• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att köpa Rolex 114060

Richie

Audemars
2-Faktor
Du har nog missat en hel del här... För det första så har garantin utgått, dvs. ingen garanti kvar på klockan.
För det andra är det inte bara "den-supertrevliga-sköna-känslan-över-disken" utan man har ett ställe som man kan vända sig till när man behöver hjälp med något.
Du kan inte förvänta dig samma service om du köpt från en italiensk gråhandlare.. AD har full rätt att neka dig, eller ta ut ett högre pris..

//Magnus

Ursäkta min okunskap men är det inte jävligt korkat att neka någon service? jag fattar ju att jag blir tvungen att betala för min service, men att bli nekad eller att få betala över standardpriset låter bara jävligt skevt i mina öron..
Även om jag inte köpt min klocka i butiken i fråga som jag lämnar in den på för service borde dem väl bemöta mig lika väl som vem som helst? Man kan ju få en fortsatt relation utifrån detta servicetillfälle, annars går jag ju bara till konkurrenten runt hörnan och provar där?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Klockan var en 2012:a, vilket betyder att ingen garanti är kvar!

Men kunden ska fortfarande bli behandlad som så som en kund bör behandlas av en AD. De ska till exempel hjälpa till att skicka klockan på service. Visst, vissa kanske fular sig och tar en avgift, men hjälpen har man i alla fall rätt till.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vi pratar om lyxkonsumtion här. För många är svaret ja. Förövrigt är det verkligen inte bara överdiskprylen utan vetskapen om att varenda repa är min som är viktig.
Förklara?
Är risken större att det blir repor på klockan, om man importerar?
I Asien så tejpas alla klockor i butikerna, så att det inte ska bli några repor på klockan när spekulanter får fingra på dem. Vissa klockor kunde man inte ens spänna fast, eftersom spännet var tejpat. I Sverige görs inte detta...När jag till exempel testade min Panerai på Nymans, så satt klockan på ett läderband. Om tillräckligt många testar den så blir bandet slitet till slut. Om spekulanten eller säljaren är oförsiktig, så kan det bli en repa på en klocka som sedan säljs vidare till någon annan...
 
Senast ändrad:

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Men kunden ska fortfarande bli behandlad som så som en kund bör behandlas av en AD. De ska till exempel hjälpa till att skicka klockan på service. Visst, vissa kanske fular sig och tar en avgift, men hjälpen har man i alla fall rätt till.

Beror helt på vilken relation du har till din AD! De är inte tvungna att ge dig service som du önskar.
Finns otaliga trådar här på KS med sådana diskussioner.
T.ex

https://klocksnack.se/threads/ad-eller-gråhandlare.16049/

Min poäng med den här tråden.. Att det inte är värt att snåla 15k för en gråhandlarsklocka utan garanti..
Dessutom är listpris hos AD inte hugget i sten. Är man trevlig kan man ofta förhandla om ett annat pris....
 
Du har nog missat en hel del här... För det första så har garantin utgått, dvs. ingen garanti kvar på klockan.
För det andra är det inte bara "den-supertrevliga-sköna-känslan-över-disken" utan man har ett ställe som man kan vända sig till när man behöver hjälp med något.
Du kan inte förvänta dig samma service om du köpt från en italiensk gråhandlare.. AD har full rätt att neka dig, eller ta ut ett högre pris..

//Magnus

Varför kan man inte förvänta sig samma service?... Så om jag köper en begagnad klocka här på ks som är nyköpt på tex bergströms i Malmö, kan jag då inte gå in hos en AD i Stockholm och förvänta mig att kunna serva min klocka? Måste alla klockor servas i exakt samma butik dem såldes? Eller garantiärenden för den delen..
 
Beror helt på vilken relation du har till din AD! De är inte tvungna att ge dig service som du önskar.
Finns otaliga trådar här på KS med sådana diskussioner.
T.ex

https://klocksnack.se/threads/ad-eller-gråhandlare.16049/

Min poäng med den här tråden.. Att det inte är värt att snåla 15k för en gråhandlarsklocka utan garanti..
Dessutom är listpris hos AD inte hugget i sten. Är man trevlig kan man ofta förhandla om ett annat pris....

Fast på Subbar är det väl svårt att få ner priset?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Beror helt på vilken relation du har till din AD! De är inte tvungna att ge dig service som du önskar.
Finns otaliga trådar här på KS med sådana diskussioner.
T.ex

https://klocksnack.se/threads/ad-eller-gråhandlare.16049/

Min poäng med den här tråden.. Att det inte är värt att snåla 15k för en gråhandlarsklocka utan garanti..
Dessutom är listpris hos AD inte hugget i sten. Är man trevlig kan man ofta förhandla om ett annat pris....
Klart att det kan bli problem, om inte AD:n sköter sig. Då är det AD:ns fel, inte kundens. Om det är en garantifråga, ja, då ska AD:n hjälpa till. Slut på garantin? Då ska AD:n fortfarande hjälpa till, och kunden får stå för servicekostnaderna.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Klart att det kan bli problem, om inte AD:n sköter sig. Då är det AD:ns fel, inte kundens. Om det är en garantifråga, ja, då ska AD:n hjälpa till. Slut på garantin? Då ska AD:n fortfarande hjälpa till, och kunden får stå för servicekostnaderna.

Det är din egen uppfattning.
Som sagt så finns det otaliga trådar om det här på KS.. Bara att söka.
 

JayJay

Rolex
Förklara?
Är risken större att det blir repor på klockan, om man importerar?
I Asien så tejpas alla klockor i butikerna, så att det inte ska bli några repor på klockan när spekulanter får fingra på dem. Vissa klockor kunde man inte ens spänna fast, eftersom spännet var tejpat. I Sverige görs inte detta...När jag till exempel testade min Panerai på Nymans, så satt klockan på ett läderband. Om tillräckligt många testar den så blir bandet slitet till slut. Om spekulanten eller säljaren är oförsiktig, så kan det bli en repa på en klocka som sedan säljs vidare till någon annan...
Jag pratar om skillnad mellan mint beg och helt ny. Har aldrig nämnt gråhandel eller privatimport.
 

JohnDoe

Rolex
Mint eller inte mint på beg så är en ny klocka en ny med 5 års garanti. Att de ökat från 2 till 3 års garanti på klockor från 2013 är ju bra men inte 5 år. Prutmarginalen på stålsubbar är rätt liten världen över. Möjligtvis får man ett bra cashpris i grekland just nu. I princip är det världspris så nypris ex moms samma världen över förutom vissa valutadiffar sedan senaste prissättning. Spanien, grekland och taxfreezoner (kanarieöarna osv) finns det möjlighet att få bättre pris men då tillkommer resan. Skulle jag köpa ny stålsub nu så är det svensk ad som gäller. Enklare med ev småfix som kan behövas.
 

Josef B

Bestraffaren
Alla obegagnade Rolex som jag har/haft är köpta via Rob Engströms, @ROB-1832 . Att ha flera säljare och urmakare som man ständigt håller kontakten med ger en väldigt bra fördel vid service av klockorna och ev nyköp :). Det ger helt enkelt en trygghet på olika plan som JAG känner att man inte får från tex en AD/gråhandlare från utlandet som man inte vet något om.
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Vi pratar om lyxkonsumtion här. För många är svaret ja. Förövrigt är det verkligen inte bara överdiskprylen utan vetskapen om att varenda repa är min som är viktig.

Jag vet? Du har ju uppenbarligen inte ens läst vad jag har skrivit... gör det (alla inlägg i tråden) och återkom sedan om du undrar vad jag menar.
Förklara gärna denna mening. Jag kanske har tolkat den fel?
 

koze

Panerai
2-Faktor
Var just inne på Rob E. med min 114060 från C24 och fick länken justerad kostnadsfritt, och kommer att komma tillbaka när det är dags för servicen ca 2019 :)
Jag har alla cert osv, och ångrar inte en sekund att jag köpte på C24.

Edit: syftningsfel.
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Var just inne på Rob E. med min 114060 från C24 och fick länken justerad kostnadsfritt, och servicen där när den dagen kommer ca 2019 :)
Jag har alla cert osv, och ångrar inte en sekund att jag köpte på C24.

Du menar att du kommer serva den där 2019, eller bjöd de även på servicen? ;)

Schysst av Rob i alla fall, som kortade länken.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Att köpa hos AD skulle jag föredragit om det var en keeper och om jag visste att jag inte ev. skulle behöva sälja i framtiden pga ekonomiska problem.
Däremot så är det svårt att betala ut 67k eller vad de listar nu när man kan få en NY för 50k i Italien.
(Begagnatpriserna är fan helt åt helvete på rolex just nu när folk kan plocka ut nytt, använda och sälja dyrare. Saknar när beggad kostade 50% av nypris)
image.jpg
Hade spontant nog inte köpt av en bilverkstad...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Senast jag var inne på en AD i Sthlm (för ett par månader sedan) var det en väntetid på ca 2 månader på en 114060. Vet inte hur det ser ut nu men det kan säkert se likadant ut idag. Bestämde mig för att köpa av en betrodd säljare i Italien (Showcommerce) och lyckades få den för 52.700 inkl försäkrad expressfrakt hem till dörren. Stämplad hos AD några dagar tidigare och allt var helt perfekt. Kunde inte varit nöjdare!
Var det hans listpris eller prutade du ner den?
 
Topp