Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Att handla hos AD

Diskussion i 'Diskussion' startad av Bodén, 26 december 2013.

1. Bodén
    Trådstartare

Bodén Borgare

Godkväll Vänner!

Jag älskar klockor lika mycket som gemene tokstolle här på KS, men vad som kanske skiljer mig från många av er andra är att jag aldrig har handlat klocka av AD. Nu är det dock dags för ändring, ett besök är inplanerat hos forumets frekvent besökta sponsorbutik i Huvudstaden.

Knegare och förtappad smålänning som jag är så har jag givetvis ett par frågor.

1. Anses det som god sed att testa ett antal fina klockor trots att man redan vet vilken man kommer lämna butiken med? Och är det då bäst att säga det från början?

2. Går man därifrån med skyltexemplaret som man provar, eller får man ett "orört" ur?

Är medveten om att det är fånigt att tänka på sånt här, men har vissa sociala störningar och omänskliga kontrollbehov som kräver lite förhandsinfo. Och vilken plats på internet sitter inne på mer kunskap än KS? :) Berätta gärna om upplevelser ni haft hos AD genom åren!

Molle, Boris Balkan och jabla gillar detta.
  2. skallagrimson

skallagrimson Borgare

Har endast gjort ett AD-köp och vet inte vilka regler som finns (om det finns några)
    Dock anser jag att om man köper ett dyrt ur är det självklart att man ska ha god service och kunna ta tid i anspråk. Mao borde du få prova klockor i godan ro...

Bodén gillar detta.
  3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Bjud Spencer66 på lunch så ordnar det sig nog :)

16610, Bodén och Mr.Chang gillar detta.
  4. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag skulle börja med att prova klockan som du tänker köpa. Om du är nöjd, då skulle jag säga till säljaren, att jag köper den klocka nu ,men skulle gärna vilja titta på några andra. Då vet säljaren att han/hon har redan sålt klocka, ock kan nu lugnt visa dig allt annat.Klart att om du vill ,ska du titta på andra klockor eller modeller. Det är mycket det som gör att man köper,man tittat, känner, vrider, vänder, fantiserar lite, ock så småningom köper. Du får också en helt NY klocka med dig hem. Dom har prov ex.

Bosse och Bodén gillar detta.
  5. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Det är god sed att betala kontant i omärkta 20-lappar och självklart pröva de dyraste dinkorna de har inne.

:)

Det löser sig nog, vet en bra butik där man får kanonservice varje gång man är in. (Host forumsponsorn!)

vonbahr, morrism, Wii och 8 andra gillar detta.
  6. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Testa lite och sen bara slå till gillar jag;)

Bodén gillar detta.
  7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Vill du prova annat så är det ju bara säga att du har bestämt dig för att gå därifrån med en ***, men undrar om de har något liknande alternativ man bör ta i beaktande.

Bodén gillar detta.
  8. Perpetual

Perpetual Stadsbo

Från:
    Stockholm/Uppsala
    Du är kund-du bestämmer. Prova de du önskar och vill du ha ett orört ex så får dem ordna det :) Får man fråga vilken klocka du planerar att köpa?

Bodén gillar detta.
  9. Bodén
    Trådstartare

Bodén Borgare

Tack för alla svar!

Det är för övrigt en 114060 som planeras. Satsar klassiskt! :)

Anti-Chris, Compiss, vonbahr och 5 andra gillar detta.
  10. Perpetual

Perpetual Stadsbo

Från:
    Stockholm/Uppsala
    Helt rätt. Är övertygad om att du kommer bli sjukt nöjd :)

Bodén gillar detta.
  11. Beastie

Beastie Mr Cowbell

114060 är ett bra val. Glöm bara inte bort att pröva 116610 oxå, datum är trevligt om man som jag har teflonminne.

Asplund gillar detta.
  12. Bodén
    Trådstartare

Bodén Borgare

Datum är onekligen användbart, är dock barnsligt förtjust i den "rena" tavlan på 114060. :)

yonsson, krämbulle, par och 1 annan gillar detta.
  13. cab

cab Friends of KS

:wideyed:

Har du redan bestämt dig så varför skulle du behöva testa något du inte vill? Du provsitter ju inte en Volvo om du redan bestämt dig att köpa en Saab. En säljares dröm är ju att du går in och säger direkt jag tar den! (utan att pruta) :)

Lycka till och grattis i förskott alltid lite speciellt att köpa sin första "ny i butik".

Bodén gillar detta.
  14. acce1999

acce1999 Friends of KS

Säg som det är: "Jag är här för att köpa en..., men vill gärna passa på att prova... "

Skyltex kan vara mer prutbara. Be annars om ett orört ex.

Jag brukar f ö alltid tacka för titten och tar ofta i hand, särskilt när jag fått mycket service och kanske inte ens har köpt ngt. Ibland säger jag det direkt, att jag bara vill se på något.

Lycka till. Passa på att ha kul!

A

Bodén och par gillar detta.
  15. Anti-Chris

Anti-Chris Bonde

Från:
    Stockholm
  16. Edin

Edin Borgare

Från:
    Midsomer Wreath
    Ärlighet varar längst säger man ju.
    Jag har själv "enbart" köpt två klockor hos AD och gick mer eller mindre pang på rödbetan och så blev det väll lite prat om pris. Dock frågade jag om jag fick titta lite på några andra klockor jag var nyfiken på och det var inga som helst problem med det. Första gången fick både jag och mor som var med kaffe under tiden. Inget bubbel dock men baren kanske inte öppnar förens fem..?

Bodén gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield