Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Att ha en relativt liten klocka på en större handled

Diskussion i 'Diskussion' startad av 80talisten, 3 april 2013.

1. 80talisten
    Trådstartare

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Nämre bestämt runt 7,5 inches.. Då tänkte jag dressiga klockor på 37mm, jag tar Datejust som exempel då dom många har ägt/äger en. Hur upplevs en sådan på en 7,5 tums handled? Ser det helt patetiskt ut..? Eller så är man för mycket inne på klockor över 40mm.

2. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Alla kan bära upp en 36mm rolex.

3. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Min handled är 18,5 cm och jag tycker det känns perfekt med 36-37 mm på en dressig allroundklocka.

4. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Mina handleder är närmre 19cm och jag har väl nu en gräns på 37-38mm för mig själv. Beror såklart mycket på vilken klocka det är och hur luggarna ser ut mm. Har dock aldrig ägt en 36mm och hoppas på att jag är där nån gång då det finns så mycket mer vintage att roa sig med då.

5. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Då låter det som en goda nyheter... :). I detta fallet är det en GS SBGR051, grejen är att Det är ganska långa luggar på GS, därav borde de upplevas som lite större än vad de är..

Men tillbaka till Datejust. Är det något ni hade använt till vardagskläder som T-shitrt? eller skulle det bara se konstigt ut?

6. Micke B

Micke B Sweet cheeks

Ja. Nej.

:)

7. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    Årets dummaste fråga?

8. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Inga konstigheter..

9. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Beror på hur man ser det, jag är helt obekant med klockor i Datejust-stil. Kör ju med en diver dagligen :)

10. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Datejust funkar till allt! Tyvärr avyttrade jag min nyss, men kommer definitivt äga en igen.
    36mm är absolut inga problem att bära upp, sitter utmärkt på min handled (ca 18mm). Det här med stora klockor är bara en fluga...

11. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Tycker klockor i stil med datejust och DD ser mycket bättre ut ihop med t-shirt och shorts än med kostym. Men det är jag det..

12. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Man vänjer sig.

Jag har nästan 18cm

13. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Internet var också en fluga.

Låt män bära klockor för män.
    Daytona och nedåt sitter bäst på damer ;)

14. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

Finns inte ett klädesplagg som Datejust inte passar sjukt bra till.

15. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Ja, det är skitsnyggt.

16. ZQT

ZQT The Banker

Håller med här. En riktig klassiker!

17. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Tack för svaren... Jo klockor under 40 mm börjar att komma tillbaka mer och mer. Angående stora klockor så finns det nog inget fulare med en klocka som ser ut att vara "lånad från sin pappa"

18. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

30,5 FTW! :lol:

19. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Men varför köper du inte en Rolex Datejust då? :)

20. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Han kanske inte har pengar till det.

21. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Provade en Explorer I en gång för länge sedan, liknande storlek, men den gick fetbort. Jag tror man vänjer sig vid en viss storlek och sedan behövs det en viljeansträngning för att inte störa sig på något som är betydligt mindre än genomsnittet i samlingen(och vice versa antar jag). Tycker inte att du bara skall relatera till handledens storlek utan även dina övriga proportioner.

22. Landshark

Landshark Borgare

Ursäkta en nykomling, Easy rider, men det måste verkligen vara en utmaning att hitta passande ur till dina 18 mm-handleder... :oops:

23. Man ska inte stirra sig blind bara på mm antalet, en riktigt dressare på kroko som är 36mm känns okej för mig, MEN en Midsize dykare på 36mm går fetbort, DJ är svårt, tycker personligen den blir för liten på Jubilee men känns mer okej på oyster och mest okej med DD på president....

24. Landshark

Landshark Borgare

För att vara lite seriös, anser jag att en liten klocka inte nödvändigtvis sitter snyggare på en liten knubbig hand heller.

Det finns säkert dem (även män) som kan bära upp en 36mm, men det är inte många...

Här är ett exempel på hur illa det kan bli (tanken var säkert här att den lilla klockan skulle få mannen att se "kralligare ut". Effekten är enligt mig snarare den motsatta; han ser fortfarande ut som en liten man med knubbiga armar - men med ett damur).

25. POO

POO Präst

Att bedöma storlek är lite knepigt på bild, på foton tagna nära ser klockan relativt större ut än bilder tagna längre ifrån.

Jag ser inte heller riktigt vad som skulle vara fel med storleken Jannes klocka. Inte heller NAs 30mm ser lustig ut i mina ögon, en klocka på armen liksom i stället för tvärtom som det ofta ser ut att vara.

26. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    37mm exkl krona på 18,5cm handled:

27. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Exakt samma som SBGR051... jag har 19 cm... Men GS har ju ganska långa luggar, så den behöver nog inte upplevas så liten p.g.a. det.

28. urinvånaren

urinvånaren Guest

+1

29. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö

Det sitter inte i klockan.

30. Johan M

Johan M Borgare

Äh både Jans och Leifs klockor fungerar bra på dem. De behöver inte vara större än så även om de så klart även kan bära upp större klockor.

Mårtenssons ur Brookfield