• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att handla begagnat. H J Ä L P!

Hej!
Som rubriken förklarar är jag på väg att handla en klocka, på begagnad väg och behöver hjälp.

Tänkte förklara bakgrunden till dagens situation. Jag fick upp ögonen för klockor för ganska många år sedan, men köpte min första klocka för drygt två år sedan och efter det upptar det ungefär 80% av min tankekraft på en dag (ni känner nog igen er)
Med anledning av att jag kände mig alldeles för grön på området valde jag att köpa en ny sådan, av auktoriserad AD. Egentligen känner jag mig inte mer upplyst idag, då man likt alla andra områden inser hur lite man vet desto mer man lär sig. Trots det denna misstro på mig själv finns inte några andra alternativ än att handla begagnat, då klockan jag bara MÅSTE ha inte tillverkas i det utförandet jag önskar längre. Modellen det rör sig om är en Rolex Sub 16610.

Slängde in någon enstaka bild på klockan ifråga under ämnet "den lilla är den äkta", men fick tvetydiga svar, bland annat att insertet var något tveksamt etcetera.Nu har jag emottagit fler bilder ifrån försäljaren och vill hemskt gärna höra era åsikter om den.
Vad ni anser om skick, polering, utbytta delar, ifall den är äkta osv... HIT ME!

Prisförslaget jag har fått är på 47´, vilket jag gärna hör er åsikt om?

Tack på förhand!
OBS! Är det något angående trådstart eller liknande jag inte uppfyllt ber jag om ursäkt redan nu i förväg.
 

Bilagor

  • IMG_4355.jpg
    IMG_4355.jpg
    127.4 KB · Visningar: 336
  • IMG_6540.jpg
    IMG_6540.jpg
    120.5 KB · Visningar: 326
  • IMG_6632.jpg
    IMG_6632.jpg
    126.8 KB · Visningar: 319
  • IMG_9819.jpg
    IMG_9819.jpg
    124.4 KB · Visningar: 317
  • photo 5-1.jpg
    photo 5-1.jpg
    172.3 KB · Visningar: 320
  • photo 5.jpg
    photo 5.jpg
    183.2 KB · Visningar: 332
  • photo 1-1.jpg
    photo 1-1.jpg
    173.5 KB · Visningar: 323
Är den fullset? Hur är servicehistorik på den? Hur verkar köparen? :)

@Magido det är en 16610! SubC har inte datum. Plus massa andra detaljer :)
SubC (Ceramic) finns ju både med och utan datum.
Men jag tror bara mina ögon spelade mig ett spratt den här gången.

Såg nu efter på luggarna och caset att det inte var SubCn! Tur någon är uppmärksam ;)
 

CLT

Rolex
Nej det är klockan jag ska köpa. Leden för de otydliga.

Så du skulle inte säga att skicket lever upp till priset helt enkelt?
 
@RDFG , håller med dig att det ser agaaningen tjocka ut. Det kan inte vara något som skiljer med anledning av produktionsår eller liknande, eller har det alltid vara samma?
 

RDFG

Cartier
@RDFG , håller med dig att det ser agaaningen tjocka ut. Det kan inte vara något som skiljer med anledning av produktionsår eller liknande, eller har det alltid vara samma?

Jo det kan det göra. Dock fick min klocka (årsm 89) vridring och inlägg bytt nån gång runt 2001 så det borde ändå matcha klockan på dina bilder (förutsatt att inte den också har en utbytt vridring)
 
@RDFG , ja det är lite märkligt att det skiljer. Men jag tänker att jag lämnar in den för äkthetsintyg oavsett, där får de avgöra och skulle det vara något som inte stämmer får jag returnera klockan.
@Kiddy & @willbur , tack för hejandet. Behövs för att knuffas över kanten!
 

Schildfat

Cartier
Kanske är någon "fat-font" på inlägget! Det finns uppsjöar av olika utgåvor på inläggen på 5 siffriga Rolex, så det spelar ingen roll. Har själv haft ett antal 16610 men aldrig någon med lug holes, tycker denna ser fantastisk ut! Kör om det känns rätt :D
 

PerS

Omega
Jag betalade ungefär lika mycket för min. Den var nyservad, vilket gjorde att jag sparar några tusenlappar, men den var polerad två gånger vilket du ser på bilden.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Som rubriken förklarar är jag på väg att handla en klocka, på begagnad väg och behöver hjälp.

Tänkte förklara bakgrunden till dagens situation. Jag fick upp ögonen för klockor för ganska många år sedan, men köpte min första klocka för drygt två år sedan och efter det upptar det ungefär 80% av min tankekraft på en dag (ni känner nog igen er)
Med anledning av att jag kände mig alldeles för grön på området valde jag att köpa en ny sådan, av auktoriserad AD. Egentligen känner jag mig inte mer upplyst idag, då man likt alla andra områden inser hur lite man vet desto mer man lär sig. Trots det denna misstro på mig själv finns inte några andra alternativ än att handla begagnat, då klockan jag bara MÅSTE ha inte tillverkas i det utförandet jag önskar längre. Modellen det rör sig om är en Rolex Sub 16610.

Slängde in någon enstaka bild på klockan ifråga under ämnet "den lilla är den äkta", men fick tvetydiga svar, bland annat att insertet var något tveksamt etcetera.Nu har jag emottagit fler bilder ifrån försäljaren och vill hemskt gärna höra era åsikter om den.
Vad ni anser om skick, polering, utbytta delar, ifall den är äkta osv... HIT ME!

Prisförslaget jag har fått är på 47´, vilket jag gärna hör er åsikt om?

Tack på förhand!
OBS! Är det något angående trådstart eller liknande jag inte uppfyllt ber jag om ursäkt redan nu i förväg.

Det är en 16610 med SEL och lugholes vilket daterar den till 2000-2002. Den är polerad utan tvekan, man ser det tydligt på profilen/rundningen. Tycker ändå den är helt ok. Priset ligger ganska rätt tycker jag

Okej, denna tråden spårade ju något.

Men den är polerad nån gång, men fortfarande okej. Swiss made, lugholes och SEL betyder mellan 2000 och tidigt 2003. Utvändigt så kan du helt enkelt med om serien, ska börja med en bokstav, exempelvis P. Vilket indikerar vilket år den producerades. ( https://www.bobswatches.com/rolex-serial-numbers bra länk för det. ) Samt ref numret på länken. För att se att det stämmer ihop med klockan. Det är ungefär det. När det gäller utbytta delar så måste en urmakare öppna den för att kolla det.
 
Topp