• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Arvegods

filthywatch

Cartier
Hej ,

Har precis fått en gammal Certina som kommer från min mammas morfar och önskar lite hjälp med att få fram lite info om den såsom årtal. Det är en guldklocka 34mm , gissar på guldpläterad som utvändigt är i väldigt fint skick men när jag vrider upp den så går sekundvisaren max 2 varv innan den stannar igen. På baksidan står det : För nit och redlighet i rikets tjänst. Tar tacksamt emot tips om vart jag kan lämna in den för att få den i fungerande skick igen.

Och så lite bilder :
IMG_1142[1].JPG

IMG_1143[1].JPG

IMG_1144[1].JPG

IMG_1145[1].JPG

IMG_1146[1].JPG

IMG_1147[1].JPG
IMG_1148[1].JPG
 
Min morfar fick en likadan klocka efter sina år på SJ.
Det är en förtjänstklocka för statsanställda.

Morfar är borta sedan länge men min kära mor använder klockan dagligen.
Hon lämnade in den på service för något år sedan och fick betala runt 2500 för det.

Morsan vet inte exakt när han fick ta emot den, men gissar på tidigt -70tal.
Någon annan kanske har bättre koll.

Stannar sekundvisaren när den ska gå förbi minutvisaren eller är det bara en slump att bilderna är tagna just då?
 

filthywatch

Cartier
Min morfar fick en likadan klocka efter sina år på SJ.
Det är en förtjänstklocka för statsanställda.

Morfar är borta sedan länge men min kära mor använder klockan dagligen.
Hon lämnade in den på service för något år sedan och fick betala runt 2500 för det.

Morsan vet inte exakt när han fick ta emot den, men gissar på tidigt -70tal.
Någon annan kanske har bättre koll.

Stannar sekundvisaren när den ska gå förbi minutvisaren eller är det bara en slump att bilderna är tagna just då?

Nej den stannar vid minutvisaren så jag misstänker att den tar emot men som sagt ibland klarar den 2 varv utan att slå i så jag vet inte..
 

rogart-63

Patek
Min morfar fick en likadan klocka efter sina år på SJ.
Det är en förtjänstklocka för statsanställda.

Morfar är borta sedan länge men min kära mor använder klockan dagligen.
Hon lämnade in den på service för något år sedan och fick betala runt 2500 för det.

Morsan vet inte exakt när han fick ta emot den, men gissar på tidigt -70tal.
Någon annan kanske har bättre koll.

Stannar sekundvisaren när den ska gå förbi minutvisaren eller är det bara en slump att bilderna är tagna just då?

Tänkte samma sak .kanske det som är problemet .Sekundvisaren sitter fast i minutvisaren . Ett tips som så många gånger är att ta kontakt med farfarsklockan i Stockholm . Snygg klocka i fint skick .Väl värd att fixa till om inte annat för affektionsvärdet .
 

filthywatch

Cartier
Tänkte samma sak .kanske det som är problemet .Sekundvisaren sitter fast i minutvisaren . Ett tips som så många gånger är att ta kontakt med farfarsklockan i Stockholm . Snygg klocka i fint skick .Väl värd att fixa till om inte annat för affektionsvärdet .

Ja det enda som finns att anmärka på är att det sitter damm eller nåt på insidan av plexit och skulle väl behöva en liten rengöring. Tack för tipset !
 

Minuteman

Rolex
Snygg klocka och kul med arvegods!
Sannolikt visarna som behöver justeras som sagt, men om den legat länge skall du nog passa på att serva den om du vill börja använda den.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Har en arvecertina jag med.
Min har jag ärvt efter morfar som även han jobbade på SJ.

En fråga också. Får det till 17mm mellan luggarna när jag mäter, stämmer det?
 

poormans

Rolex
stämmer bra det, min morfar jobbade på CV med att renovera tåg/vagnar och fick en sån när han slutade runt 1980 eller så

cheers
christian
 

Icaras

Rolex
Topp