Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Arvegods

Diskussion i 'Vintage' startad av filthywatch, 31 augusti 2014.

1. filthywatch
    Trådstartare

filthywatch Bonde

Hej ,

Har precis fått en gammal Certina som kommer från min mammas morfar och önskar lite hjälp med att få fram lite info om den såsom årtal. Det är en guldklocka 34mm , gissar på guldpläterad som utvändigt är i väldigt fint skick men när jag vrider upp den så går sekundvisaren max 2 varv innan den stannar igen. På baksidan står det : För nit och redlighet i rikets tjänst. Tar tacksamt emot tips om vart jag kan lämna in den för att få den i fungerande skick igen.

Och så lite bilder :
    IMG_1142[1].JPG
    IMG_1143[1].JPG
    IMG_1144[1].JPG
    IMG_1145[1].JPG
    IMG_1146[1].JPG
    IMG_1147[1].JPG IMG_1148[1].JPG

LongCon gillar detta.
  2. Sundström

Sundström Friends of KS

Min morfar fick en likadan klocka efter sina år på SJ.
    Det är en förtjänstklocka för statsanställda.

Morfar är borta sedan länge men min kära mor använder klockan dagligen.
    Hon lämnade in den på service för något år sedan och fick betala runt 2500 för det.

Morsan vet inte exakt när han fick ta emot den, men gissar på tidigt -70tal.
    Någon annan kanske har bättre koll.

Stannar sekundvisaren när den ska gå förbi minutvisaren eller är det bara en slump att bilderna är tagna just då?

3. filthywatch
    Trådstartare

filthywatch Bonde

Nej den stannar vid minutvisaren så jag misstänker att den tar emot men som sagt ibland klarar den 2 varv utan att slå i så jag vet inte..

4. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Tänkte samma sak .kanske det som är problemet .Sekundvisaren sitter fast i minutvisaren . Ett tips som så många gånger är att ta kontakt med farfarsklockan i Stockholm . Snygg klocka i fint skick .Väl värd att fixa till om inte annat för affektionsvärdet .

5. filthywatch
    Trådstartare

filthywatch Bonde

Ja det enda som finns att anmärka på är att det sitter damm eller nåt på insidan av plexit och skulle väl behöva en liten rengöring. Tack för tipset !

6. Sundström

Sundström Friends of KS

Klart den är värd lite kärlek! Jag är inte överförtjust i flexlänkar, men på ett fint läder så snackar vi!

7. filthywatch
    Trådstartare

filthywatch Bonde

Haha nej flexlänken är väl inget man skryter med ! hade tänkt mig ett brunt läder, skulle nog passa bra till guldet

Sundström gillar detta.
  8. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
  9. Exxet

Exxet Borgare

Icaras gillar detta.
  10. filthywatch
    Trådstartare

filthywatch Bonde

11. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Snygg klocka och kul med arvegods!
    Sannolikt visarna som behöver justeras som sagt, men om den legat länge skall du nog passa på att serva den om du vill börja använda den.

12. Sundström

Sundström Friends of KS

Jag bidrar med en bild för att hålla igång tråden!

image.jpg

13. Silon

Silon Bonde

Jag har en likadan fast utan gravyr. Den är 18k. Borde stå på insidan av baklocket ifall du får av den.

14. Silon

Silon Bonde

15. Syven

Syven Friends of KS

Har en arvecertina jag med.
    Min har jag ärvt efter morfar som även han jobbade på SJ.

En fråga också. Får det till 17mm mellan luggarna när jag mäter, stämmer det?

16. poormans

poormans Präst

stämmer bra det, min morfar jobbade på CV med att renovera tåg/vagnar och fick en sån när han slutade runt 1980 eller så

cheers
    christian

17. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Du får nog bättre svar med vem som kan fixa den om du skriver var du bor..

18. Bassman

Bassman Friends of KS

Snygg är den!
    /Anders

19. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Håller med. Brukar sällan vara pläterade baksidor på pläterade ur. Troligtvis pga att det efter några års användande skulle slitas bort och få en mindre trevlig yta.