• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att ha en relativt liten klocka på en större handled

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nämre bestämt runt 7,5 inches.. Då tänkte jag dressiga klockor på 37mm, jag tar Datejust som exempel då dom många har ägt/äger en. Hur upplevs en sådan på en 7,5 tums handled? Ser det helt patetiskt ut..? Eller så är man för mycket inne på klockor över 40mm.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Mina handleder är närmre 19cm och jag har väl nu en gräns på 37-38mm för mig själv. Beror såklart mycket på vilken klocka det är och hur luggarna ser ut mm. Har dock aldrig ägt en 36mm och hoppas på att jag är där nån gång då det finns så mycket mer vintage att roa sig med då.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Då låter det som en goda nyheter... :). I detta fallet är det en GS SBGR051, grejen är att Det är ganska långa luggar på GS, därav borde de upplevas som lite större än vad de är..

Men tillbaka till Datejust. Är det något ni hade använt till vardagskläder som T-shitrt? eller skulle det bara se konstigt ut?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
80talisten skrev:
Då låter det som en goda nyheter... :). I detta fallet är det en GS SBGR051, grejen är att Det är ganska långa luggar på GS, därav borde de upplevas som lite större än vad de är..

Men tillbaka till Datejust. Är det något ni hade använt till vardagskläder som T-shitrt? eller skulle det bara se konstigt ut?

Inga konstigheter..
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Datejust funkar till allt! Tyvärr avyttrade jag min nyss, men kommer definitivt äga en igen.
36mm är absolut inga problem att bära upp, sitter utmärkt på min handled (ca 18mm). Det här med stora klockor är bara en fluga...
 

ErikGBG

Audemars
Tycker klockor i stil med datejust och DD ser mycket bättre ut ihop med t-shirt och shorts än med kostym. Men det är jag det..
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Man vänjer sig.

Jag har nästan 18cm

IMAG0102-1_zps5df26c1a.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tack för svaren... Jo klockor under 40 mm börjar att komma tillbaka mer och mer. Angående stora klockor så finns det nog inget fulare med en klocka som ser ut att vara "lånad från sin pappa"
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Provade en Explorer I en gång för länge sedan, liknande storlek, men den gick fetbort. Jag tror man vänjer sig vid en viss storlek och sedan behövs det en viljeansträngning för att inte störa sig på något som är betydligt mindre än genomsnittet i samlingen(och vice versa antar jag). Tycker inte att du bara skall relatera till handledens storlek utan även dina övriga proportioner.
 
Man ska inte stirra sig blind bara på mm antalet, en riktigt dressare på kroko som är 36mm känns okej för mig, MEN en Midsize dykare på 36mm går fetbort, DJ är svårt, tycker personligen den blir för liten på Jubilee men känns mer okej på oyster och mest okej med DD på president....
 

Landshark

Cartier
För att vara lite seriös, anser jag att en liten klocka inte nödvändigtvis sitter snyggare på en liten knubbig hand heller.

Det finns säkert dem (även män) som kan bära upp en 36mm, men det är inte många...

Här är ett exempel på hur illa det kan bli (tanken var säkert här att den lilla klockan skulle få mannen att se "kralligare ut". Effekten är enligt mig snarare den motsatta; han ser fortfarande ut som en liten man med knubbiga armar - men med ett damur).

jan_g_zpsc6475eaa.jpg
 

POO

Panerai
Landshark skrev:
För att vara lite seriös, anser jag att en liten klocka inte nödvändigtvis sitter snyggare på en liten knubbig hand heller.

Det finns säkert dem (även män) som kan bära upp en 36mm, men det är inte många...

Här är ett exempel på hur illa det kan bli (tanken var säkert här att den lilla klockan skulle få mannen att se "kralligare ut". Effekten är enligt mig snarare den motsatta; han ser fortfarande ut som en liten man med knubbiga armar - men med ett damur).

jan_g_zpsc6475eaa.jpg

Att bedöma storlek är lite knepigt på bild, på foton tagna nära ser klockan relativt större ut än bilder tagna längre ifrån.

Jag ser inte heller riktigt vad som skulle vara fel med storleken Jannes klocka. Inte heller NAs 30mm ser lustig ut i mina ögon, en klocka på armen liksom i stället för tvärtom som det ofta ser ut att vara.
 

Johan M

Cartier
Äh både Jans och Leifs klockor fungerar bra på dem. De behöver inte vara större än så även om de så klart även kan bära upp större klockor.
 
Topp