Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Att avslöja en fake på handleden

Diskussion i 'Diskussion' startad av MBx, 11 augusti 2014.

1. MBx
    Trådstartare

MBx Stadsbo

Sedan mitt klockintresse ökat och jag registrerat mig på klockforum börjar jag naturligtvis att kika på vad andra har på sina handleder.:)

Idag träffade jag en kvinnlig bekant som hade en Cartier på handleden.:) Med hänsyn till vad jag känner hos personen skulle den kunna vara äkta.:cool: Men, den skulle också kunna vara oäkta.:eek:

Vad är det som avslöjar om en klocka är (uppenbart) fake om den sitter på någons handled? Några tips att hålla koll på till nästa gång jag träffar personen? (Kommer inte på fråga att diskutera saken med personen i fråga.:dead:;))

2. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Omöjlig fråga att svara på eftersom det inte finns några övergripande regler (om det inte är såna banaliteter som att den har "falsk" tourbillon, kvartstickande trots att det borde vara mekaniskt urverk, föreställer en modell som inte existerar eller liknande - alltså rena pajasfel).

maxmol, Sandkvist, Vonlind och 1 annan gillar detta.
  3. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Just på grund av att jag inte vill framstå som en person som bär en kopia har jag alltid pristagen sittande på när jag är ute på stan :D

maxmol, mace, Carl-Daniel och 11 andra gillar detta.
  4. Chattras

Chattras Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Samma anledning som att jag låter lappen sitta kvar på kavajärmen. Så slipper folk undra om den va dyr eller inte :)

ssl, Bojke och Guskleto gillar detta.
  5. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Va! Ska man ta bort den?

Bojke och Chattras gillar detta.
  6. Chattras

Chattras Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Bara om man tänker flytta över den och sätta den på den andra ärmen på en annan kavaj. Så folk vet att man har en till hemma :).

JoakimS, ssl, Bojke och 4 andra gillar detta.
  7. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Cartier Tank? Finns både i kvarts och automat så det blir knepigt!

Bojke gillar detta.
  8. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Det skulle jag nog inte vågat gissa på om jag inte ser klockan ordentligt eller känt på den, sen kan jag inget om Cartier så där behöver jag mer kunskaper. Men kom att tänka på i lördags när jag var i Västerås på ett uteställe så snackade jag med en trevlig kille som sportade en Steelfish, nördig som man är frågade man om man fick klämma på den. Där såg man och kände att det var en äkta på en gång. Min poäng är, att det är svårt att avslöja en kopia bara genom att slänga en blick på den från någons handled.

jabla gillar detta.
  9. M021

M021 Friends of KS

Något jag uppmuntrar är att leverera en komplimang, först och främst för att jag tycker vi ska släppa på svenska blygheten, men också för att vi är en minoritet som har en baktanke med köpet. Och om man dessutom har en omgivning som delar detta, desto roligare. Samtidigt tror jag du kan se på reaktionen om personen i fråga inte förstår vad du pratar om, "schysst tank", "fin navitimer", "trevlig GMT". Om personen är av lågvattenmärke att bära kopia för att ljuga får det stå för honom/henne.

Så mer klockkomplimanger åt folket!

galácticon, Stråkarn, Bluefade och 4 andra gillar detta.
  10. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Generellt sett så har inte så många människor "bra fakes". Jag tror att det är fler människor i storstäderna i alla fall som har riktiga klockor än som har välgjorda fakes (fakes som kostar några tusenlappar och uppåt). Ser du en klocka som ser bra ut så är det nog ganska stor chans att den är äkta. Sen är det ju många thairolex etc, men det ser man ju på lite avstånd.

11. point1

point1 Stadsbo

Från:
    Stockholm

Min mor har en Cartier (en tank som hon fått i present), skulle bli väldigt förvånad om hon visste vilken modell det var. Så det där säger nog inte så mycket om det inte är mer ovanliga modeller.

ssl gillar detta.
  12. M021

M021 Friends of KS

Självklart är det som med finare klockor som mottagit dem i gåvor alt. köpt endast pga av att den ser bra ut. Men tror ändå du får ett genuint "Tack", då har du iaf gjort något glad :)

jabla gillar detta.
  13. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker oftast det är glasen på klockorna som skvallrar om att det är fake.
    Särskilt om man bara ser klockan på någons handled och man inte klämt på den.
    /j

14. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Så pass, herrn är ute och klämmer på finklockor! Plus i kanten!

80talisten gillar detta.
  15. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Brukar doppa dem i vatten, har hört att bara "äkta" klockor är vattentäta.

JoberMan, Micce och 80talisten gillar detta.
  16. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Du menar sprit. :)

per nordström gillar detta.
  17. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Då hade jag nog valt ordet sprit, menar H2O, aqua, järvi.

18. Mr.Chang

Mr.Chang Präst

Från:
    Gbg
    Ofta,eller till 90% kan du se det på glaset!de flesta kopiorna har mineralglas av dålig kvalitet.

19. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Hehe... Det där var ju en oväntad företeelse fast en väldigt trevlig sådan..:)

Eurenius gillar detta.
  20. Oskar

Oskar Bonde

Från:
    Stockholm
    På tank vet jag inte, men subbar kan man ofta spotta på förstoringen i bubblan, gjorde det senast idag.

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

21. christian-h

christian-h Biskop

Jag såg en fake Rolex i Thailand, tror jag. Det var en sub och den såg ut lite på detta vis. [​IMG]

Bojke och jabla gillar detta.
  22. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten

Fel av mig, trodde att det var samma sak i dina trakter.

23. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Satt precis på en middag där, relativt välbeställda herrar, diskuterade hur fantastisk kvalité på kopiorna man kunde köpa i Peking och att klockorna var så bra så att till och med polisen jagade försäljaren.

...men man kunde inte pruta, ville man inte betala för fin-kopian för 1500 så fick man nöja sig med den perfekta 500 kronors kvarts-Bratten.

En 'IWC' och en 'Limited edition Breitling' vid bordet men de försäkrade mig att dom hade fler hemma...

...och så var det jag som skämdes och drog för skjortärmen. :facepalm:

EDIT: förmodligen helt OT - var bara tvungen att skriva av mig.

David, Christian Henning, Dr Stein och 1 annan gillar detta.
  24. Hugii

Hugii Biskop

du kanske kan slå vad med henne (lagom 5000:) så kommer det att ligga sen i hennes intresse att bevisa äktheten haha...
    annars förstår jag inte prestigen i att bevisa och överbevisa... hon får stå för det helt enkelt "bling-bling" ;)

25. par

par Friends of KS

Jag har hört att kopior smälter av sprit

Eurenius gillar detta.
  26. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Kan nog vara rätt så knivigt. T.o.m om man öppnar bättre kopior.
    Men det vanliga Thai-dravlet som halva flyget från Bankok har på armen är ju bara Schmäck och kan nog avslöjas snabbt om man har det minsta känsla för kvalitet.

27. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Va fan, här försökte jag göra en grej men blev bortkopplad. Stå ut om det blir dubbelpost!

Gogglade lite och ser att det är fan svårt om man som jag aldrig haft en viss modell i sin ägo.

Har aldrig ägt en 1680 red som är en av de hetaste klockorna out there.
    Så ni som inte heller har en på armen eller i garderoben säg vilken som är fake...?
    Och goggla inte bilder nu. Ingen prestige här, bara ärligt första intryck.

Detta görs givetvis i studiesyfte för det är sjukt intressant.
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg image.jpg

28. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Sista?

Bojke, vaniljglass och Pope gillar detta.
  29. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Men va fan! Läs lite för helvete. :D

Hade vart lite småkul om nån fick en chans innan ett läskigt pro öppnar trynet.

Så ok. Det är den sista och vad jag förstår den första oxå. Kan ha fel, snabbt goggel.

Men vem ser det här om man inte är en totalt insnöad klocknörd som klämt på skiten hur många gånger som helst.
    Sitter rätt verk i hade jag lätt kunnat gå på en blåsning.

jabla gillar detta.
  30. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    Timvisaren på sista ser ju hemmagjord ut?

Mårtenssons ur Brookfield