• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Arvegods, Atlantic och Longines

Arvegods som ligger mig mycket varmt om hjärtat har nyss landat. Min morfars Atlantic och hans Longines. Jag har inte hunnit göra någon riktig research på dem, men Longinesen verkar vara ett omgjort fickur, urverket är ett cal 18.69Z. Enligt serienumret är det tillverkat på 30-talet. Fungerar tyvärr inte, skulle tro att drivfjädern är av. Den andra är en Atlantic Worldmaster Super. Tavlan verkar omgjord eftersom det bara står Atlantic och inget mer,men av det jag lyckats bildgoogla fram lite snabbt verkar den vara från 50-talet. Den funkar och verkar faktiskt hålla tiden skapligt. Båda ska få sig service efter nyår.
Obligatoriska bilder:
2014-12-16 20.03.37.jpg
2014-12-16 19.51.29.jpg
2014-12-16 20.05.17.jpg
2014-12-16 20.04.40.jpg
 
Fina!

Har du provat att mejla serienumret till Longines? De har ett fantastiskt arkiv och brukar svara med info inom 24 timmar. Lite kul att höra när den är gjord osv... :)
 
Topp