• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Armida A2 - grym toolwatch

carlanton

Audemars
Jag fick just hem en klocka från en användare här på forumet. Tyckte att det var lite kul att skriva ned mina intryck! Tidigare hade jag en Seiko SKX007 och en Monster, så det är främst dessa klockor jag jämför med.
Bilder finns det redan så mycket av, därför får ni nöja er med ett wristshot!

2hx6e0z.jpg


Klockan är alltså en Armida A2. Armida är, vad jag har förstått, ett Europeiskt mikrodykarmärke som tillverkar sina klockor i Hong Kong med ETA eller Miyota-verk. Min klocka är den slutsålda versionen med ETA-verket i sig (ref 2824-2). Formspråket är givetvis lånat från den klassiska Milsuben, med målade markeringar, svärdvisare och svart vridring. Det nästan osynliga datumfönstret ligger vid klockan 5 och bidrar till ett väldigt rent helhetsintryck. Boetten mäter 42 mm, alltså större än sin förebild. Det är absolut ingen jätteklocka, men den ser ändå rätt stor ut på handleden eftersom att tavlan är så pass stor i förhållande till resten av klockan. Värd att lägga till är att alla vridringsmarkeringar är lumefyllda och att det inte finns någon infälld markering vid 0-triangeln.

Klockan är rätt tung, vet inte exakt hur många gram men jämförbart med min Seiko Monster. Bandhornen är givetvis borrade och mäter 22 mm, perfekt bredd i förhållande till boetten. Länken är fast och fin med solida ändlänkar. De första 4 länkbitarna på varje sida om spännet är skruvade, vilket gjorde det väldigt enkelt att justera längden. Länken har även en "divers extension" som förlänger länken med kanske 15 mm. Kanske inte den mest nödvändiga funktionen för oss som ändå bara använder en kort våtdräkt, men fortfarande kul och ger lite extra toolpoäng. Överhuvudtaget är detta en av de bättre länkar jag har stött på, helt klart bättre än Seikos Monster-länk, som fortfarande är mycket bra. Den enda nackdelen är att den måste öppnas med nageln, det finns alltså inga tryckknappar som på Seikon, vilket gör att den är svår att öppna med en hand. Utöver länken följer det med ett isofrane-liknande gummiband, verkar helt okej men jag är inget stort fan av dessa. Även ett svart nato följde med, vet inte om detta ingick ursprungligen eller om det är köpt i efterhand av säljaren. Alltihopa kommer levererat i ett snyggt svart plaströr, supertooligt och praktiskt.

Verket känner väl alla till. Automatiskt med möjlighet till manuell uppdragning, snabbval av datum och hack-funktion. Går exakt och är enkelt att serva, inga konstigheter.

Något jag tycker är lite trist är att safirglaset är helt platt. Jag har tänkt försöka få tag på ett välvt glas, något som borde vara möjligt då Miyotaversionen fortfarande finns i en domeversion. En annan nackdel är storleken. Jag har rätt små handleder och föredrar lite mindre klockor. Hade denna varit 2 mm smalare hade den varit perfekt, men det är en smaksak. Nypriset tror jag var 750 USD, jag köpte min för 3000 kr, vilket jag tycker är ett rimligt pris.

Allt som allt en trevlig klocka som, om den stannar kvar hos mig tillräckligt länge, kommer få hänga med på mycket äventyr.
 
Topp