• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att köpa de något mindre etablerade märkena - vad hindrar dig & vad är du sugen på?

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Det var då ett evigt tjat om Chopard... Deras LUC grejer är coola men lite för högt i pris för att göra det intressant.

Dethär är i alla fall ett problem som jag har haft ett antal gånger - jag hittar en trevlig klocka men vågar inte köpa den på grund av osäkerhet i märkesimage och andrahandsvärde. Vill gärna köpa en Nomos Club, men andrahandsvärdet får mig att backa.

Kan vi inte tala ut om Nomos, Stowa, Halios och Dietrich? ;)
 
Det var då ett evigt tjat om Chopard... Deras LUC grejer är coola men lite för högt i pris för att göra det intressant.

Ursäkta mig lite, men hur tänkte du nu?
Det har tidigare i tråden avhandlats ett flertal gånger att LUC serien har fantastiska verk som är väl inom sin kapacitet att jämföras med Patek, men för ett mycket lägre pris?
Förstår inte riktigt ditt resonemang.
Här talar vi om pris för kvalité, inte huruvida den enskilde har råd med nämnd sak eller ej.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det får du gärna tycka. Jag, för min del, tycker inte det är självklart att TS frågeställning endast gäller KS eller Sverige.
Det kanske det inte är även om jag tolkade det så, men varför ta motsatsen för givet? LUC är iaf udda och ett rätt nytt påfund? Märket i sig är så klart etablerat men allt är relativt.
Men var väl knappast bara vad som är etablerat på detta forum? Isf är ju inte Patek heller etablerat här, Rolex och kanske Omega skulle då vara de enda.
Patek är överrepresenterat här på forumet, vilket jag kan tycka innebär att det är etablerat?
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Ursäkta mig lite, men hur tänkte du nu?
Det har tidigare i tråden avhandlats ett flertal gånger att LUC serien har fantastiska verk som är väl inom sin kapacitet att jämföras med Patek, men för ett mycket lägre pris?
Förstår inte riktigt ditt resonemang.
Här talar vi om pris för kvalité, inte huruvida den enskilde har råd med nämnd sak eller ej.

Jag förstår att LUC är bra grejer som är lite billigare än Patek. Vad jag menar är att det vore kul att prata lite om tillverkare vars priser passar bättre för spontanköp.
 
Jag förstår att LUC är bra grejer som är lite billigare än Patek. Vad jag menar är att det vore kul att prata lite om tillverkare vars priser passar bättre för spontanköp.

Varför? Det är inte precis det som ämnet av tråden är?
Anledningen till att nästintill alla företag i lägre pris framkommer som tråkiga är för att de inte gör sina egna verk. Finns säkert gott om trådar i stil med "otippade lågbudgetslternativ!"
Här pratar vi ovanligare företag, informationen kring dem, vilket pris de har och varfört, om man skulle köpa dem eller ej samt varför!
 

Rearden

Cartier
Jag får väl säga Linde Werdelin, svincoola men alldeles för dyra och för stora - samt svåra att flippa. Gillar skarpt iden om dyk och skiddelarna.

lw_spidospeed_rosegold_black_web_03_1.jpg
..
IMG_4098_zps675357f5.jpg


Finns väl en eller två på forumet men måste ju vara "mindre etablerat"?
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Varför? Det är inte precis det som ämnet av tråden är?
Anledningen till att nästintill alla företag i lägre pris framkommer som tråkiga är för att de inte gör sina egna verk. Finns säkert gott om trådar i stil med "otippade lågbudgetslternativ!"
Här pratar vi ovanligare företag, informationen kring dem, vilket pris de har och varfört, om man skulle köpa dem eller ej samt varför!

"Nästintill alla", nu förstår jag dig inte? Måste det vara in-house för att vara independent alltså? Eller är det bara din elitistiska uppfattning?
För det första så finns säkert gott om trådar om Chopard med. Där kan du säkert skriva av dig lite.

För det andra så klassar jag inte Chopard som independent med tanke på att företagets intäkter låg 2013 på 800 miljoner CHF.
 
"Nästintill alla", nu förstår jag dig inte? Måste det vara in-house för att vara independent alltså? Eller är det bara din elitistiska uppfattning?
För det första så finns säkert gott om trådar om Chopard med. Där kan du säkert skriva av dig lite.

För det andra så klassar jag inte Chopard som independent med tanke på att företagets intäkter låg 2013 på 800 miljoner CHF.

Intäkter har inget med sammarbeten att göra. Chopard är fortfarande ett privatägt företag som inte tillhör någon concern och är då tekniskt sett independent, ja.

Chopard diskuterades tidigare i tråden innan jag yttrade mig, så det var på tal om deras LUC serie så det är väl lämpligt att det diskuteras vidare?

Vad är skillnaden i företagsformen på Chopard och Lang & Heyne?
En enda sak. Storlek.
Independent har flera olika innebörder rent faktiskt. De två som benämns är den första enligt AHCI är en enskild urmakare/litet företag som producerar ytterst få klockor per år, tillverkar hela sina verk själva, med några få undantag.
Sen finns den bredare benämningen på independent som är ett självägande, självständigt företag. Några av dessa är Rolex, Chopard, Breitling och Patek Philippe.
INGENSTANS talas det om likviditet, vinst eller kapital för denna mätning.
Frågor på det?
 
Senast ändrad:

Camo00

Patek
Märket som för mig mest av alla representerar den här frågeställningen är Maurice Lacroix.
De har varken märkesstatus, andrahandsvärde eller säljbarhet på forumet. Detta trots att de gör ett stort gäng riktigt sköna godbitar, med vad jag förstår hög horologisk kvalitet i förhållande till pris.
Tex har deras Masterpiece-serie många trevliga versioner jag gärna hade köpt om det varit ett annat märke... :)
10.0140_2.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Måste det vara in-house för att vara independent alltså?
Sarpaneva från Finland spottade ut 40 klockor förra året. Så här tycker han om in-house:
“It is so much bullshit. What is wrong with not being in-house? A watch can be repaired anywhere in the world by a good watchmaker, and there are spare parts until the end of the world. With an in-house watch, you often have problems in five years’ time. Just look at Omega’s Co-Axial movement, they are now on version 11 or something – after 10 years! The whole in-house thing is a monster created by marketing departments and stupid CEOs. But people are starting to understand that in-house is a joke. There is only one company on the planet that makes everything themselves and that is Seiko. That is in-house. Everybody else is doing out of house, and it is only about the talk. Ask any watchmaker: they will say that.”
https://www.hodinkee.com/articles/sarpaneva-northern-lights-limited-edition-red-gold-42mm

Sen gör han häftiga klockor också som skulle passa i en K-Rauta-reklam... ;)

Sarpaneva_Northern_Light.jpg

k-rauta.jpg
 
Har precis beställt en Damasko idag faktiskt. Och den hör väll nästan hit. Inte många som känner till fabrikatet. Och utan för Europa är det nog närmare obefintligt. Men det är lite kul att det är väntetid och den skall tillverkas innan jag får den osv. Sällan klockor i den prisklassen €1350 har väntetid. Men jag skulle inte köpa en klocka för mycket mer än så av ett litet märke. Och anledningen är helt enkelt svårigheten att få tillbaks pengarna om jag vill sälja. Tycker detta är Rolex största fördel efter det att dom har väldigt snygga tidlösa modeller.
 

point1

Cartier
Det kanske det inte är även om jag tolkade det så, men varför ta motsatsen för givet? LUC är iaf udda och ett rätt nytt påfund? Märket i sig är så klart etablerat men allt är relativt.

Patek är överrepresenterat här på forumet, vilket jag kan tycka innebär att det är etablerat?
Överrepresenterat? Du menar i förhållande till andra forum? Eller befolkningen i stort?
 
Överrepresenterat? Du menar i förhållande till andra forum? Eller befolkningen i stort?
Vi kan ju börja med segmentet?
Precis. Titta på hur många klockor med nypris på över cirka 150 000 kr som är Patek på detta forumet. Väldigt stor andel. Kollar man på segmentet 20 000 - 150 000 är väldigt många Rolex och Omega. Så är det på många andra entusiastforum också. Tittar sedan på ett "tvärsnitt" av befolkningen:

https://www.hodinkee.com/articles/oscars-2016-edition-the-88th-academy-awards

Chopard, Tiffany, IWC, JLC, Montblanc, Bvlgari, Rolex, Piaget, JLC, Omega.

Jag har nog aldrig sett en Tiffany, Chopard, Bvlgari eller Piaget på forumet, inkl dagens klocka tråden. Jag har inte hängt så jättemycket på detta forum, men dessa märken och andra är riktigt sällsynta.

Eco_Graphs_ENG5_640_427_s.jpg

Tänk på att detta är i valutaenheter, inte klockenheter. Det säljs alltså cirka 10 ggr fler Longines än Patek, vid samma försäljningsvolym, då Longines kostar 1/10 av en Patek (uppskattningsvis).

Jag har två "pris-prestanda-bomber" jag funderar på att köpa. Om / När jag bestämmer mig för att inte köpa kommer jag länka till dem i denna tråden (om jag kommer ihåg det). Lägg gärna in era egna pris-prestanda-bomber här! Synd att bulgarien-choparden hade eventuella tveksamheter.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Precis. Titta på hur många klockor med nypris på över cirka 150 000 kr som är Patek på detta forumet. Väldigt stor andel. Kollar man på segmentet 20 000 - 150 000 är väldigt många Rolex och Omega. Så är det på många andra entusiastforum också. Tittar sedan på ett "tvärsnitt" av befolkningen:

https://www.hodinkee.com/articles/oscars-2016-edition-the-88th-academy-awards

Chopard, Tiffany, IWC, JLC, Montblanc, Bvlgari, Rolex, Piaget, JLC, Omega.

Jag har nog aldrig sett en Tiffany, Chopard, Bvlgari eller Piaget på forumet, inkl dagens klocka tråden. Jag har inte hängt så jättemycket på detta forum, men dessa märken och andra är riktigt sällsynta.

Eco_Graphs_ENG5_640_427_s.jpg

Tänk på att detta är i valutaenheter, inte klockenheter. Det säljs alltså cirka 10 ggr fler Longines än Patek, vid samma försäljningsvolym, då Longines kostar 1/10 av en Patek (uppskattningsvis).

Jag har två "pris-prestanda-bomber" jag funderar på att köpa. Om / När jag bestämmer mig för att inte köpa kommer jag länka till dem i denna tråden (om jag kommer ihåg det). Lägg gärna in era egna pris-prestanda-bomber här! Synd att bulgarien-choparden hade eventuella tveksamheter.

Lite konstigt att kolla på klockor mellan 20-150 tusen om vi ska jämföra hur vanliga patek är i jämförelse med andra klockor i liknande segment. Vore det inte bättre att kolla t.ex. 100-150 tusen? Annars kan vi lika gärna kolla 200 kronor - 150 tusen.

För övrigt tycker jag mig ha sett ett par Bvlgari här på forumet.
 
Lite konstigt att kolla på klockor mellan 20-150 tusen om vi ska jämföra hur vanliga patek är i jämförelse med andra klockor i liknande segment. Vore det inte bättre att kolla t.ex. 100-150 tusen? Annars kan vi lika gärna kolla 200 kronor - 150 tusen.
....
Mitt inlägg kunde vara tydligare, men om du läser om det så tror jag du förstår vad jag menar. Jag menade:
Titta på hur många klockor med nypris på 150 000 kr och uppåt som är Patek på detta forumet. Väldigt stor andel.
Ditt inlägg är riktigt snurrigt!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Mitt inlägg kunde vara tydligare, men om du läser om det så tror jag du förstår vad jag menar. Jag menade:
Titta på hur många klockor med nypris på 150 000 kr och uppåt som är Patek på detta forumet. Väldigt stor andel.
Ditt inlägg är riktigt snurrigt!
Läste ditt inlägg lite fel tror jag. Fattade det som att du tyckte att det var väldigt stor andel rolex och omega jämfört med patek om man kollade i prisspannet 20-150 tusen. Nu förstår jag vad du menade att i spannet klockor runt och över 150, så är patek ganska väl representerade.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Precis. Titta på hur många klockor med nypris på över cirka 150 000 kr som är Patek på detta forumet. Väldigt stor andel. Kollar man på segmentet 20 000 - 150 000 är väldigt många Rolex och Omega. Så är det på många andra entusiastforum också. Tittar sedan på ett "tvärsnitt" av befolkningen:

https://www.hodinkee.com/articles/oscars-2016-edition-the-88th-academy-awards

Chopard, Tiffany, IWC, JLC, Montblanc, Bvlgari, Rolex, Piaget, JLC, Omega.
Detta "tvärsnitt" av befolkningen har till stor del fått/lånat sin klocka av tillverkaren så jämförelsen haltar lite.

Piaget har vi på forumet.
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Intäkter har inget med sammarbeten att göra. Chopard är fortfarande ett privatägt företag som inte tillhör någon concern och är då tekniskt sett independent, ja.

Chopard diskuterades tidigare i tråden innan jag yttrade mig, så det var på tal om deras LUC serie så det är väl lämpligt att det diskuteras vidare?

Vad är skillnaden i företagsformen på Chopard och Lang & Heyne?
En enda sak. Storlek.
Independent har flera olika innebörder rent faktiskt. De två som benämns är den första enligt AHCI är en enskild urmakare/litet företag som producerar ytterst få klockor per år, tillverkar hela sina verk själva, med några få undantag.
Sen finns den bredare benämningen på independent som är ett självägande, självständigt företag. Några av dessa är Rolex, Chopard, Breitling och Patek Philippe.
INGENSTANS talas det om likviditet, vinst eller kapital för denna mätning.
Frågor på det?

Ja, Chopard må vara privatägt och det kan då benämnas som independent. Även om mycket få skulle klumpa samman Chopard med tillverkare som Philippe Dufour. Det är skillnad på independent och independent i det här fallet, och då blir storleken på verksamheten avgörande.

Du missar dock totalt att den första definitionen (enskilda mindre företag som tillverkar relativt få klockor per år) hänger samman med intäkter. Ett företag som tillverkar få klockor har oftast mindre intäkter jämfört med ett större förutsatt att prissegmentet är samma. Få sålda klockor = mindre intäkter jämfört med märken i samma segment.

Jag har inte ens nämnt likviditet, vinst eller kapital som viktiga. Det är snarare din ensamma fantasi som hittat på detta.

Har du några fler frågor eller påståenden?
 
Ja, Chopard må vara privatägt och det kan då benämnas som independent. Även om mycket få skulle klumpa samman Chopard med tillverkare som Philippe Dufour. Det är skillnad på independent och independent i det här fallet, och då blir storleken på verksamheten avgörande.

Du missar dock totalt att den första definitionen (enskilda mindre företag som tillverkar relativt få klockor per år) hänger samman med intäkter. Ett företag som tillverkar få klockor har oftast mindre intäkter jämfört med ett större förutsatt att prissegmentet är samma. Få sålda klockor = mindre intäkter jämfört med märken i samma segment.

Jag har inte ens nämnt likviditet, vinst eller kapital som viktiga. Det är snarare din ensamma fantasi som hittat på detta.

Har du några fler frågor eller påståenden?

Läs om ditt inlägg, du klargör inte speciellt mycket, men det är väl självklart att ett större företag har större intäkter, annat skulle vara högst märkligt. Men vad hör detta till?

Jag orkar inte med denna diskussion längre med någon som inte riktigt orkar inse faktum, framförallt när de kommer från någon som jobbar med nämnt företag samt en rad andra, träffat en hel del av Independanturmakarna från AHCI samt pluggar med det. Klargör gärna då hur information om relevant ämne från en sådan person är "fantasi" och "teorier"?
Kommer inte svara i denna tråd längre dp det helt enkelt inte leder någonstans.
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Har precis beställt en Damasko idag faktiskt. Och den hör väll nästan hit. Inte många som känner till fabrikatet. Och utan för Europa är det nog närmare obefintligt. Men det är lite kul att det är väntetid och den skall tillverkas innan jag får den osv. Sällan klockor i den prisklassen €1350 har väntetid. Men jag skulle inte köpa en klocka för mycket mer än så av ett litet märke. Och anledningen är helt enkelt svårigheten att få tillbaks pengarna om jag vill sälja. Tycker detta är Rolex största fördel efter det att dom har väldigt snygga tidlösa modeller.

De är riktigt snygga! Bild?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, och detsamma gäller på internationella forum på engelska och tyska. Sällan man ser Chopardklockor, jämfört med Rolex och Patek. Timezone har till och med stängt sitt Chopard subforum...
Men du kan ju för bövelen inte jämföra med Rolex, allt är okänt jämfört med Rolex vilket är världens mest kända klockmärke.
 
Senast ändrad:
Topp