• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Warwian

Cartier
Hej, kompisar!
Som någon som uppskattar urverk, och framför allt fickursverk av hög kvalitet, är området kronometrar roligt. Kronometer är egentligen ett ganska godtyckligt begrepp, inte minst på grund av historiskt bristande standardisering och enhetlighet vad gäller ordets användning. Jag utgår i alla fall personligen från den definition som fastslogs år 1951/1952 i dokumentet Commision internationale de coordination des travaux des observatoires chronométriques, där en gemensam definition av begreppet fattades i Schweiz och i Frankrike. Den nya definitionen tydliggjorde att en kronometer är ett precisionsur som justerats i ett flertal positioner och temperaturer och som HAR erhållit ett gångcertifikat från en objektiv part. Tidigare ställdes inte krav på att uret testats utav en objektiv part, utan det var i någon mening upp till tillverkarna själva att avgöra om precisionen var god nog för benämningen kronometer. Detta gör att det från tiden innan 1951/1952 finns en del klockor som kanske inte borde bära namnet kronometer, bland annat en del mycket små damklockor från Movado. Hade dessa verkligen klarat riktig kronometertestning? Innan 1951/1952 fanns det förresten också minst två konkurrerande definitioner av kronometer, men den diskussionen lämnar vi här.
En kronometer är alltså ett ur som testats för precision och erhållit ett ovannämnt gångcertifikat. Detta kräver i regel urverk utöver det vanliga, vilket gör att de är roliga att samla på! Vad har vi egentligen för armbandskronometrar på forumet? Armbandskronometer använder jag här som benämning på ett armbandsur som kronometertestats.

Jag börjar tråden med en manuell kronometer av Recta, som testats av den oberoende testningsbyrån, Bureaux officiels de contrôle de la marche des montres, i Bienne, där också företaget Recta låg, inte långt från Omega. Min Recta är alltså testad av oberoende testningsbyrå sannolikt någon gång på 40-talet, när denna objektiva testning inte var ett krav för kronometerbenämningen.
Urverket är ett egenproducerat Recta kaliber G8 på 12 linjer (~27 mm) i värstingutförande, specialbyggt för kronometertestning. Tekniska finesser såsom svanhalsruckning, självjusterande spiral med Breguet-kurva och Glucydur-balans. Handfinishering utöver det vanliga, vilket man kan se på exempelvis kron- och spärrhjulen, insidan av hjulen i löpverket samt hörnen på verkets bryggor. Vidare är urverkets serienummer tydligt utskrivet, något som inte annars är vanligt på Recta-verk.
Det är en rolig klocka inte minst för att den är välkonstruerad, men också för att Recta var en förhållandevis liten producent av kronometrar. Tittar man på den enda andra Recta-armbandskronometern jag lyckats hitta dokumenterad (https://omegaforums.net/threads/nos-recta-chronometre-18k-gold-original-box-tag-strap-buckle.35537/) så skiljer den sig något trots det närliggande serienumret, exempelvis har den en helt annan typ av svanhalsruckning. Detta är en ganska stor skillnad mot exempelvis Rolex och Omega, som med sina Datejust- och Constellation-serier tillverkade identiska kronometrar i mycket stor skala (vågar man säga massproducerade?). En otroligt imponerande bedrift!

Visa era kronometrar! Gärna också från de mindre tillverkarna! Bilder på urverk är väl inte ett krav, men då urverken står i fokus i tråden, så är det ett stort plus.

lRDuF3C.jpg

ta90noD.jpg

mOCRdwT.jpg

jMaiFdS.jpg


Slänger in lite roligt kronometer-relaterat reklammaterial från Recta också!
OX8jtjL.jpg

Q1ss6tJ.jpg
 
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Mycket trevlig och intressant post Warwain! Jag har tyvärr för närvarande ingen kronometer klocka i lådorna vad jag vet. Vilken enkel ren tavla på Recta klockan! Intressant med det oberoende institutionerna som utfärdade certifikat. Finns det krav från 1950 att det skulle finnas inte enbart ett cert utan även märkning på tavlan? Eller är kronometer märkning endast ett marknadsförings trick för att belysa klockans kvalitet. Det finns väl få klockor som har kronometer status utan märkning på tavlan?
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Grymt bra som vanligt Warwain. Mitt intresse för vintage klockor väcktes för ca 1,5 år och sedan dess har jag alltid blivit extra glad då man såg "chronometer" textningen på tavlan. Nedan följer min tidsresa vad gäller chronometer märkta klockor, allt från manuella, automater, hammarautomater och stämgaffel urverk.
lagonda.png
försata omega pie pan.png
försata omega pie pan urverk.png
eterna.png
eterna urverk.png
omega pie pan 2.png
omega pie paaan.png
sweet.png
omega f300.png
omega pie paaaaa.png
oemgaaa.png
omega f300.png
omiigaaa.png
cal 602.png
date.png
latest.png

20160416_103228-01.jpeg
 

Bilagor

  • omega 4.png
    omega 4.png
    105.5 KB · Visningar: 49

ConElPueblo

Panerai
image.jpeg
Zenith cal 135 1958 37mm fel krona tidigare tavla
image.jpeg

Show off! :p

Jeg har kun disse:

Seamaster ref. 168.034 "sparkle dial", cal. 751:
DSC_0439.JPG


Constellation ref. 2782, cal. 354:
WP_20170311_10_14_58_Pro.jpg


Constellation ref. 14381, cal. 551:
DSC_0125.JPG


...Og så har jeg et 168.005 (der er i stumper i øjeblikket!), og et 168.005 som er på vej - her er det eneste billede, jeg har set af det:

gamble.jpg


:eek: / :p / :banghead: - hvem ved?


Her er nogle af de andre Constellations, jeg har haft mellem fingrene:
Ref. 14902-62, cal. 561:
IMG_0156.JPG



168.005, cal. 564:
IMG_0160.JPG



Ref. 2852, cal. 505:
307277-3d030c1799934d65f31727d4ccd981c3.jpg


Ref. 168.017, cal. 564:
334042-4df0a136fc8baf8f5d9655d39ec9d221.jpg



Ref. 168.0056, cal. 1011:
283051-fb81b979dfdbfa8ebf39cb7c3913b9a9.jpg


...Jeg opdager nu, at jeg har den samme skjorte på i næsten alle fotos. Og jeg har den fandme også på i dag! :confused:

I mine øjne er pre-1970-kronometre de mest interessante. I halvfjerdserne (sen-tredserne!) begynder ETA m.fl. at masseproducere værker, som snildt overholder de skarpe krav, så der er ikke den samme mystik om det længere.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
De hade nog bytt ut än fler delar än så om de fått som de velat. :)
Lite ot men, vet du om det finns någon del som fått ny design och bytts ut iom service och därigenom knappt något verk som har den kvar?

Tänker liknande det att alla yttre delar så som visare, tavla krona etc så har de ju fått ny design och "förbättringar".
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lite ot men, vet du om det finns någon del som fått ny design och bytts ut iom service och därigenom knappt något verk som har den kvar?

Tänker liknande det att alla yttre delar så som visare, tavla krona etc så har de ju fått ny design och "förbättringar".
Verkmässigt så bytte man från den gamla butterfly-rotorn på tidigt 60-tal då den inte var något vidare. Om det var något sånt som du menade.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Verkmässigt så bytte man från den gamla butterfly-rotorn på tidigt 60-tal då den inte var något vidare. Om det var något sånt som du menade.
Exakt sådant jag menade, finns det någon större efterfrågan på t.ex. butterfly rotor? Eller är servicedelar enbart negativt på utsidan?
 

Warwian

Cartier
Mycket trevlig och intressant post Warwain! Jag har tyvärr för närvarande ingen kronometer klocka i lådorna vad jag vet. Vilken enkel ren tavla på Recta klockan! Intressant med det oberoende institutionerna som utfärdade certifikat. Finns det krav från 1950 att det skulle finnas inte enbart ett cert utan även märkning på tavlan? Eller är kronometer märkning endast ett marknadsförings trick för att belysa klockans kvalitet. Det finns väl få klockor som har kronometer status utan märkning på tavlan?
De oberoende testningsbyråerna gick år 1973 ihop och bildade vad vi idag känner som COSC.
Intressant frågeställning i övrigt. Det finns absolut certifierade kronometrar utan benämningen på tavlan, men huvudsyftet med testningen var väl dock för många marknadsföringsaspekten, så dessa är ovanliga. Eller tja, ovanliga och ovanliga? Det kanske finns fler än vi tror, jag har säkert någon i samlingen, men hur kan vi veta det utan benämningen på tavlan eller ett faktiskt certifikat?
Om du är intresserad, så har jag skrivit lite mer om testningen på testningsbyråerna i en tråd om observatoriekronometrar: https://klocksnack.se/threads/zenit...introduktion-till-observatorietestning.56086/
Värt att poängtera är att det är viktigt att skilja på den storskaliga testning av volymproducerade ur som gjordes av testningsbyråer, Bureaux officiels de contrôle de la marche des montres, numera COSC (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres), och den mycket strikta testning som gjordes av precisionsur på observatorier. Alla kronometrar är inte likvärdiga och en kronometer måste inte vara en observatoriekronometer. Ovannämnda kronometertyper är inte heller att förväxla med ur med så kallad kronometergång, vilka ofta benämns just kronometrar. Värt att poängtera gällande observatorietestning var att urverken också rangordnades efter resultat, där de bäst presterande tilldelades priser (som kan ses ovan med mitt ur). Således var observatorietestningen i allra högsta grad också en tävling. För att vidare förtydliga skillnaden kan jag kortfattat säga att observatorietestning gjordes för att driva utvecklingen inom urteknik och kronometri framåt. Testningen på byråerna å andra sidan togs fram i samarbete med urtillverkarna själva, Rolex hade exempelvis ett mycket stort inflytande på testningsförfarandet här, och syftet var lite krasst att möjliggöra för urtillverkarna att kunna sätta "Kronometer" på tavlan, vilket var en viktig marknadsföringsgrej. Det var således viktigt att testningen inte var för svår, vilket de argumenterade att observatorietestningen var, då detta hade begränsat antalet ur de kunde certifiera och benämna "Kronometer" (ur var tvungna att testas för att få benämnas kronometer, så har det dock inte alltid varit).

För att citera mig själv i en artikel jag nu skriver om kronometertestning i allmänhet:
"Skillnaden i syfte mellan kronometertestning på en testningsbyrå eller på ett observatorium, vilken tog sig uttryck i tillåtna gränsvärden och testningslängd, kan delvis förklaras av organisationen för schweiziska urtillverkares makt över testningsbyråerna, vars grundande den i mångt och mycket låg bakom. Syftet med testningen på testningsbyråerna var givetvis att objektivt konstatera tillverkarnas produkters höga kvalitet, men testningen fick inte vara allt för svår och begränsa antalet säljbara ur."
 

Warwian

Cartier
I mine øjne er pre-1970-kronometre de mest interessante. I halvfjerdserne (sen-tredserne!) begynder ETA m.fl. at masseproducere værker, som snildt overholder de skarpe krav, så der er ikke den samme mystik om det længere.

Mycket bra poäng, här kom ju de snabbsvängade verken att fullständigt dominera. Jag håller klart med om att testningen i någon mening förlorade lite av sin tidigare status här.
Kul inlägg @Warwian!
Orkar inte posta mina rolex och annat vanligt bröte. Denna fick jag tag på för någon vecka sedan. Ful tavla men hur ofta hittar man en:
Chronometre
Viking Sport
Vattentät
Spirofix
?

IMG_20170313_095845_864.jpg
IMG_20170313_095031.jpg

Kul! Viking var ett av Corteberts varumärken och användes specifikt för den nordiska marknaden. Denna innehåller säkerligen ett välfinisherat Cortebert kaliber 677, 689 eller motsvarande. En värdig manuell konkurrent till min Recta! Visa gärna verket!
Spirofix var ett av Hans Kochers, huvudtekniker på Cortébert under 50-talet, patent för finruckning. Relaterade patent finns att tillgå här:
https://www.google.com/patents/US2663990
https://www.google.com/patents/US2637970
Här är också lite relaterat marknadsföringsmaterial från Hans själv:
http://i.imgur.com/tN1bgK8.jpg
http://i.imgur.com/tU4E9Pn.jpg
(dessvärre lite svårläst med tanke på storleken)
Edit: Här är också lite material om kaliber 688/689: http://i.imgur.com/hJ93oyM.jpg
 

kuma-kun

Audemars
Bra tråd!!
Kan bidra med lite japanska kronometrar och kan posta mer vid senare tillfälle.
Till och börja med kan jag bidra med en Seiko Liner Chronometer caliber 460 som var en av Seikos mer slimmade urverk.
Från början av 60-tal innan schweizarna tvingade japanerna att sluta att certifiera sina egna verk.
69 startades ett officiellt kronometercertifieringsinstitut i Japan och då började Seiko och Citizen att skicka lite ur dit.
Men Seiko fortsatte att ha sin egen certifiering för GS som var lite striktare.

Men här, Liner som ar en av min absoluta favorite och förbaskat smidig pa armen.

38846120291_f00a5b08c9_b.jpg


23980965277_0d40a6143a_b.jpg
 

Psykel

Patek
Var väl dessa som var lite tveksamt märkta med kronometer? Dvs innan man införde någon standard?
Möjligt, ca 1939. Men med tanke på att jag sett exakt likadana med Movado Sport på tavlan, så borde det väl ändå betyda nånting att den är kronometermärkt även ifall det bara är tillverkarens egna mätningar den gått igenom?
Den där är löjligt läcker! Tyvärr lite liten för mig...
Håller med! Fler läckerbitar åt mig tack vare alla som inte grejar 28mm! :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Möjligt, ca 1939. Men med tanke på att jag sett exakt likadana med Movado Sport på tavlan, så borde det väl ändå betyda nånting att den är kronometermärkt även ifall det bara är tillverkarens egna mätningar den gått igenom?

Håller med! Fler läckerbitar åt mig tack vare alla som inte grejar 28mm! :D
Är det inte en skyddad benämning kan man märka vad man vill till vad som helst. Vill inte dissa uret men det är skillnad på kronometer och kronometer.
 
Topp