• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Artikel om homager: "THE SINCEREST FORM OF FLATTERY?" - hiss eller diss?

JayJay

Rolex
Finns bara ett gångbart svar: suger hästballe!
Ähhh. Jag tycker faktiskt man är lite av en gnällspik om man rakt av avfärdar allt som har med homage att göra (sorry). Tycker t ex att det många gånger är okej när det är klockor som inte längre är i produktion etc. Det kan ju också finnas en poäng att köpa en homage om man inte vill hosta upp ett jättebelopp bara för att känna på om en viss design faller en i smaken. Med detta sagt kan även jag bli mer än måttligt irriterad i vissa fall som t ex när man går så långt att man t o m väljer att döpa sitt varumärke till ngt som ligger nära originalet.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ähhh. Jag tycker faktiskt man är lite av en gnällspik om man rakt av avfärdar allt som har med homage att göra (sorry). Tycker t ex att det många gånger är okej när det är klockor som inte längre är i produktion etc. Det kan ju också finnas en poäng att köpa en homage om man inte vill hosta upp ett jättebelopp bara för att känna på om en viss design faller en i smaken. Med detta sagt kan även jag bli mer än måttligt irriterad i vissa fall som t ex när man går så långt att man t o m väljer att döpa sitt varumärke till ngt som ligger nära originalet.

Homage MKII vs Rolex och motsv = hästballe!
Homage inom samma märke är ok, men inte alltid lyckat. Läs Tudors Heritage osv, blancpain FF, Panerai Mare Nostrum osv....vissa är lyckade....andra kef!

Att köpa en hästballehomage av anledningen att man inte har råd med originalet är aldrig ok.....spara, samla, panta, hora, sälj kropp pch själ.... Men skär aldrig hörn!
 

max

Dancing Queen
Är inte homage per definition gjord av samma tillverkare som originalet!?
Om en annan tillverkare skapar en "hyllningsversion" så blir det ju en kopia eller en klocka med stulen design om de ändrat lite.

Jag vet att folk försöker försköna sina billiga kopior genom att kalla det homage men det är väl inte helt korrekt användning av ordet "homage"?

Känns rätt fattigt med dessa kopior hur som, lite "jag hade inte råd med en Ferrari så jag byggde en ful kitkar med 80hk som ser ut som en ferrari... nästan. Det är ju ungefär samma sak bara att man inte betalar för märket"
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Det här med homage, kopie diskussion är väl mest en fråga om exklusivitet.
Kopiering och inspiration av konkurrenter görs väl i alla branscher. För ett par år sedan kunde man ju knappt skilja en BMW från en Seat. Vem var mest förbannad över det?
Att Steinhart "kopierar" Rolex, vem är mest förbannad. Ikea kopierar Atelj'e Lyktan, vem är mest förbannad?
Jo det är ju den som gjorde originalet, och den som betalat fett för att köpa den. De som betalat för en Rolle vill ju inte se en massa folk springa runt med Steinhart, eller ännu värre, Kinakopior.
Om man samlar för sin egen skull, och för att man gillar det här med mekaniska maskiner och känslan av armbandsur, spelar det väl mindre roll. Om man köper en Rolle för att flascha spelar det ju en fan så mycket större roll.
Om man tar fram en design, hur länge är den unik. Subben är ju +50 år, tex.
Men det är ju klart, den här diskussionen är ju som en påse grillkol för en grill, bränsle. Forumet är ju fullt av den här diskussionen.
Det här blev nog lite rörigt (vinskada).
But, I think I made my point.
 
Homage MKII vs Rolex och motsv = hästballe!
Homage inom samma märke är ok, men inte alltid lyckat. Läs Tudors Heritage osv, blancpain FF, Panerai Mare Nostrum osv....vissa är lyckade....andra kef!

Att köpa en hästballehomage av anledningen att man inte har råd med originalet är aldrig ok.....spara, samla, panta, hora, sälj kropp pch själ.... Men skär aldrig hörn!

Väldigt besynnerlig åsikt...
Jag antar att MKII homage av Benrus spec. forces klocka är betydligt bättre än originalet - på alla parametrar!
Och märken som SINN gör ju också uppenbara homager, en titt på Gear Patrols "Want this - Get this" sida är intressant:
http://gearpatrol.com/tag/want-this-get-this/

Och om man nu inte vill ge en mille för en milsub - definiera "hästballe" ;-)
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Den här diskussionen är så uttjatad att jag spyr lite inombords varje gång den tas upp. Och det skulle jag göra även om jag hade en mer hatisk syn på homager bör tilläggas...
Ja du, det var väl lite det jag ville säga med mitt inlägg. Håller med fullständigt.
Vi gillar klockor allihop, skitdetsamma hur eller varför, eller med vilken ekonomi man vill låta hobbyn sluka.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag gillar inte klockor som säljer på ett lånat (stulet) utseende, och tycker att det sänker hela märket i de fall de har annat också. Däremot insåg jag nyligen att samtliga mina "nya" (begagnade moderna) klockor är reissues, dvs interna homager, eller vad man nu ska säga. Jag tycker det är lätt att rättfärdiga då ursprungsdesignen är från samma märke, men det var intressant att notera.
Med det sagt så har jag ägt flera homager, och suktat efter ännu fler i mitt klockintresses begynnelse. Bland annat MKii kingston.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Väldigt besynnerlig åsikt...
Jag antar att MKII homage av Benrus spec. forces klocka är betydligt bättre än originalet - på alla parametrar!
Och märken som SINN gör ju också uppenbara homager, en titt på Gear Patrols "Want this - Get this" sida är intressant:
http://gearpatrol.com/tag/want-this-get-this/

Och om man nu inte vill ge en mille för en milsub - definiera "hästballe" ;-)

Är väl lite starkt att nämna Sinn i samma homage diskussion som steinhart. Jag tar inte illa vid mig så detta är inget påhopp men jag har aldrig tidigare hört att någon sagt att Sinn gör homager. Visst vissa modeller kan väl likna vissa iwc modeller men hårdrar man det så är det många klockor som påminner om andra men ser gör ju inte dem till homager. Vidare är det väl så att det är någon design höjdare från iwc som numer äger sinn så ett liknande design spår är ju inte långt borta.
Är jag helt fel på det så gör jag en pudel..

Edit: kollade länken nu och såg att den menade sinn och breitling och inte iwc men det ändrar inte min ursprungliga ståndpunkt. Anser att sinn står på egna ben.

Skål
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Vi pratar om ca 150g stål.
Hur många jävla varianter kan det finnas?
Det mesta som görs nu är väl influerat, eller har hämtat inspiration från tidigare modeller, egna eller andras.
Kalla det homage eller kopior eller vad som helst.
Lägg ner den här meningslösa diskussionen NU!
 

JayJay

Rolex
Väldigt besynnerlig åsikt...
Jag antar att MKII homage av Benrus spec. forces klocka är betydligt bättre än originalet - på alla parametrar!
Och märken som SINN gör ju också uppenbara homager, en titt på Gear Patrols "Want this - Get this" sida är intressant:
http://gearpatrol.com/tag/want-this-get-this/
Det Sinn gör med sin 903 kan knappast kallas för homage då dem defakto köpte rätten till den designen 1979 i samband med att Breitling fick slut på pengar...

Och om man nu inte vill ge en mille för en milsub - definiera "hästballe" ;-)
 

JayJay

Rolex
Väldigt besynnerlig åsikt...
Jag antar att MKII homage av Benrus spec. forces klocka är betydligt bättre än originalet - på alla parametrar!
Och märken som SINN gör ju också uppenbara homager, en titt på Gear Patrols "Want this - Get this" sida är intressant:
http://gearpatrol.com/tag/want-this-get-this/

Och om man nu inte vill ge en mille för en milsub - definiera "hästballe" ;-)

I mitt ovanstående svar hamnade tydligen det jag ville ha sagt innanför citattecknen... CRAP. Kör igen: Det Sinn gör med sin 903 kan knappast kallas för homage då dem defakto köpte rätten till den designen 1979 i samband med att Breitling fick slut på pengar...
 

frere

Audemars
2-Faktor
En milsub är inte världens dyraste dykarur för att den är världens snyggaste dykarur, utan för att den är en milsub. En 1680 röd är inte heller dyrare än en vit för att den är "snyggare". Föremål är mer än sin design, eller åtminstone är det vad vi vill tro och marknaden tycker.
 

DrDre

Patek
Är väl lite starkt att nämna Sinn i samma homage diskussion som steinhart. Jag tar inte illa vid mig så detta är inget påhopp men jag har aldrig tidigare hört att någon sagt att Sinn gör homager.


Jag kommer inte ihåg detaljerna men är ca 90% säker på att Sinn/ Ollech & Wajs (O&J bytte väl namn till Sinn om jag minns rätt) en gång köpte någon sorts rättighet om/när Breitling gick i konkurs (lite osäker om man bara köpte det eller om man köpte delar ur ett konkurrsbo). Deta skedde ngn gång i slutet på 70-talet. Man tillverkade sedan 70-talet klockor som var i stort sett identiska med Navitimer och hette Aviation eller Aviator. Googla så kan du säkert hitta mer, detta var bara vad jag hade undanstoppat långt bak i minnet.
 

Mr Chance

Kalmar
Den här diskussionen är så uttjatad att jag spyr lite inombords varje gång den tas upp. Och det skulle jag göra även om jag hade en mer hatisk syn på homager bör tilläggas...

Tycker precis likadant. För mig är homager rätt mycket av en icke-fråga faktiskt. Jag menar, jag skulle aldrig köpa en men har å andra sidan ingen åsikt på att andra gör det. Jag sköter mitt eget och koncentrerar mig på det jag gillar (vilket, för övrigt, gäller det mesta i livet) här nere i klockträsket. :)
 
Vi pratar om ca 150g stål.
Hur många jävla varianter kan det finnas?
Det mesta som görs nu är väl influerat, eller har hämtat inspiration från tidigare modeller, egna eller andras.
Kalla det homage eller kopior eller vad som helst.
Lägg ner den här meningslösa diskussionen NU!

Nu var det artikeln jag länkade till - och inte fenomenet homager i allmänhet - jag ville diskutera ;)

Jag har nog läst de flesta trådarna i ämnet här på KS och är lite fascinerad över attityderna men och tycker därför att det är intressant när namnkunniga journalister tar sig an ämnet...
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Jag tycker artikeln var sansad och bra. Framför allt påpekandet att fenomenet med hommager knappast är något nytt och belysningen av sjuttiotalets krishantering där samma klockmodell stämplades med olika varumärken är ju värt att dra sig till minnes i dagens märkesfokuserade värld. Jag håller med författaren, och kan dessutom av egen erfarenhet säga att även hommageklockor kan skänka stor glädje.

/Klocksebbe
 
Jag tycker artikeln var sansad och bra. Framför allt påpekandet att fenomenet med hommager knappast är något nytt och belysningen av sjuttiotalets krishantering där samma klockmodell stämplades med olika varumärken är ju värt att dra sig till minnes i dagens märkesfokuserade värld. Jag håller med författaren, och kan dessutom av egen erfarenhet säga att även hommageklockor kan skänka stor glädje.

/Klocksebbe

Tänker ibland att många köper varumärkes-hajpen - som är oftast skapad av av skickliga marknadsförare - lite väl "rakt av". Och sedan drar snabba och väldigt självsäkra slutsatser, som i slutändan bara drabbar dem själva... och deras plånbok ;-)
 
Nyfiken fråga bara, varför gäller så många av dina inlägg hommager?

Vet inte ;-) riktigt - men tror att jag tidigt under mitt uppvaknande intresse för klockor kom i kontakt med just homager (via diverse utländska forum o bloggar) när jag researchade mina "ikoner" - och så impulshandlade jag ett antal ;-)
Sedan när jag började skriva lite mer seriöst om klockor så förstod jag att alla i branschen - såklart - inte är så förtjusta i homager, i alla fall inte i vissa... Och då vaknade min "journalistiska instinkt" - konflikter är det som ofta skapar en bra förutsättning för en intressant story osv.
Och sedan kom KS och jag gick med o upptäckte direkt att homager var ett "hett" ämne här - lite hetare än vad jag upplevt tidigare.
Så för att närma mig ämnet på "rätt" sätt så läser jag vad andra skriver och så kollar jag av lite mot KS - när homagerna är avklarade så kanske jag hakar upp mig på något annat ;-) Jag skriver ofta för en publik som inte är klockintresserade på samma nivå som KS-medlemmar - alltså måste jag förklara och ibland "guida" läsaren. Och jag vill ju att det ska bli "rätt" ur alla aspekter :)

Men just nu jobbar jag på en artikel om kronografer - så homager är definitivt ett sidospår!
 

Knät

Cartier
Är inte homage per definition gjord av samma tillverkare som originalet!?
Om en annan tillverkare skapar en "hyllningsversion" så blir det ju en kopia eller en klocka med stulen design om de ändrat lite.

Jag vet att folk försöker försköna sina billiga kopior genom att kalla det homage men det är väl inte helt korrekt användning av ordet "homage"?

Känns rätt fattigt med dessa kopior hur som, lite "jag hade inte råd med en Ferrari så jag byggde en ful kitkar med 80hk som ser ut som en ferrari... nästan. Det är ju ungefär samma sak bara att man inte betalar för märket"

Hmm.. Om man bygger en sån här kitcar då?? http://feber.se/bil/art/279145/ny_ferrari_california_frkldd_t/
 

Lite som "Project X" http://www.projectxdesigns.com som bla moddar nya Rolex till en sorts homager till mera klassiska modeller.
Till och med "James Bond" bär en sådan privat.... :confused:
LargeImageDC2cms1301325823.jpg
 
Topp