• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Arvegods - Vad äger jag för 39årig klenod?

Mios2732

Breitling
Hej,

Ber om ursäkt i förväg om jag missat en tråd för dessa frågor, fann ingen.
I en av min fars lådor fann jag denna blänkande sak, i ett härligt bajsbrunt fodral alá 70-talet - En klocka från Longines. Det var min farfars klocka och vid samtal med min syster vill vi minnas att den satt på hans handled vid högtider. Det är en företagsgåva från BP där han, så vitt jag vet, arbetade i hela sitt verksamma arbetsliv. Klockan är graverad med namn och årtal på baksidan, men även dessa siffror - 18487507. Betyder det något, om så vad?

Jag hoppas att någon av alla här kan ge mig lite klartecken. Och ja, jag har försökt lokalisera mig i nätetsdjungel men i ärlighetensnamn så är min kunskap om klockor (mer än vad jag tycker om att ha på min handled) begränsat.

Ha en finfin långledighet folket.
Väl mött!

/Micke
 

Bilagor

  • IMG_5571.JPG
    IMG_5571.JPG
    120.9 KB · Visningar: 1,027
  • IMG_5572.JPG
    IMG_5572.JPG
    75.3 KB · Visningar: 962

Wheelie

Cartier
Kan tyvärr inte hjälpa dig med frågeställningen, kan bara säg att den var i ett skick som om den var helt ny, välvårdad är ett understatment !!!!
 

Mios2732

Breitling
Tack iaf och ja, den är i ett väldigt fint skick. Tråkigt bara att min far troligtvis lät den ligga undanstoppad, i asken, i säkerligen 10år iaf.
 

Mios2732

Breitling
Vet inte om detta gör skillnad, men detta är iaf baksidan på klockan. Som ovanstående skrev så behöver jag inte direkt putsa klockan för att ta en bild. Siffrorna jag skrev ovan är längst ner på uret.

Som sagt, vore tacksam! :)
 

Bilagor

  • IMG_5573.JPG
    IMG_5573.JPG
    127.2 KB · Visningar: 439

Mios2732

Breitling
Ser ut som en klassisk klocka som ges ut till anställda för lång och trogen tjänst. Mer affektionsvärde än ekonomiskt värde. Skulle säga att den är värd så lite att det är bättre att bara spara den som minne.

Tack för svar! Är dock, om jag kan få, intresserad av mer info. Ja, det gäller rent värdemässigt (men all info är av intresse). Kanske inte så girigt som det låter, men om den är värd lite kan jag tänka mig att sälja och då skänker jag pengarna till hemlösa i Sthlm. Om den inte är värd något, då behåller jag gärna den rent affektivt. Låter kanske okänsligt, men är fint att ha men mina minnen med både pappa och farfar går inte att ta på. Genererar något lite pengar (uppe i en slant redan) som inte har samma värde för mig, då ger jag hellre tillbaka till vad han såg, stod upp för.. ett sk "Sosse-Sverige" som kan låta illa, men fint (även om jag nu kanske inte är sk sosse).
 

Rey

Rolex
Tack för svar! Är dock, om jag kan få, intresserad av mer info. Ja, det gäller rent värdemässigt (men all info är av intresse). Kanske inte så girigt som det låter, men om den är värd lite kan jag tänka mig att sälja och då skänker jag pengarna till hemlösa i Sthlm. Om den inte är värd något, då behåller jag gärna den rent affektivt. Låter kanske okänsligt, men är fint att ha men mina minnen med både pappa och farfar går inte att ta på. Genererar något lite pengar (uppe i en slant redan) som inte har samma värde för mig, då ger jag hellre tillbaka till vad han såg, stod upp för.. ett sk "Sosse-Sverige" som kan låta illa, men fint (även om jag nu kanske inte är sk sosse).

Kanske generar 2-4 tusen kronor ungefär, hade verkligen behållt om jag var du. Har min morfars från 1949, kommer aldrig släppa den :)
 

Mios2732

Breitling
Kanske generar 2-4 tusen kronor ungefär, hade verkligen behållt om jag var du. Har min morfars från 1949, kommer aldrig släppa den :)

Tack, igen! Uppskattar din feedback väldigt mkt. Och jag hör dig verkligen (läser vad du skriver hehe), har förståelse för det och kan ångra mig om jag säljer det för 2/4-20k (fiktivt). Om jag får 4+ efter sk efterforskning kan jag börja fundera, tror jag. Är för något bättre och jag är nog inte så "kåt" på klockor som många av er, även om jag älskar klockor. Kanske bygger upp något, men min känsla på en sådan sida. Jag har en kniv farfar gjort som är affektivt ovärderlig, värd noll, kontra klockan. Av min far har jag desto mer. Älskar saker, men jag är hellre kär i något än tro mig älska saker. Tips från coachen ;):p
 

Rey

Rolex
Tack, igen! Uppskattar din feedback väldigt mkt. Och jag hör dig verkligen (läser vad du skriver hehe), har förståelse för det och kan ångra mig om jag säljer det för 2/4-20k (fiktivt). Om jag får 4+ efter sk efterforskning kan jag börja fundera, tror jag. Är för något bättre och jag är nog inte så "kåt" på klockor som många av er, även om jag älskar klockor. Kanske bygger upp något, men min känsla på en sådan sida. Jag har en kniv farfar gjort som är affektivt ovärderlig, värd noll, kontra klockan. Av min far har jag desto mer. Älskar saker, men jag är hellre kär i något än tro mig älska saker. Tips från coachen ;):p

Hör dig men står fast vid min rekomendation, några tusenlappar rullar fort som attan på massa värdelösa saker. Men each to his own :)
 

Mios2732

Breitling
Hör dig men står fast vid min rekomendation, några tusenlappar rullar fort som attan på massa värdelösa saker. Men each to his own :)
Korv, med rätt kontakter.. inte ens 1kr/st. Bröd? Samma iaf, ketchup/senap.. kanske karré och potatissallad osv. På 4K kommer man rätt långt (har 3k redan på struntsaker men folk betalar gärna om de vet vart pengarna ska). Ganska många munnar att mätta och förhoppningsvis lite mer runt om och en kul EM/kväll. Ja, herregud så är det. Är inte i behov av pengar (definitionsfråga hehe, finns bl.a. Roliga klockor :angel:). Men ska tänka mig för, oavsett svar framöver. Tack igen, sjukt tacksam!
 

Mios2732

Breitling
Tror för övrigt inte att någon betalar +4 k för en dussinpresentklocka, sorry.
Tack för svar, men då kan du gärna tala om vad det är för klocka med kanske? Eller misstog jag dig för att svara på trogentjänstbiten? Menar ärligt inget illa, må låta så men frågande då du hade tydligt svar! :):cool:
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag tror absolut den är värd 4000kr. Det ser ut att vara en 18K guldklocka och då är guldvärdet bara där ca 2500kr. Sedan är den i fantastiskt skick och från en av kvalitetstillverkarna. Då den är från -78 är det säkert inget kvartsverk utan ett mekaniskt verk (hade den varit automat hade det förmodligen stått på tavlan eller på boettlocket). Longines var innan kvartskrisen på sjuttio och åttiotalet en av de mest respekterade tillverkarna (vilken status sedan Swatch-gruppen förstörde efter övertagande genom att positionera märket som en entry level tillverkare).
Klockan har snygg och clean design. Försök hitta en motsvarande kvalitetsklocka i massivt guld ny idag för motsvarande pengar. Dessutom tycker jag det är charmigt med förtjänst-inskriptionerna då det sätter klockan i ett historiskt perspektiv och datering. Mitt råd är att behålla klockan. Som sagt omöjligt att hitta så fin klocka i nyskick för de 4000kr som du kanske kan få ut.
Nästa gång vänd dig till Vintageavdelningen där vi kan sådana här klockor. @Warwian kanske kan sia vad det är för verk i? @eriksson850 ?
 

Warwian

Cartier
Jag tror absolut den är värd 4000kr. Det ser ut att vara en 18K guldklocka och då är guldvärdet bara där ca 2500kr. Sedan är den i fantastiskt skick och från en av kvalitetstillverkarna. Då den är från -78 är det säkert inget kvartsverk utan ett mekaniskt verk (hade den varit automat hade det förmodligen stått på tavlan eller på boettlocket). Longines var innan kvartskrisen på sjuttio och åttiotalet en av de mest respekterade tillverkarna (vilken status sedan Swatch-gruppen förstörde efter övertagande genom att positionera märket som en entry level tillverkare).
Klockan har snygg och clean design. Försök hitta en motsvarande kvalitetsklocka i massivt guld ny idag för motsvarande pengar. Dessutom tycker jag det är charmigt med förtjänst-inskriptionerna då det sätter klockan i ett historiskt perspektiv och datering. Mitt råd är att behålla klockan. Som sagt omöjligt att hitta så fin klocka i nyskick för de 4000kr som du kanske kan få ut.
Nästa gång vänd dig till Vintageavdelningen där vi kan sådana här klockor. @Warwian kanske kan sia vad det är för verk i? @eriksson850 ?
En ren gissning vad gäller verk är att den innehåller ett kaliber 284.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag tror absolut den är värd 4000kr. Det ser ut att vara en 18K guldklocka och då är guldvärdet bara där ca 2500kr. Sedan är den i fantastiskt skick och från en av kvalitetstillverkarna. Då den är från -78 är det säkert inget kvartsverk utan ett mekaniskt verk (hade den varit automat hade det förmodligen stått på tavlan eller på boettlocket). Longines var innan kvartskrisen på sjuttio och åttiotalet en av de mest respekterade tillverkarna (vilken status sedan Swatch-gruppen förstörde efter övertagande genom att positionera märket som en entry level tillverkare).
Klockan har snygg och clean design. Försök hitta en motsvarande kvalitetsklocka i massivt guld ny idag för motsvarande pengar. Dessutom tycker jag det är charmigt med förtjänst-inskriptionerna då det sätter klockan i ett historiskt perspektiv och datering. Mitt råd är att behålla klockan. Som sagt omöjligt att hitta så fin klocka i nyskick för de 4000kr som du kanske kan få ut.
Nästa gång vänd dig till Vintageavdelningen där vi kan sådana här klockor. @Warwian kanske kan sia vad det är för verk i? @eriksson850 ?
Högst tveksam till att det är guld värt 2500kr i den där klockan. Hur mycket guld kan det vara, 80 gr kanske, Max?
 

Rey

Rolex
Högst tveksam till att det är guld värt 2500kr i den där klockan. Hur mycket guld kan det vara, 80 gr kanske, Max?

Snarare 10gram kanske ;)

Guldpriset ligger väl på ca 370-400kr i dagsläget och 18k är 75% guld :)@Rozzy s estimation på 2500kr guldvärde låter rimligt :) min gissning på 2-4k var bara baserat på generisk förvärvsklocka i guld med gravyr.
 

Rey

Rolex
När du plockat bort verket, tavla, glas etc kanske det är 15g guld kvar? En motsvarande klocka med verk etc brukar väga ca 35g. 80g hade varit rena "guldgruvan"! :)
@Strindberg , du kan sånt här du som arbetar med guld.

Jobbade själv med guld för några år sedan innan mitt klockintresse tog vid, slog säkert sönder 100-talet guldklockor i mitt jobb vilket var jobbigt redan innan jag tyckte klockor var kul. Alltid mycket mindre guld än man tror på såna klockor. Små damur blev inte mer än 2-4g och typiska herruren på kanske 10, 15 om man hade tur.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jobbade själv med guld för några år sedan innan mitt klockintresse tog vid, slog säkert sönder 100-talet guldklockor i mitt jobb vilket var jobbigt redan innan jag tyckte klockor var kul. Alltid mycket mindre guld än man tror på såna klockor. Små damur blev inte mer än 2-4g och typiska herruren på kanske 10, 15 om man hade tur.
Håller med dig i den gramuppskattningen. Idag är det ju lördag, men hade jag köpt idag hade jag betalt 210 för 18K och 160 för 14K. Kan nog tänka mig att det är 14K, men inte säker.

Fin klocka, men guldvärdet är nog det enda du kan räkna med att få ut.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag skulle tro att den utan verk väger 9-10g, troligast är att boetten är 18k. Jag har skrotat åtskilliga Longines ifrån 70-talet men har sällan sett så fina som denna. Använd och njut av den, jättetrevlig kostymklocka med många minnen.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Den är garanterat värd över 4k jag förstår inte om folk är oerfarna eller inte gör research innan de uttalar sig.


Skönt att höra TS inte är sosse också.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Den är garanterat värd över 4k jag förstår inte om folk är oerfarna eller inte gör research innan de uttalar sig.


Skönt att höra TS inte är sosse också.
Då tycker jag att du köper den av honom för 4k, och säljer den med förtjänst.
Han skänker de fyra till "sin" välgörenhet, och du skänker din förtjänst till BCF.

Då blir alla glada och välgörenheten maximeras!
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Då tycker jag att du köper den av honom för 4k, och säljer den med förtjänst.
Han skänker de fyra till "sin" välgörenhet, och du skänker din förtjänst till BCF.

Då blir alla glada och välgörenheten maximeras!

Man kan ju inte göra en rimlig vinst om man betalar för nära vad den är värd.
Samt man köper väl inte klockor på spekulation .........
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Fin minnesklocka och väldigt trevligt att asken finns kvar. Jag skulle behållt den som ett minne, det verkar som att din farfar var fäst vid den.
 

Mios2732

Breitling
Tack så hemskt mkt för alla som tagit sig tid och gett sin input. Blir ärligt talat lite glad i själen att ni tycker att den är så fin/välskött och jag hör er, tro mig. Som flera påtalat: Behåll/Fin kostymklocka/Du hittar inte en liknande för samma peng osv osv.

Bugar och bockar, verkligen! Det lutar helt klart att den får ligga var i asken och att jag tar det ev värdet från min plånbok ist och skänker.

Tänk om alla, speciellt i forum som lite novis, var så tillmötesgående. Kudos!
 
Topp