• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att bära en dyrbar klocka - riskbedömer ni?

Målarn

The Steak
Hade varken min guld Speedy elr Sub försäkrade alls när jag ägde dem :D haha..
Men tänkte faktiskt försäkra GMTn sen, den är ju lite dyrare så att säga :lol:
 

trumpetera

Panerai
Min fru är från Kapstaden, så vi åker hit så ofta vi har råd och möjlighet. ( det börjar bli DYRT att flyga med ungarna!!)

Jag äger inte någon "tiotaggare" på klockvärdes-himlen, men min finaste-och kanske dyraste- i alla fall med mest affektionsvärde är den Omega 2254.00 jag fick av familjen på min 40årsdag.

Den ligger hemma i bankfacket. Här i sydafrika sportar jag mest CWC eller Marathon GSAR. Varför? Dress down, they say......

Givetvis handlar det vart man rör sig, vilken tid och på vilket sätt man rör sig ( RayBans i senilsnodd, njurväska osv. ), men i den här stan är det inte så smart att lulla runt med dyra klockor eller solglasögon.
 

Rivalen

Rolex
Trumpetera, har du en GSAR? Vill du berätta lite - hur länge har du haft den batch/årsmodell, styrka/svaghet, vridringen, gillar/ogillar, tidshållning etc.

De flesta gör riskbedömningar av olika grad och slag verkar det som och det är intressant att höra era åsikter och erfarenheter.
:D
 

trumpetera

Panerai
Jag skattar mig lycklig nog att ha både en SAR och en GSAR.

5b49f02f.jpg


SAR'en är ifrån aprill-04, och GSAR'en från februari-08.

På något sätt är dom klockor jag alltid kommer tillbaka till. Otrolig byggkvalitet/känsla. Det enda som hänt mig var, att triangeln på SAR'ens vridring ramlade ur och försvann för flera å sedan. Skaffade en ny vridring-det visade sig ligga två i paketet!!

Har faktiskt inte satt på den, utan "McGyvrade till en själv av vattenfast lim blandat med sådant självlysande pulver man använder när man målar fiskedrag! Lyser fortfarande utmärkt. Jag väntar med ringbytet, eftersom ilägget är av aluminium och med tiden kan skavas-speciellt om klockan används till det den är tänkt för-och aluminiumet tittar fram.

SAR'en har varitmed om mycket, medan GSAR'en sparats en aning fram tills nu.

Metallbanden är ett måste om man tycker man har råd-fantastisk kvalitet.

Båda går med en avvikelse på ungefär +2 sek/24h. Rätt okej!

Dom är rätt höga på armen, så dörrposterna får en del märken därhemma....

Är nog bland de bästa och rubustaste (är det ens ett ord??) klockor jag ägt.
 

ottwon

Omega
Kvällar och nätter om jag åker kollektivt o så flashar jag inte dyra klockor. Är nog egentligen inte rädd att jag skulle bli rånad, är mer eller mindre reflexmässigt.. sunt förnuft. På samma sätt som jag inte gärna parkerar min bil utan larm på en öde parkering och låter den stå två veckor, eller lämnar brevlådan full när jag åker på en månads semester.... etc etc. Även om det är osannolikt att det skulle hända nåt vill jag ju inte bjuda in problem. Men att lämna klockan hemma för den är för dyr gör jag bara om jag åker någonstans där jag inte känner mig orienterad/bekväm/hemma.
 

Rivalen

Rolex
Trumpetera - tack - det var riktigt roligt att höra att du är så j-kla nöjd! Har köpt en GSAR (ny 2011 batch) i present till svärsonen och den skall väl gå iväg i transporten denna veckan och då skall jag säga till honom att kolla efter en extra vridring, så han inte slänger nåt av misstag. Härligt! :D
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag är överdrivet säkerhetsmedveten av mig men sällan orolig eller rädd. Tvekar ej att bära en dyrare klocka när jag ska ut och svira. Däremot stoppar jag gärna ner klockan i byxfickan när jag lullar hem från tunnelbanan. Jag skottar entrén och lämnar lyset på när jag åker bort några dagar, kollar också gärna olja och däcktryck innan avfärd :)
 

trumpetera

Panerai
@Rivalen; nja alltså, dom extra ringarna följde tyvärr inte med vid köp, jag beställde en ny från Marathon-av någon anledning skickade dom två!
 

Rivalen

Rolex
@trumpetera - Ok - jag trodde dom skickade med en eftersom de visste om problemet med att triangeln trillar av. Hoppas de ordnat detta på nyare modellen.

@ LongCon Där beskrev du nog mig och mitt tänk ganska väl. Viss försiktighet och får man fråga om äkthet - som någon annan sa - så ljuger man beroende på vem och var det frågas.

Om någon mot förmodan frågar om min Sinn är äkta ' då talar jag sanning. :lol: :lol: :lol:
 

Fidde80

Breitling
Jag kör på använder min Sub alltid, krogen, resor etc.

Iom att hemförsäkringen + drulle täcker för klockor upp till 50 000 kr med en självrisk på 1500 kr så känns det lugnt.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tror det där med sunt förnuft är en god tanke samt att se till at kockan är försäkrad (alla ni som inte har värderingsintyg - fixa nu! Jag gjorde det på Rob för min panna, ploprof och speedy precis innan jul).

Min Ploprof går fn inte in under skjortan :D
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Efter att jag läst denna tråden tänker jag mer på att kolla upp min hemförsäkring än att begränsa mitt klockbärande.
Nu har jag iofs. inga klockor värda över 30 000:-

När det gäller riskbedömning, så har jag än så länge inte funderat på det, ärligt talat. Har "buset" så´n koll?!? På 1-2 meters håll ser väl ingen "vanlig" person skillnad på en Rolex eller en Ur & Penn-klocka i valfri "flashigt" utförande, eller?
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Jag är liten och klen så jag skulle bli av med Omegan illa kvickt om någon ond själ ville det. Således för den ofta vila innanför manschetten när jag är ute och fladdrar.

När jag väl är hemma i min lilla skärgårdsstad så är det som jag sagt på en tidigare Gtg: Det som är bra med att bo i xxxx är att om jag blir rånad så vet jag antagligen vem det är och vart denne bor :D
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Rock_N_Ron skrev:
Efter att jag läst denna tråden tänker jag mer på att kolla upp min hemförsäkring än att begränsa mitt klockbärande.
Nu har jag iofs. inga klockor värda över 30 000:-

När det gäller riskbedömning, så har jag än så länge inte funderat på det, ärligt talat. Har "buset" så´n koll?!? På 1-2 meters håll ser väl ingen "vanlig" person skillnad på en Rolex eller en Ur & Penn-klocka i valfri "flashigt" utförande, eller?

Skulle säga att "buset" har mycket bättre koll än Svensson. De har ju att stjäla som yrke och många kriminella gillar dyra klockor.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
leben skrev:
Tror det där med sunt förnuft är en god tanke samt att se till at kockan är försäkrad (alla ni som inte har värderingsintyg - fixa nu! Jag gjorde det på Rob för min panna, ploprof och speedy precis innan jul).

Min Ploprof går fn inte in under skjortan :D

När jag lämnar in min GMT för justering av gmt-visar och rengöring av tavlan så tänkte jag passa på att skaffa värderingsintyg. Vad fick du betala? Min ska till Rob med när jag får tillfälle att ta mig in till stan...
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
LongCon skrev:
leben skrev:
Tror det där med sunt förnuft är en god tanke samt att se till at kockan är försäkrad (alla ni som inte har värderingsintyg - fixa nu! Jag gjorde det på Rob för min panna, ploprof och speedy precis innan jul).

Min Ploprof går fn inte in under skjortan :D

När jag lämnar in min GMT för justering av gmt-visar och rengöring av tavlan så tänkte jag passa på att skaffa värderingsintyg. Vad fick du betala? Min ska till Rob med när jag får tillfälle att ta mig in till stan...

Har för mig 650:-
 

morrism

Audemars
leben skrev:
LongCon skrev:
leben skrev:
Tror det där med sunt förnuft är en god tanke samt att se till at kockan är försäkrad (alla ni som inte har värderingsintyg - fixa nu! Jag gjorde det på Rob för min panna, ploprof och speedy precis innan jul).

Min Ploprof går fn inte in under skjortan :D

När jag lämnar in min GMT för justering av gmt-visar och rengöring av tavlan så tänkte jag passa på att skaffa värderingsintyg. Vad fick du betala? Min ska till Rob med när jag får tillfälle att ta mig in till stan...

Har för mig 650:-

650:- frågade igår
 
Topp