• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att gifta sig och sedan mitt under smekmånaden få syn på henne...

Camo00

Patek
Hmm... ni var inte direkt svårövertalade. Ska jag tolka det som att den breda massan har talat och att ett partnerbyte är anbefallet? Och om man utöver ovanstående lite mer känslomässiga diskussioner går in på lite hårdare fakta... vad är det som gör att JLC är ett bättre val än IWC Big Pilot? Även om det inte ens går rent hypotetiskt att sätta känslor åsido. Allt är ju subjektivt i alla lägen men.... För och nackdelar med respektive modell och tillverkare?

Du ställer frågan på ett forum för Swingers och beroende flippare. Vad trodde Du??
 

Brydlon

Breitling
Underbart skrivet, låter som början till en spännande bok! Min spontana tanke är att försök behålla båda! Förr eller senare börjar du att sakna henne och då är det för sent. Tänk dig att leva med denna hemska känsla resten av ditt liv...uschhh. (både är underbara på sitt sätt!)
 

Shadyboy

Cartier
Du ställer frågan på ett forum för Swingers och beroende flippare. Vad trodde Du??

Hahaha! Tänkte inte på det... "Hej fellow swingers! Vad tänker ni kring detta med utomäktenskapligt sex?" Kanske blir svårt att värdera svaren helt enkelt... :)
Underbart skrivet, låter som början till en spännande bok! Min spontana tanke är att försök behålla båda! Förr eller senare börjar du att sakna henne och då är det för sent. Tänk dig att leva med denna hemska känsla resten av ditt liv...uschhh. (både är underbara på sitt sätt!)
Jo den tanken gnager ju lite. Som med alla förhållanden... När de tagit slut minns man sedan bara de goda sidorna hos personen (föremålet) i fråga. Riskabelt detta!
 

Brydlon

Breitling
Hahaha! Tänkte inte på det... "Hej fellow swingers! Vad tänker ni kring detta med utomäktenskapligt sex?" Kanske blir svårt att värdera svaren helt enkelt... :)

Jo den tanken gnager ju lite. Som med alla förhållanden... När de tagit slut minns man sedan bara de goda sidorna hos personen (föremålet) i fråga. Riskabelt detta!
Hellre vara kär i hemlighet ett tag till, än att bli uppäten inifrån av den där gnagande, hemska känslan av att jag har gjort av med henne innan kärleken ens har hunnit mogna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, urverket är ju en stor del av skönheten med dessa klockor! Synd att inte ges möjlighet att njuta av det......

Exakt. Konstigt det där. Konstverken stängs in så att ingen får de dem. Känns lite tråkigt på något sätt.
Personligen gillar jag INTE glasbaksidor. Glas sitter inte skönt mot handleden (klibbar fast) samt gör oftast klockan tjockare. Det räcker väl att man vet att urverket som sitter i klocka. fått extra kärlek.
 

Shadyboy

Cartier
Personligen gillar jag INTE glasbaksidor. Glas sitter inte skönt mot handleden (klibbar fast) samt gör oftast klockan tjockare. Det räcker väl att man vet att urverket som sitter i klocka. fått extra kärlek.
Förstår absolut hur du tänker! Har ju själv en klocka utan glasbaksida. Men ibland blir jag tvungen att bildgoogla lite på urverket bara för att få titta lite på det. Jag uppskattar det mekaniska konstverket och fascineras av att få se det, men är helt enig om känslan av glas kontra stål (eller annat) mot handleden. Baksidan på JLC ser minst sagt repkänslig ut (blank som en spegel) men det kanske går att hantera ändå?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
. Baksidan på JLC ser minst sagt repkänslig ut (blank som en spegel) men det kanske går att hantera ändå?
Extremt repkänslig baksida. Jag är väldigt noga med vad jag lägger den på (tejpade exempelvis baksidan när jag fotade den på stenen ovan) men ändå hade det blanka mattats av efter några få veckor. Det är bara att acceptera att den kommer se anvönd ut om man ska använda den.
 

Fredig

Cartier
johnny-depp-quotes-6.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
- IWC med ETA-verk kan de flesta serva. Deras egna verk har jag ingen erfarenhet av. Köper inte numera ur som inte kan servas här hemma och till en rimlig kostnad, för mig. JLC håller en hög klass och jag tycker det nämna uret är en vacker kronograf. Och som Yonsson framhåller är glasbaksidor "kladdigt" speciellt sommartid.
Men är inte IWCs nyare moddade ETA väldigt modifierade och måste således ändå till IWC eller AD för att servas om delar behöver bytas? Köper man en IWC för 70 papp så utgår jag ifrån att man tycker den är värd en AD-service. Jag menar på intet sätt att JLC är billigt att serva men det är ju inga standardklockor direkt (på gott och ont).
 

Shadyboy

Cartier
Känns som att JLC och IWC's 7-dagarsverk borde landa något sånär i samma bollpark när det kommer till servicekostnader. Antar att rekommenderade intervaller är ungefär desamma också? (ca 5 år mellan service + trycktest osv) Och jag har ärligt talat inga problem med att servicen hoppar upp nån tusenlapp... Det är mest om man ska vara utan den i 4 månader jag är rädd för. Smärtgränsen för en service måste ju ligga någonstans kring 9-11' eller nåt. Mer än det så känns det löjligt. Även om jag fattar hur mycket jobb som krävs...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
- Problemet är ju att när man har ett antal dinkor blir servicekostnader något att räkna med. Jag vill kunna använda de ur jag har och vill inte när det ska servas att det är för dyrt eller tar en hiskelig tid på verkstan. Sedan kan man ju fråga sig vad är ett standardur idag, med de ur som vi är intresserade av?
Jag håller ju givetvis med dig men det jag menar är att ETA inte per automatik innebär billigt. En gammal klocka som man skiter i om den är tät eller inte är ju en sal men en dyr ny IWC är ju inte billig att serva bara för att den har ett moddat ETA i sig. Delar och specifik kompetens som krävs gör även de dyrare att serva.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
- Jag har några IWC med "modifierade" ETA-verk. De går att serva av min lokala urmakare. Delar kan han beställa om så behövs. Din servicekostnad på åttatusen är ju vad den är, men har man ett antal kronografer blir det ju snabbt stora pengar i servicekostnader. Kostnaden för din JLC tycker jag är acceptabel, men inte mer. Dock är väntetiden viktig, det är inte skoj att ha sitt ur på verkstan i flera månader.

Värsta servicekostnaden har marknadens mest haussade fabrikat; Patek, de skulle behöva tillverka en ny liten del till en astronomisk kostnad (urverk utan några komplikationer). Uret såldes efter det beskedet och jag håller mig långt borta från det fabrikatet.
Om din lokala urmakare servar IWC med 3? fjädrar billigt så håll hårt i honom. :)
 
Topp