• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Arvegods - Vad äger jag för 39årig klenod?

Mios2732

Breitling
Fin minnesklocka och väldigt trevligt att asken finns kvar. Jag skulle behållt den som ett minne, det verkar som att din farfar var fäst vid den.
Tack! Min farfar var nog i principsak inte så fäst vid den, han snöt sig i näven o högg ved. Så är nog mer ordningsamheten i honom och min far (som också snöt sig i näven och högg ved helst) som är förtjänsten i dess goda skick. Men ny generation som äger den nu. ;)
 

Mios2732

Breitling
Jag tror absolut den är värd 4000kr. Det ser ut att vara en 18K guldklocka och då är guldvärdet bara där ca 2500kr. Sedan är den i fantastiskt skick och från en av kvalitetstillverkarna. Då den är från -78 är det säkert inget kvartsverk utan ett mekaniskt verk (hade den varit automat hade det förmodligen stått på tavlan eller på boettlocket). Longines var innan kvartskrisen på sjuttio och åttiotalet en av de mest respekterade tillverkarna (vilken status sedan Swatch-gruppen förstörde efter övertagande genom att positionera märket som en entry level tillverkare).
Klockan har snygg och clean design. Försök hitta en motsvarande kvalitetsklocka i massivt guld ny idag för motsvarande pengar. Dessutom tycker jag det är charmigt med förtjänst-inskriptionerna då det sätter klockan i ett historiskt perspektiv och datering. Mitt råd är att behålla klockan. Som sagt omöjligt att hitta så fin klocka i nyskick för de 4000kr som du kanske kan få ut.
Nästa gång vänd dig till Vintageavdelningen där vi kan sådana här klockor. @Warwian kanske kan sia vad det är för verk i? @eriksson850 ?

Tack för dina fina ord, uppskattar tiden och råd!
 

Mios2732

Breitling
Håller med dig i den gramuppskattningen. Idag är det ju lördag, men hade jag köpt idag hade jag betalt 210 för 18K och 160 för 14K. Kan nog tänka mig att det är 14K, men inte säker.

Fin klocka, men guldvärdet är nog det enda du kan räkna med att få ut.
Tack för att du intresserat dig och svarat med vad du (troligtvis rätt kunnig) tror! :)
 

Mios2732

Breitling
Fint ur. :) Med tanke på det fina skicket, asken och oavsett gravyren på baklocket menar jag att om du ska sälja, kan få mer än 4,000 kronor för uret. Bra bilder är viktigt för bästa pris på en nätauktion. Jag ser några små bucklor på baklocket i övrigt är ju uret i ett fantastiskt fint skick.
Länk till en liknande på e-bay: http://www.ebay.com/itm/LONGINES-VINTAGE-ORO-18-KT-SOLD-GOLD-CARICA-MANUALE-REF-284-CORONA-ORIGINALE-/282410431554?hash=item41c0f93442:g:m5wAAOSwzgBY1~o7&nma=true&si=5dV3GkcmHXsGnkki6xAT6KdE2Uw%3D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557
Tack! Är dock inga bucklor på baklocket, är nog bilden som ljög. Finns en minimal repa i höjd med hans efternamn, på den glansiga delen. Annars inget. Vilket är trevligt, oavsett hur jag än må göra.

Schysst med länken, har inte ens hunnit så långt (hehe) att se mig för nu när jag vet modellnamnet. Men jag blir faktiskt mer sugen på att behålla den efter era fina ord och skänka pengar ifrån plånboken ist för det var tanken vid en ev försäljning. :happyhappy:
 

Rey

Rolex
Tack så hemskt mkt för alla som tagit sig tid och gett sin input. Blir ärligt talat lite glad i själen att ni tycker att den är så fin/välskött och jag hör er, tro mig. Som flera påtalat: Behåll/Fin kostymklocka/Du hittar inte en liknande för samma peng osv osv.

Bugar och bockar, verkligen! Det lutar helt klart att den får ligga var i asken och att jag tar det ev värdet från min plånbok ist och skänker.

Tänk om alla, speciellt i forum som lite novis, var så tillmötesgående. Kudos!

Kul att höra! Lycka till och hoppas den kommer till användning också! :)
 

Psykel

Patek
Fin! Jag hittade min farfars förtjänst-Certina från 1977 häromveckan som jag bär ibland. Kul med lite släktband, liksom! Jag tycker att du borde behålla den och bära den vid speciella tillfällen!
 

Jodisalt

Rolex
Snarare 10gram kanske ;)

Guldpriset ligger väl på ca 370-400kr i dagsläget och 18k är 75% guld :)@Rozzy s estimation på 2500kr guldvärde låter rimligt :) min gissning på 2-4k var bara baserat på generisk förvärvsklocka i guld med gravyr.


Pratar vi sälj eller köpa?

18k ligger idag på 220kr/gram om man vill sälja.
 

Rey

Rolex
Pratar vi sälj eller köpa?

18k ligger idag på 220kr/gram om man vill sälja.

Vi pratar handelsvärdet på börsen. Företagen som köper av privatpersoner ligger såklart lägre så att det finns marginaler. Skulle man sälja direkt till smältbolag istället så kan man få upp mot 97-98% av värdet vad jag minns.
 
Topp