• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att avslöja en fake på handleden

Erik1

Patek
2-Faktor
Vet att man inte ska dömma personer men ibland är det legitimt. Tex. Kund med thaifru som inte kunde svenska och själv är han fet, skallig, bär en fake Armani tisha, kattguldskedja & länk, en "rolex" i guld/ stål på armen samtidigt som han frågar efter de billigaste bullarna(sic). Det tycker jag är en big tell.

Men ofta är det svårt om man inte kikar närmare eller klämmer ja. Däremot vet man ju att de måste fimpa klockan inom ett år pga att den trasat ihop men de är ju en annan femma.
 

Bluefade

Omega
Något jag uppmuntrar är att leverera en komplimang, först och främst för att jag tycker vi ska släppa på svenska blygheten, men också för att vi är en minoritet som har en baktanke med köpet. Och om man dessutom har en omgivning som delar detta, desto roligare. Samtidigt tror jag du kan se på reaktionen om personen i fråga inte förstår vad du pratar om, "schysst tank", "fin navitimer", "trevlig GMT". Om personen är av lågvattenmärke att bära kopia för att ljuga får det stå för honom/henne.

Så mer klockkomplimanger åt folket!
Håller med! Brukar ofta ge likande kommentarer och får oftast trevliga responser(en del blir självklart lite generade, vi är ju trots allt svenskar). Ger man en kommentar i stil med: snygg GMT! Tycker jag dessutom många varit ärliga med att säga om klockan i fråga är fake. :)
 

UNO

Panerai
Svårare än man tror att avslöja fejk.

La en fejk GMT C i ett kuvert i kylen på kontoret tillsammans med min för att de skulle bli mer lika.
Gick in i arkivet(vanligt lysknapp..) och fingrade i mörkret.
Vi inledde med lumen vänd från oss för att inte påverkas.
"Kvalitetskänslan" i boett, krona & vridring var svårt.
Glaskanten kändes lite fel på fejkklockan.
Kanten på låsets bygel kändes fel liksom bygelns mtrl(?!).
Kom ihåg att det var riktig mörkt förutom lite lume.
Just lumefärgerna skilde lite men utan referens utan lugn utan ett kolsvart rum . . .

En kollega har en Hublot som jag är 90 på att den är fejk, illa . . .
I detta fall har jag hatat slumpen och bedömt
person
pris
märke
modell
Jag kan ha fel men sannolikheten att jag har rätt är ökande.

Hade en kund(företag) för 10 år sedan där fejk var förbjudet på jobbet IOM att de arbetade med produkter, varumärken.
 

SSL

Audemars
Va fan, här försökte jag göra en grej men blev bortkopplad. Stå ut om det blir dubbelpost!

Gogglade lite och ser att det är fan svårt om man som jag aldrig haft en viss modell i sin ägo.

Har aldrig ägt en 1680 red som är en av de hetaste klockorna out there.
Så ni som inte heller har en på armen eller i garderoben säg vilken som är fake...?
Och goggla inte bilder nu. Ingen prestige här, bara ärligt första intryck.

Detta görs givetvis i studiesyfte för det är sjukt intressant.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
image.jpg

Hade nog gissat sista, men ja, svårt som fan. Fick nån känsla över den men kan inte säga det o det är så uppenbart fejk med den
 

MBx

Cartier
Tack för alla tipsen. Naturligtvis svårt att se på de välgjorda kopiorna men om man börjar så att säga "nedifrån" så avslöjas de uppenbara faksen av fel i utförande avseende t ex urverk och färgkombinationer. Många thaikopior jag sett har haft dålig finish på boett och länk.

Stämmer antagandena:
Tjejer som fått sin klocka av en välbeställd make - äkta
Tjejer som inte kan något om klockor och köpt den själv (och är vanliga "gräsrötter" samt har ett stort antal klockor att byta med) - fejk.

I så fall frågar man vem hon fått den av.

;) Är bäst att lägga till.:)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Va fan, här försökte jag göra en grej men blev bortkopplad. Stå ut om det blir dubbelpost!

Gogglade lite och ser att det är fan svårt om man som jag aldrig haft en viss modell i sin ägo.

Har aldrig ägt en 1680 red som är en av de hetaste klockorna out there.
Så ni som inte heller har en på armen eller i garderoben säg vilken som är fake...?
Och goggla inte bilder nu. Ingen prestige här, bara ärligt första intryck.

Detta görs givetvis i studiesyfte för det är sjukt intressant.

Nu står svaret redan i tråden men det jag reagerade på var visarna och markeringarna på den sista. Visarna ser bara fel ut, kan inte riktigt säga vad. Markeringarna tycker jag ser ut att vara maskinutskrivna, för perfekta för att vara målade.
Men lätt var det inte och hade kanske inte reagerat om det inte var en ledande fråga.
 

Pope

Cartier
Nu står svaret redan i tråden men det jag reagerade på var visarna och markeringarna på den sista. Visarna ser bara fel ut, kan inte riktigt säga vad. Markeringarna tycker jag ser ut att vara maskinutskrivna, för perfekta för att vara målade.
Men lätt var det inte och hade kanske inte reagerat om det inte var en ledande fråga.

Alltså ärligt hade jag aldrig kunnat se detta. Tror jag själv hade gissat på 2:an p.g.a att bubblan blivit lite skum på bilden. Eller 3:an för att själva bilden ser ut som om den kom från nån kinesisk skit-sajt för billiga 'cloner'.
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Ursäkta en newbie-fråga i samband med rödsubarna, men tillverkades alltså 1680 med både "660ft=200m" och 200m=660ft" på tavlan? Är det någon annan skillnad mellan dem?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
För att lägga till en sak till inlägger ovan. Om jag har förstått det rätt så har tidiga 1680 och 5512/5513 meter först.
 

billo

Cartier
Jag har ett rätt så unikt sätt att upptäcka en fake.

Jag har två polare som lever på allt som är fake-att "Thailand stammisar". Så jag har dessa två som referens. Liknar personen som bär klockan någon av dom så bär de en fake klocka.

:pompus:
 

Espresso

Cartier
Exemplet med rödingarna ovan är precis varför jag är så tveksam till att köpa begagnat, jag är livrädd över att en fejk har hamnat på fel hemsida/butik och man lägger upp till 100k på något som inte är äkta.

Jag vill gärna göra det men drar mig för det hela tiden.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Något jag uppmuntrar är att leverera en komplimang, först och främst för att jag tycker vi ska släppa på svenska blygheten, men också för att vi är en minoritet som har en baktanke med köpet.
Så mer klockkomplimanger åt folket!

Gjorde det en gång. När den där Chilenska armébåten låg förtöjd i Stockholm. Ser att en kille som står bredvid mig har en Sinn U1 och nämner detta: - Fin klocka! Sällsynt.

Han blev jätteförvånad och glad hoppas jag. Hans kvinnliga sällskap såg ut som om hennes man precis kommit under ragg-beskjutning av galning som rymt från karlklubben Blue Oyster...
 

Pope

Cartier
Min 'point' med det jag la ut ovan: det känns som om det är lätt att bli grundlurad av klockor från vissa mer 'proffsiga' klonare i Asien. Har även sett sjuka kopior på Tudorsubbar och annat. Kan dra länkar om admin samtycker. Länkar med clonade urverk som lurar de flesta.
Visst så är det levt med/bredvid dessa men hur fan ska vi andra kunna veta.
Har kollat runt på väldigt mycket Rolex-forum med bilder och beskrivningar av både äkta och inte, men utan att ha nån 'real-life' erfarenhet så säger jag att det är svårt som tusan.

Tudor verkar värst då de pluttar i gamla urverk som är de samma som i originalen.
Surt tycker jag personligen då jag hellre ägt en tudorsub än en Rolex-dito ( att jag är före detta punkare).:D
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Men va fan! Läs lite för helvete. :D

Hade vart lite småkul om nån fick en chans innan ett läskigt pro öppnar trynet.

Så ok. Det är den sista och vad jag förstår den första oxå. Kan ha fel, snabbt goggel.

Men vem ser det här om man inte är en totalt insnöad klocknörd som klämt på skiten hur många gånger som helst.
Sitter rätt verk i hade jag lätt kunnat gå på en blåsning.

Teckensnittet/trycket kändes tvärfel.
 

MBx

Cartier
Va fan, här försökte jag göra en grej men blev bortkopplad. Stå ut om det blir dubbelpost!

Gogglade lite och ser att det är fan svårt om man som jag aldrig haft en viss modell i sin ägo.

Har aldrig ägt en 1680 red som är en av de hetaste klockorna out there.
Så ni som inte heller har en på armen eller i garderoben säg vilken som är fake...?
Och goggla inte bilder nu. Ingen prestige här, bara ärligt första intryck.

Detta görs givetvis i studiesyfte för det är sjukt intressant.
image.jpg

Har tavlan inga minutmarkeringar!?o_O
 
Topp