppdateringen av Daytonan har samtliga länkar bytts ut till 904L.

Vad jag förstått har boetterna varit 904L sedan 1987 med 168000 som start. De gamla länkarna är jag inte säker på och det verkar inte vara någon som kan ge ett 100% svar. Se intervjun ovan.
 

Pleximannen

Cartier
Zed skrev:
Gavve skrev:
Sry om jag låter dryg här, men det verkar faktiskt bara dumt att blanda olika stålkvalitéter på en klockas "våta" delar. Kanske invändigt isådanafall

Att Rolex ens använder 904L är mest en reklamgimmick ändå.

Man ser rätt många vintagerollar med korrosion mellan bandhornen och under boettlocket, och jag antar att 904L i någon mån löser det problemet...(?) Eller finns det något som tyder på att korrosionen fortfarande är lika utbredd?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Pleximannen skrev:
Man ser rätt många vintagerollar med korrosion mellan bandhornen och under boettlocket, och jag antar att 904L i någon mån löser det problemet...(?) Eller finns det något som tyder på att korrosionen fortfarande är lika utbredd?

Ja, alltså. Allt är ju relativt och är du en dykare som utsätter din Rolex för saltvatten varje dag så är nog 904L en fördel men för gemene man som behandlar sina Rolexdykare som ovärderliga Rembrandts är det nog mindre viktigt.

Här är lite fakta från Timekeeperforum:

Which is the best steel for my watch ? Why does 95% of the watch industrie use 316L steel?
Why is Rolex using 904? Just a marketing reason?

Here are some "hard facts" for using 904L on diver watches:

the unit of measuremant is PRE ( pitting resistance equivalent )

the value for so called saltwater resistant is 32 pre! (or higher)

316L has a value of 24 pre

904L is 35 pre

Sinn Spezialuhren diver watches "U-models" with "German Submariner steel" got
38 pre

source © German Chronos / US watchtime

http://www.timekeeperforum.com/topic/10 ... steel.html

Summa summarum: Ska du dyka? Köp en Sinn gjord av ubåtsstål. :lol:
 
Topp