• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

At laaaaaaast (Paketöppning)

willbur

Rolex
2-Faktor
- my love has come along. Den fjärde mars i år blev jag med min första riktiga klocka, en Rolex Day-date 1803 med Wide boy urtavla. Jag tänkte berätta om varför jag tillslut valde just den här modellen och hur det nu kan bli en paketöppning när jag redan haft den i tre månader.

I början av klok-nörderiet var jag ganska klar med vad som skulle bli den första "riktiga" klockan, jag ville ha något som var stilrent men lite mer ovanligt. Det skulle bli en Rolex gmt med cola bezel och jubilee länk, jag kände att den är enkel och stilren men ändå lite mer ovanlig än som de flesta som har med pepsi och oyster länk.
Största anledningen till att de inte blev en sådan var min budget på ca30-35k inte riktigt räckte till, även de olika ref nr 16700,16710, 16750, 16760 ställde till det då jag inte visste om de alla fans på jubilee osv.

1751241d.jpg

Hur fet? (bild tagen från google)

Under min jakt så hittar jag till Klocksnack genom Kingmagazines klockblogg som då drevs av Singular (som jag förövrigt läst allt av under flera års tid) Ganska tidigt när jag kommer till KS så ser jag en annons på klockan som det till slut blev, jag hade kikat på en DD innan men det var inget jag trodde skulle bli VI? Hon och jag?
Men presentationen och bilder gjorde mig nå djävulskt sugen så jag frågade först frugan om hon accepterade att jag skulle bära den eller om hon skulle skämmas? Hon diggade den så jag slängde iväg ett PM till ägaren och att han var trevlig, seriös och hjälpsam gjorde i stort sett att jag var i hamn innan jag ens hade fått se klockan på riktigt. Det blev en affär och jag var så himla glad, obeskrivligt nöjd. Det jag visste redan då var att snart skulle vår framtid bli osäker tillsammans.

Redan året innan hade jag och frun hade bestämt oss för att fly landet så långt de bara gick, och att redan om tre månader så skulle jag stå och gråta på Arlanda och flyga iväg. Lämna föräldrar, syskon, vänner, jobb, mitt hem, hundar, papegojor och sist men inte minst min Day-date.
Vi skulle flytta till Australien och skapa en vardag, eget boende, jobb osv. Men påväg dit skulle vi även backpacka runt i Indonesien i fyra veckor och det var där skon klämde. Att resa runt där i fyra veckor med klockan kändes jävligt puckat, och därav fick klockan stanna hemma i Sverige med allas ord runt om mig "Den går att skicka när du väl kommer till Australien".

balib.jpg


dsc0219_539c2073ddf2b3269890607c.jpg

Så här såg det ut på Gili Trawangan, fan rätt schysst asså.

Jahopp, så efter varit och backpackat runt i Indonesien och hamnat tillrätta i Australien men eget boende, jobb, bil och allt så kändes det verkligen dags för att skicka hit klockan. Klockan fick bo hemma hos min mor under tiden vi var ifrån varandra och vi kom fram till att skicka klockan med DHL.
Historien från vi att vi väljer DHL till att jag fick ha klockan på min handled är tragiskt lång och invecklad historia, så invecklad att jag fick skapa en tråd här på KS där jag bad om hjälp för orcherna i tullen hade tagit den. DHL i Sverige sa nämligen att jag inte kommer behöva betala någon avgift för att få klockan. Trots att jag hade köpt och ägt klockan hemma i Sverige så ville DHL i Australien att jag skulle betala tull för klockan, "578 dollar and fifty cent" sa dem på kundsupport. DHL sa även att det är det "tullen" säger till dem, men när jag kontaktar tullen så säger dem att DHL har fel och att jag inte alls behöver betala. Jaja, efter bråkat med de här ärthjärnorna fram och tillbaka i fyra veckor så bestämde jag mig för att bita i det sura äpplet och punga ut drygt 3900kronor för att få min klocka (utöver de redan 1400kronorna DHL ville ha för skicka klockan) DHL säger imorgon kommer din klocka, jag går och lägger mig men höga förväntningar, äntligen kommer klockan, äntligen.

DSC_4069-512x340.jpg

Jag beställde även nya kläder till den så den skulle känna sig välkommen. Brunt perlonband med guldspänne från natoband.nu, även snott bilden från deras hemsida.


Tidigt morgonen därpå hör jag att det plingar på dörren, äkta som jag är slänger jag på mig mina Grön/Vita Sergio Tacchini byxor som ligger precis vid sängkanten, rusar ut och jag ser genom glasdörren någon budkille som lämnar över ett paket till min hyresvärd som bor våningen över, jag sliter upp dörren roffar åt mig paketet och skriker på engelska "I have been waiting so fucking long on this package" Min hyresvärd stirrade på mig som jag var helt sjuk i huvudet och det hade hon all rätt att göra. Jag förklarade lite snabbt att jag bråkat med DHL, sen var det bara att slita upp frugan ur sängen och säga "sätt på kameran!"

Efter som jag var så hysterisk så tänkte jag att jag kunde spela in och passa på att göra en hyllning till @afsjodahl som satte trenden "pekfingerdansen"

Jag bjuder på att det är ofokus osv. jag hade jävligt kul :)
OBS!!! Sänk ljudet, det är trimmat.
Länk till filmen:

Men av någon anledning så känns det som att det roliga hela tiden ska ta slut?
Jag märker att det är något som åker runt innanför glaset, det är en glasbit? Ja, hör och häpna, det har alltså blivit massor av märken på glaset på klockan så att delar av det har hamnat innanför.
IMG_8911.JPG


IMG_8964.JPG


IMG_8966.JPG

Aj aj aj :( Det var det bara börja jaga någon som kan laga det här, jag hittar tillslut en klockbutik som är ganska exakt 10 mil bort och är inriktade på vintage, Brisbanevintagewatches. Så mot klock-doktorn för att få hjälp.
IMG_8938.JPG


Framååååt!
IMG_8946.JPG


En sista bild innan doktorn.
IMG_8954.JPG


Så då var klockan inlämnad och jag fick hämta ut den en vecka senare.
Nytt glas, trycktest och "back seal" för ynka 155dollar, dryga 1000 lappen.
Så efter 1400kr + 4900kr + 1000kr(som jag hoppas jag får tbx av DHL eftersom klockan skadades under frakten) + soppa pengar 20mil + parkeringshus avgift på 25dollar för 30minuter så är jag äntligen NÖJD! Fantastiskt, att det ska krävas så mycket, så efter lite mer än fyra månader får vi äntligen pussas igen, jag diggar att det står på mitt kvitto från urmakaren "50M case - OK for swimming. Not suitable for surf conditions, snorkling or scuba diving" Jag ska alltså inte surfa och bli uppäten av hajar.
image-2.jpg

Testpapper - ser det bra ut?

Nog med allt flummigt skrivande och blajj, nu blir det lite schyssta bilder på klockan och räkna med reportage, recension och en jäkla massa coola bilder som här klockan ska få uppleva här i Australien.
Ursäkta också för stavfel, bilder&film material i ofokus osv.
Om någon KS'are bor eller flyttar snart t Australien och vill ha en mini-GTG hojta för all del! Jag stannar här ett bra tag till.
Tror ingen har läst allt, så nu blir det bilder!
nhfghfhgf.jpg


_DSC0012.jpg


_DSC0018.jpg


_DSC0150.jpg


_DSC0130.jpg


_DSC0117.jpg


_DSC0159.jpg

Älskar polerade ytorna på indexet, det gör att jag kan stirra i timmar.


Tack
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Vilken resa alltså, skönt att allt löst sig till slut! Stort grattis, så snygg DD och klockrena bilder. Njut nu ordentligt. :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hahaha...underbart, fucking underbart :D, härlig paketöppning och tack som fean för hyllningen willbur ;)! Riktigt trevlig klocka du har där, och med just den tavlan så blir den grym på ett brunt perlonband. Stort GRATTIS till din DD och klockers att alla bitar föll på plats så du kan börja avnjuta en klassiker!
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag kommer ihåg att jag följde din tråd om DHL, såg dock aldrig hur det slutade. Måste säga att det är förjävla dåligt utav DHL. Men kul att du har klockan nu efter allt strul! :)
 

san

Cartier
2-Faktor
Vilken resa, i dubbel bemärkelse. Skönt att det löste sig till slut, trots att det kostade dig en slant. Men vad gör det med den klockan på armen :)
 
Topp