Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Att frekvent dra upp en automatisk klocka manuellt - risker?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Parabellum, 18 mars 2014.

1. Parabellum
    Trådstartare

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag har googlat en del i ämnet men fått olika svar.
    Jag har en klocka med Miyota 9015 (Benarus Moray) som minst sagt imponerar med tidshållningen då jag bär den dagligen.

Hur fungerar den manuella uppdragningen? Kan jag, om jag har andra klockor jag vill bära vissa dagar, dagligen manuellt dra upp klockan 20-40 varv och låta den hålla tiden på så sätt, så att jag slipper behöva bära den dagligen? Vad finns det för risker med detta för klockans mekanism?

Jag har förstått att automater är byggda för att dras upp av naturligt bärande och att den manuella funktionen bör användas till för att "kicka igång" en död/vilande auto, men vad kan hända om jag drar upp den dagligen och låter den ligga på bordet?
    Hur mycket brukar x antal varv med kronan motsvara i timmar? Erfarenheter?

2. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om jag har förstått det rätt så är antalet varv med kronan inte linjärt med antalet timmar, alltså är fjädern inte alls uppdragen så motsvarar ett varv "mindre gångtid" än om fjädern är exempelvis till hälften uppdragen. Sedan så skiljer det sig väldigt mycket mellan olika klockor (iallafall bland minna) så det går inte att ge ett svar på hur mycket tid ett varv på kronan motsvarar.

3. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    En gammal urmakare sa till mig en gång att det sliter 10 ggr mer att vrida upp klockan manuellt. Om detta stämmer har jag ingen djupare kunskap i!

4. Johan M

Johan M Borgare

Intressant fråga som jag också undrat över. Är det en skruvad krona kan jag tänka mig att det sliter mer på gängorna och att risken för att man skall råka skruva in kronan snett någon gång ökar för varje gång man behöver skruva ut den. Det är väl i och för sig sådant som byts vid en service så är man bara försiktig så bör man klara sig. Om man inte har otur.

Sen är ju själva uppdragningskänslan skit på automatiska ur så det är ju inte så att man längtar efter uppdragningen.

Jag ser fram emot fler synpunkter!

5. Rikard

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Vad jag fått lärt mig ska man helst inte manuellt dra upp klockan mer än nödvändigt, typ vid tillfällen klockan stått still och man ska "starta upp" den igen. Själv skulle jag köpt en winder om jag var rädd att klockan skulle stanna eller inte vara tillräckligt uppdragen vid användning.

6. garfield

garfield Friends of KS

Men nu blir jag fundersam. Om det stämmer att det sliter på ett automatverk att vrida upp manuellt, är manuella verk konstruerade annorlunda då? För om det sliter mer att vrida upp manuellt så borde väl manuella verk behöva servas oftare än automatverk, och det har jag aldrig hört talas om. Eller tänker jag fel?

David och jabla gillar detta.
  7. Johan M

Johan M Borgare

Jag kan mycket väl tänka mig att det sliter mer att dra upp ett automatverk manuellt än att inte göra det. Det är fler mekanismer i rörelse när du drar upp den för hand.

8. Johan M

Johan M Borgare

Fast vafan, dra upp klockan när den behövs dras upp och serva klockan när den behöver servas :)

4cie och Eurenius gillar detta.
  9. Anfield

Anfield Borgare

Rolex . Ställ tiden och dra upp den 20 varv sedan njut.

Mårtenssons ur Brookfield