• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att handla tax free

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur funkar det när man handlar tax free i BUTIKER (på plats, inte via internet) utomlands? Blir tullverket notifierat på något sätt, eller ansvarar man för det själv? Butikerna brukar väl be om passnummer? -Själv brukar jag betala skatten i butiken istället, men det kanske är dumt?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Beror ju på i vilket land du handlar, är deras moms lägre än den svenska, vilket den är i 99% av fallen åker du ju ändå på att betala mellanskillnaden om du mot förmodan åker in i den svenska tullen. Personligen skulle jag chansa.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Porsan skrev:
Beror ju på i vilket land du handlar, är deras moms lägre än den svenska, vilket den är i 99% av fallen åker du ju ändå på att betala mellanskillnaden om du mot förmodan åker in i den svenska tullen. Personligen skulle jag chansa.

Men tullverket blir inte notifierade per automatik via att butiken reggar mitt pass vid köpet?
 

Josef B

Bestraffaren
yonsson skrev:
Porsan skrev:
Beror ju på i vilket land du handlar, är deras moms lägre än den svenska, vilket den är i 99% av fallen åker du ju ändå på att betala mellanskillnaden om du mot förmodan åker in i den svenska tullen. Personligen skulle jag chansa.

Men tullverket blir inte notifierade per automatik via att butiken reggar mitt pass vid köpet?


Det hände en nära kompis till min brorsa i Schweiz, han hade köpt en JLC, kom hem till Sverige, tullen väntade på honom och han fick betala moms. Så kan det gå när man försöker med ett klipp :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
De reggar väl knappast passet vid köp? Varför skulle de göra det? Möjligtvis på flygplatser att de vill se boardingpass, men om man läser Porsans recension av Schiphol verkar det ju inte spela någon roll där om man flyger inom eller utanför Schengen så då har väl inte ens boardingpasset någon betydelse? Jag VET dock inte hur det fungerar men detta är vad jag tror.

Sen verkar ju t ex Radiotjänst känna av när man köper ny tv på kortet men jag är rejält tveksam till att Tullverket får en blänkare när man köper klocka på Bahamas. :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Josef B skrev:
yonsson skrev:
Porsan skrev:
Beror ju på i vilket land du handlar, är deras moms lägre än den svenska, vilket den är i 99% av fallen åker du ju ändå på att betala mellanskillnaden om du mot förmodan åker in i den svenska tullen. Personligen skulle jag chansa.

Men tullverket blir inte notifierade per automatik via att butiken reggar mitt pass vid köpet?


Det hände en nära kompis till min brorsa i Schweiz, han hade köpt en JLC, kom hem till Sverige, tullen väntade på honom och han fick betala moms. Så kan det gå när man försöker med ett klipp :)

Hur hade de koll på det???
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Fryken skrev:
Josef B skrev:
[quote="yonsson]

Men tullverket blir inte notifierade per automatik via att butiken reggar mitt pass vid köpet?


Det hände en nära kompis till min brorsa i Schweiz, han hade köpt en JLC, kom hem till Sverige, tullen väntade på honom och han fick betala moms. Så kan det gå när man försöker med ett klipp :)

Hur hade de koll på det???[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

Har hört detsamma om just Schweiz faktiskt, så det är nog lite beroende på vilket land det handlar om, tror inte att Tullverket per automatik får informationen. Dessutom tror jag inte att denna typ av införsel är prio för tullen om dom inte får ett direkt tips. En annan sak är om man tex mellanlandar hur ska dom veta när man faktiskt ankommer och dessutom hinna få fram foto etc, verkar lite långsökt.

När det gäller typ Schiphol så är momsen registrerad på kvittot så den biten är lugn, anledningen till att dom vill se boardingkort där är för att man endast får handla som avresande eller i transit, ankommande till Holland får inte handla.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Fråga gärna brorsan. Det känns helt sjukt att de står och väntar på flygplatsen som att man skulle ha högsta prio på interpols lista. Så länge man inte har box+kvitto med sig måste det ju ändå vara omöjligt att bevisa något?
 

Josef B

Bestraffaren
Fick reda på att butikerna måste rapportera när det gäller stora köp, pga skattefusk. Däremot så verkar det vara enklare om man betalar cash. Och om han hade kommit in i Sverige via båt så hade det gått också. Hur allt gick till, visste de inte.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Har också just hört om detta om Schweiz. När jag handla i Hong Kong var det ingen som kolla iaf.
 
Topp