• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Armerat glas ger resonans?

plattfot

Rolex
Bytte i helgen glas på min gamla Ariman.
Det gamla glaset som satt på var sprucket längs vridingen vilket störde. Lyckades NOSa (!) upp ett oanvänt gammalt originalglas vilket monterades med bravur - vilken smäll det blev när glaset hamnade på plats. Trodde för ett ögonblick att jag späckt även det nya, vilket dock inte var fallet. Puh!

Efter ett par dagar på armen upplever jag tickandet från klockan är avsevärt högre än tidigare. Det verkar som att metallringen i det nya glaset förstärker ljudet av verket. Någon som upplevt detta? China ?

 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ursäkta kladdet men det där är en fin klocka. Kan du inte visa mer bilder och berätta lite om den?

Ang glas så upplevde jag att min Flinga lät högre med top hatplexi än med t19 domeglas.
 

plattfot

Rolex
Ursäkta kladdet men det där är en fin klocka. Kan du inte visa mer bilder och berätta lite om den?

Ang glas så upplevde jag att min Flinga lät högre med top hatplexi än med t19 domeglas.


Inget kladd - tvärtom. Det är ju meningen att diskutera :).

Har inte så många bilder på den än liknande handledsskott.

Fick dock, efter tips från Denke, möjligheten att få klockan daterad och fick veta följande:

Serial number A 81142
Production Date: 29 Mar 1956
Production Amount : 500
ref: 503
Base Caliber: Felsa 692 Bidynator
Applied patents on watch: CH 314050 and CH 323980
Please note that,the 'production amount' I mention is not the total manufacture of this model. It's the quantity in that production party.

Airmen from late 1953 to early '55 have no hacking pin at 24 o'clock ( CH 323980 patent applied in Mar 1955 ), also the hands are varying:tail-end to minute hand, pencil hands and other varieties were being experienced. Even though I don't see it in the photo,I believe your watch has the tail-end at the hour hand.

https://klocksnack.se/threads/sitter-du-med-en-gammal-glycine.20903/

Intressant med din observation om top-hat/dome.
 
C

China

Guest
Jo, det kan inträffa. Exakt vad som är boven i dramat låter jag vara osagt, men gissningsvis att glaset sitter väldigt tajt i kombination med smörjningen.
 

plattfot

Rolex
Jo, det kan inträffa. Exakt vad som är boven i dramat låter jag vara osagt, men gissningsvis att glaset sitter väldigt tajt i kombination med smörjningen.


Skall kanske ta det som ett gott tecken - att glasets armeringsring bottnar mot boetten som det skall vilket ger upphov till högre resonans.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Min Glycine låter mycket också.
Lägger jag den på sängbordet utan något under så tickar den så det hörs i hela rummet, mysigt enligt mig men frun håller inte med.. :(
 

andreijas

Breitling
Min Glycine låter mycket också.
Lägger jag den på sängbordet utan något under så tickar den så det hörs i hela rummet, mysigt enligt mig men frun håller inte med.. :(

Jag har samma sak med min Glycine, ett riktigt hårt arbetande hjärta i de där... brukar få lägga en av remmarna under så tickar det inte så det stör...
 
Topp