Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Att handla tax free

Diskussion i 'Diskussion' startad av yonsson, 11 november 2012.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Hur funkar det när man handlar tax free i BUTIKER (på plats, inte via internet) utomlands? Blir tullverket notifierat på något sätt, eller ansvarar man för det själv? Butikerna brukar väl be om passnummer? -Själv brukar jag betala skatten i butiken istället, men det kanske är dumt?

2. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Beror ju på i vilket land du handlar, är deras moms lägre än den svenska, vilket den är i 99% av fallen åker du ju ändå på att betala mellanskillnaden om du mot förmodan åker in i den svenska tullen. Personligen skulle jag chansa.

3. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Men tullverket blir inte notifierade per automatik via att butiken reggar mitt pass vid köpet?

4. Det hände en nära kompis till min brorsa i Schweiz, han hade köpt en JLC, kom hem till Sverige, tullen väntade på honom och han fick betala moms. Så kan det gå när man försöker med ett klipp :)

5. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    De reggar väl knappast passet vid köp? Varför skulle de göra det? Möjligtvis på flygplatser att de vill se boardingpass, men om man läser Porsans recension av Schiphol verkar det ju inte spela någon roll där om man flyger inom eller utanför Schengen så då har väl inte ens boardingpasset någon betydelse? Jag VET dock inte hur det fungerar men detta är vad jag tror.

Sen verkar ju t ex Radiotjänst känna av när man köper ny tv på kortet men jag är rejält tveksam till att Tullverket får en blänkare när man köper klocka på Bahamas. :)

6. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Hur hade de koll på det???

7. Jag vet faktiskt inte hur det kunnat hända? Har butikerna skyldighet att rapportera när det kommer utlänningar som betalar med kort? Vet inte, men jag ska fråga brorsan om detaljer.

8. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Hur hade de koll på det???[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

Har hört detsamma om just Schweiz faktiskt, så det är nog lite beroende på vilket land det handlar om, tror inte att Tullverket per automatik får informationen. Dessutom tror jag inte att denna typ av införsel är prio för tullen om dom inte får ett direkt tips. En annan sak är om man tex mellanlandar hur ska dom veta när man faktiskt ankommer och dessutom hinna få fram foto etc, verkar lite långsökt.

När det gäller typ Schiphol så är momsen registrerad på kvittot så den biten är lugn, anledningen till att dom vill se boardingkort där är för att man endast får handla som avresande eller i transit, ankommande till Holland får inte handla.

9. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Fråga gärna brorsan. Det känns helt sjukt att de står och väntar på flygplatsen som att man skulle ha högsta prio på interpols lista. Så länge man inte har box+kvitto med sig måste det ju ändå vara omöjligt att bevisa något?

10. Fick reda på att butikerna måste rapportera när det gäller stora köp, pga skattefusk. Däremot så verkar det vara enklare om man betalar cash. Och om han hade kommit in i Sverige via båt så hade det gått också. Hur allt gick till, visste de inte.

11. cab

cab Friends of KS

Har också just hört om detta om Schweiz. När jag handla i Hong Kong var det ingen som kolla iaf.

Mårtenssons ur Brookfield