• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Armbandsur i silver?

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har funderat ett tag på olika material i klockboetter. Det mesta verkar finnas att välja på så som stål, guld, vitguld, brons, platina, volfram...
Varför tillverkas det inte armbandsur i silver?
Silver var ju ett av favoritmaterialen i äldre tiders fickur, så varför används det inte som material idag?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har funderat ett tag på olika material i klockboetter. Det mesta verkar finnas att välja på så som stål, guld, vitguld, brons, platina, volfram...
Varför tillverkas det inte armbandsur i silver?
Silver var ju ett av favoritmaterialen i äldre tiders fickur, så varför används det inte som material idag?
Finns i äldre (20-40-tal) herrur och damur från 80-90-talet. Förmodar att det oxiderar för snabbt och fult på handleden. Sedan är det rätt mjukt med.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Finns i äldre (20-40-tal) herrur och damur från 80-90-talet. Förmodar att det oxiderar för snabbt och fult på handleden. Sedan är det rätt mjukt med.


Ah så är det nog, oxideringsproblem... Men jag tycker ju att det borde gå att lösa både det och mjukheten med en legering!? :/
 

babanker

Panerai
Hade en väldigt fin Omega i solitt silver, kuddboett från tidigt 30-tal. Den var väldigt fin men boetten hade verkligen ändrat form genom åren och dingsen var djupa som kratrar! Ren gissning är att en stor del inte har överlevt?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hade en väldigt fin Omega i solitt silver, kuddboett från tidigt 30-tal. Den var väldigt fin men boetten hade verkligen ändrat form genom åren och dingsen var djupa som kratrar! Ren gissning är att en stor del inte har överlevt?


Låter väldigt trevlig! :) Men nog måste utvecklingen ha gått framåt på 80 år, så att vi idag skulle kunna tillverka en mer stryktålig boett i någon silverlegering? Självklart i dressklassen och inte för dykning etc...
 

Apansson

Torpare
Det är väl lite samma sak med silversmycken, inte speciellt mycket som överlevt i bra skick, och då ska man tänka på att en klocka har rörliga delar inuti, kronor som pillas på och sitter på ett ganska utsatt ställe på kroppen, de får ju tyvärr en del stryk, de små liven. Men det vore helt klart häftigt om nån hittade på en ball silverlegering för dressare...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tänkte bara bumpa och uppdatera den här tråden då jag nu fått tag på ett armbandsur i silver. Vi får se om det är en hit eller om det finns en anledning varför man inte gör (väldigt få iaf) klockor i silver längre :)

cSQuL6m.jpg
 
Topp