Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Att köpa klocka på blocket som rookie

Diskussion i 'Diskussion' startad av alexrohlin, 4 oktober 2015.

1. alexrohlin
    Trådstartare

alexrohlin Torpare

Hej! Jag skapar detta inlägg för att hjälpa min kära mamma som vill köpa en Rolex. Hon har fallit för Rolex Oyster Date ref 1500 från 1970 som finns på blocket. I annonsen så finns det inte överdrivet mycket information om klockan men det står dock att äkthetsintyg medföljer. Jag tänkte bara kolla om det är någon som köpt Rolex eller andra klockor för en dyrare prispeng på blocket som man kunde få lite tips ifrån. Till exempel hur man vet att man köper en äkta Rolex, eller om det finns frågor som man måste få svar på osv.
    (Jag är ny är här så jag har inte koll på reglerna, men kan man länka blocketannonser eller är det inte okej här?)

Tack på förhand!:)
    Mvh, Alexander!

Luckyluciano gillar detta.
  2. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Länka så analyserar vi skiten ur den

3. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Länka på du så får du säkerligen hjälp och råd.

4. alexrohlin
    Trådstartare

alexrohlin Torpare

5. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Jag tycker den ser ok ut för det priset, du kan kanske fråga säljaren vem det är som utfärdat äkthesintyget.
    Ifall det är en AD (auktoriserad återförsäljare) är det väl bara att slå till ?
    En sak till, säljaren skriver inget om nyligen utförd service. Ifall säljaren hade låtit utföra service hade höna garanterat skrivit detta i annonsen. Så räkna in den kostnaden i totalpriset (5-6000)

Senast ändrad: 4 oktober 2015
  6. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Det viktiga är att inte sälja via blocket.

7. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Magkänslan säger att klockan är okej, finns bättre Rolexkännare på forumet än jag dock. Men var försiktig med att föra över pengar innan du har klockan i handen. Rekommenderar dig och din mamma att försöka träffa säljaren och dels känna på klockan och för att göra upp affären f2f. Ta inte med kontanter är mitt råd. Finns flera trådar här på forumet med bra tips på hur du gör säker affär. Säljaren är säkert helt reko, men man skall vara väldigt försiktig, speciellt när det gäller en ganska ordentlig summa pengar. Lycka till och hoppas din mamma blir nöjd med klockan om det blir affär!

8. alexrohlin
    Trådstartare

alexrohlin Torpare

Jag är oerhört tacksam för informationen, den hjälper väldigt mycket!

9. Equilibrium

Från:
    Island
    Håller med allt @Greven råder er till !
    Om du kollar under Köp/Sälj rubriken så ser du en tråd som heter 'Tips för köpare'. Lycka till ;)

Länk till ovannämnda tråd http://klocksnack.se/threads/tips-för-köpare.17056/

Greven gillar detta.
  10. alexrohlin
    Trådstartare

alexrohlin Torpare

Blir väldigt glad av att det finns så oerhört hjälpsamma människor här på den här sidan, tack så jättemycket allihopa!:)

Icaras, Stefan Elfström, Jimpa och 2 andra gillar detta.
  11. Kleiz

Kleiz Friends of KS

Ser bra ut, men enligt mig ringer varningsklockorna när jag ser claspen.
    Rolex-kronan sitter för nära kanten, dessutom är den fulpolerad där.

Edit: jmf. med min (jag har samma ref, 1500)
    Edit 2: Ref 1500 är 34 mm, ej 35 mm.

http://klocksnack.se/attachments/img_0706-jpg.180542/

yonsson gillar detta.
  12. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Länken är ett ihopplock men det spelar väl egentligen ingen roll. Kan dock inte se om länken är äkta eller inte. Håller med om att spännet ser lite udda ut. Kan vara poleringen och vinkeln på fotot.

13. Equilibrium

Från:
    Island
    @yonsson vet vad han snackar om, du kanske kan få tag i en beg stållänk här på forumet ?

14. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Möt säljare hos AD, där ber ni att urmakare kollar klockan, hur den ser ut inuti osv samt utfärdar ett värderingsintyg. Kostar inte så mkt.

Wettex, Rivalen, yonsson och 1 annan gillar detta.
  15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kan inte påstå att jag har stenkoll men en 4-siffrig klocka har inte sålts med en 6-siffrig länk från början. 78350 (som det står på länken) är dessutom till sub/SD medan spännet ursprungligen tillhör en 78360-länk. Ihopplock som sagt men det är högst personligt om det är något negativt eller positivt eftersom vissa föredrar de solida länkarna och det låset som nu sitter på. Om länken är äkta eller inte kan jag inte se på bilderna.

Greven och Equilibrium gillar detta.
  16. Equilibrium

Från:
    Island
  17. alexrohlin
    Trådstartare

alexrohlin Torpare

Jag för över informationen som jag får här vidare till min mamma och låter henne fundera lite. Ett problem är att jag/vi bor i Västerås och säljaren i Malmö vilket gör det knepigt att se och få känna på klockan i verkligheten samt att mötas hos en AD! Men vi får se:) @equilibrium

18. Equilibrium

Från:
    Island
    Hoppas det ordnar sig, jag kommer från Norberg förresten ;)

19. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

3 Västeråsare och en Islänning från Norberg, vilken tråd! :)

Equilibrium gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield