• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Atlantic

Hoojten

Breitling
Ropade in en Atlantic(som jag aldrig sett förut)!!på auktion, mycket fin klocka!! kan det vara en kopia??någon som vet? tacksam för svar Mvh HOOJTEN
 

Bilagor

  • IMG_5598.JPG
    IMG_5598.JPG
    171 KB · Visningar: 144

Martin Lovasz

Audemars
Är du säker på det då loggan är av den äldre typen? Man använde en helt annan logga på 60- och 70-talet men har du sett denna modell tidigare?

Dykarringens markeringar är bakfram och visarna och tavlan känns som Indien tillverkade oså jag skulle gärna se vad som sitter i.
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Aj, ett FHF 96-4. Det som sitter i mer eller mindre alla falska klockor från Indien. Det som gör att det fortfarande kan vara korrekt är att balansen har Incabloc och att det är -4 modellen.
 

Martin Lovasz

Audemars
Hur vet man det??nr cal? finns det något sätt man kan kolla ser äkta ut!!
Kalibern skall stå under balansen på basplattan. Kopiorna brukar dock var bra mycket fulare och har en grå yta och din är polerad och balansen är lite modifierad och därtill är skruvarna av en högre kvalité så med största sannolikhet korrekt. Anledningen till varför man använder detta urverk i falska klockor idag är just att den var så himla populär på sin tid och massproducerade under licens i Asien men då oftast i klart sämre utförande.

Ofta står det ST istället för FHF och ST står för Standar. FHF och AS gjorde några urverk som de satta ST på för att visa att detta var standard urverket alla skulle sträva mot då det var både billigt och fungerar lika bra som dyrare urverk. Under denna period dök det upp en mängd klart sämre urverk som var designade till ett så lågt pris som möjligt och man vill nog helt enkelt sätt gränsen på vad som ansågs som god kvalité.
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Ja, då är den äkta för jag har aldrig sett det urverket i falska klockor ännu. FHF 974 är mycket lik FHF 96-4 fast med högre beat (18000-21600).
 
Topp