• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Artikel om piratkopior

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för artikeln! Skrämmande! Jag kommer inte köpa några kopior av något slag efter att ha läst detta!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Artikel om piratkopior

Intressant artikel. Tyvärr tycker jag dock att den gör sken av att äkta märkesvaror tillverkas under helt andra förhållanden. Men så är självklart inte fallet. Storbolagen gör också allt för att pressa kostnader, för att vinstmaximera, och blundar för urusla och farliga arbetsförhållanden, svältlöner, barnarbete mm! Ibland blir de påkomna, så även flera svenska bolag, och då börjar stora vi-visste-inget-teatern ett tag tills alla glömt bort det och tittar åt nåt annat håll...
 

jabla

Sarlacc
Re: Sv: Artikel om piratkopior

Camo00 skrev:
Intressant artikel. Tyvärr tycker jag dock att den gör sken av att äkta märkesvaror tillverkas under helt andra förhållanden. Men så är självklart inte fallet. Storbolagen gör också allt för att pressa kostnader, för att vinstmaximera, och blundar för urusla och farliga arbetsförhållanden, svältlöner, barnarbete mm! Ibland blir de påkomna, så även flera svenska bolag, och då börjar stora vi-visste-inget-teatern ett tag tills alla glömt bort det och tittar åt nåt annat håll...
+1
 

Wi

NLA
2-Faktor
Re: Sv: Artikel om piratkopior

Camo00 skrev:
Intressant artikel. Tyvärr tycker jag dock att den gör sken av att äkta märkesvaror tillverkas under helt andra förhållanden. Men så är självklart inte fallet. Storbolagen gör också allt för att pressa kostnader, för att vinstmaximera, och blundar för urusla och farliga arbetsförhållanden, svältlöner, barnarbete mm! Ibland blir de påkomna, så även flera svenska bolag, och då börjar stora vi-visste-inget-teatern ett tag tills alla glömt bort det och tittar åt nåt annat håll...

Nja, håller med men ändå inte. Självklart pressar alla storbolag sina kostnader, det är ett viktigt recept för att vinstmaximera. Dock kan man inte dra alla storbolag över en kam och säga att det är urusla arbetsförhållanden, svältlöner osv. Man kan väl säga så här för att kompromissa, av piratföretagen så är det en större andel (om inte alla?) som missköter arbetsförhållandena till skillnad från storbolagen
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Att säga att storbolagen gör likadant är ju bara för att rättfärdiga sitt eget beteende. Det skitsnacket håller inte. För den delen har jag jäkligt svårt att se tex Panerai ha slavfabriker. Så ni som tycker det är ok att ha klockkopior får nog ta en ny funderare..
 

Wi

NLA
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Att säga att storbolagen gör likadant är ju bara för att rättfärdiga sitt eget beteende. Det skitsnacket håller inte. För den delen har jag jäkligt svårt att se tex Panerai ha slavfabriker. Så ni som tycker det är ok att ha klockkopior får nog ta en ny funderare..

+1
btw, kopior och anhängare till piratkopieringar har inget på detta forum att göra
 

jabla

Sarlacc
Storbolagen är ju inte automatiskt lika med varumärkesinnehavarna, däremot HM som exempel (bara ett exempel) med egna varumärken som tex "logg" köper från billigaste tillverkare!
 

axa

Omega
Det försiggår nog mer skit än vad som framkommer hos alla bolag, myndigheter och institutioner.

Att reaktionerna mot klockkopior på ett klockforum blir starka är föga förvånande...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kopior är alltid kopior och är inte okej. Jag vet inte om det verkligen finns något mer att diskutera kring det?

Dessutom var det ju någon pajas i kommentarerna som skröt om hans fejk-Rolex va minst lika bra som de äkta!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Artikel om piratkopior

Spencer66 skrev:
Att säga att storbolagen gör likadant är ju bara för att rättfärdiga sitt eget beteende. Det skitsnacket håller inte. För den delen har jag jäkligt svårt att se tex Panerai ha slavfabriker. Så ni som tycker det är ok att ha klockkopior får nog ta en ny funderare..

Men snälla nån? Det var väl ändå inte alls vad jag skrev?! Tyckte bara att artikeln lite ensidigt tog upp problem inom piratindustrin när problemen i själva verket finns inom all tillverkningsindustri i låglöne-länder, i olika utsträckning!!

Att säga att man inte bidrar till att människor far illa bara man köper äkta varor är väl om nåt att blunda för problem och rättfärdiga beteende som inte bidrar till att lösa problemen..?

Jag avskyr piratkopior för övrigt!!
 

David

Bödeln
Heh, "hemma i Sverige kostar en likadan över 5.000 kronor", och i nästa stycke "det enda som skiljer sig åt är tyget och sömnaden" samt "ibland är de fyllda med bomull i stället".

Vill man ha en skitjacka för 350 kr är det bara att gå till Galne Gunnar, finns väl ingen anledning att släpa eländet från Kina?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
David skrev:
Heh, "hemma i Sverige kostar en likadan över 5.000 kronor", och i nästa stycke "det enda som skiljer sig åt är tyget och sömnaden" samt "ibland är de fyllda med bomull i stället".

Vill man ha en skitjacka för 350 kr är det bara att gå till Galne Gunnar, finns väl ingen anledning att släpa eländet från Kina?


Glöm inte David att de sys också i samma fabrik och att det bara är löjligt att betala för original när kopiorna till och med ofta är bättre.. :roll:
 
Topp