• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att köpa Rolex 114060

JayLar

Rolex
2-Faktor
Upplever att prisskillnaden mellan svensk AD och utländsk gråhandlare har minskat, förmodligen pga valutakursen. Jag köpte ny SubC hos svensk AD igår och skillnaden (efter liten rabatt) var under 10 000. Tidigare var det närmare 15 000. Det ingick även en försäkring värd 2 500 hos min AD. Andrahandsvärdet är dessutom i min mening högre på svensksåld klocka så valet var ganska enkelt. Sedan är det som nämnts en skön känsla att handla hemmavid utan något "skumrask" ;)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Upplever att prisskillnaden mellan svensk AD och utländsk gråhandlare har minskat, förmodligen pga valutakursen. Jag köpte ny SubC hos svensk AD igår och skillnaden (efter liten rabatt) var under 10 000. Tidigare var det närmare 15 000. Andrahandsvärdet är i min mening högre på svensksåld klocka så valet var ganska enkelt. Sedan är det som nämnts en skön känsla att handla hemmavid utan något "skumrask" ;)

Efter att ha forskat lite själv, frågat andra, och kikat på Köp&Sälj så verkar det inte som att folk bryr sig att klockan är köpt hos en svensk AD. AD som AD liksom :)
Det är nog i så fall viktigare att det finns garanti kvar. Det höjer värdet på klockan.

10k, hm... man kan köpa mycket fint för de pengarna :)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Har du belägg för det påståendet?
Inte mer belägg än att jag upplevt att köpare vill ha äkthetsintyg från svensk AD om det är utlandsköpt klocka samt att man vill pruta för att det inte är svensksålt. Personligen skulle jag också mycket hellre gå in hos Rob E med en klocka från dom när jag har något problem än en klocka från Italien.
 

horologium

Omega
2-Faktor
Jag köpte min 114060 i Sverige och betalade fullt medvetet en liten slant extra för garantin, lokal relation och inte minst att jag gärna vill ha min lokala handlare kvar när det är dags för service. Självfallet skall man köpa utomlands om skillnaden är extremt stor men man kan ju kanske inte gnälla när den lokala handlaren gått i konkurs... Men samtidigt måste handlarna göra allt för att hålla marginalerna nere så att skillnaderna inte blir för stora.
 
Var just inne på Rob E. med min 114060 från C24 och fick länken justerad kostnadsfritt, och kommer att komma tillbaka när det är dags för servicen ca 2019 :)
Jag har alla cert osv, och ångrar inte en sekund att jag köpte på C24.

Edit: syftningsfel.
Beröm till @ROB-1832 för sånt bemötande, gör att man får större lust att handla där även om det inte var jag själv som var in....
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag köpte min 114060 i Sverige och betalade fullt medvetet en liten slant extra för garantin, lokal relation och inte minst att jag gärna vill ha min lokala handlare kvar när det är dags för service. Självfallet skall man köpa utomlands om skillnaden är extremt stor men man kan ju kanske inte gnälla när den lokala handlaren gått i konkurs... Men samtidigt måste handlarna göra allt för att hålla marginalerna nere så att skillnaderna inte blir för stora.
Instämmer. För mig gick gränsen vid 10k. Är skillnaden större än så är det inte motiverat att köpa "hemmavid", åtminstone inte med min ekonomi.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Beröm till @ROB-1832 för sånt bemötande, gör att man får större lust att handla där även om det inte var jag själv som var in....
Verkligen! Var inne två gånger hos RobE för att få länken justerad (första gången hamnade claspen lite fel pga felbedömning av mig) och de bjöd på det båda gångerna. Kommer definitivt serva min 114060 hos dem i framtiden och jag kommer även vända mig till dem för framtida köp när plånboken tillåter det!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
"Länkjustering" - det är ju bara en vanlig skruv? Tar ett par minuter på sin höjd att göra själv.

Har sålt klockor med både svenskt och utländskt ursprung och skillnaden har varit noll och ingenting i efterfrågan.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
"Länkjustering" - det är ju bara en vanlig skruv? Tar ett par minuter på sin höjd att göra själv.

Har sålt klockor med både svenskt och utländskt ursprung och skillnaden har varit noll och ingenting i efterfrågan.
...om man har rätt verktyg, ja. Var på min nya Sub och försökte korta länken själv men med tanke på att jag inte hade en skruvmejsel som passade perfekt och att skruvarna hade gänglås kvar från fabrik så bestämde jag mig snabbt för att det inte var värt det. Väldigt lätt att en skruv eller två blir fula på köpet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
...om man har rätt verktyg, ja. Var på min nya Sub och försökte korta länken själv men med tanke på att jag inte hade en skruvmejsel som passade perfekt och att skruvarna hade gänglås kvar från fabrik så bestämde jag mig snabbt för att det inte var värt det. Väldigt lätt att en skruv eller två blir fula på köpet.
Skruvmejselkit på Biltema för 79:- fixar jobbet.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...sel/Precisionsmejselsats-12-delar-2000031636/
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Förutom handtaget, vad menar du skulle vara skillnaden? Jag har då inte repat någonting med "vanliga" mejslar.
 

Jens

Greedo
Bara jag som är riktigt trött på dessa "ska jag köpa Rolex i Sverige eller inte"-trådar?
Nog bara du som envisas med att läsa dessa trådar där du redan vet innehållet efter att du läst rubriken.
Själv bryr jag mig inte, läser dom och småskrattar lite åt vissa svar.
Funkar förvånansvärt bra!


J
 

Mille79

Trollungen
Sammanfattar tråden. Vill man köpa hos gråhandlare så blir det billigare. Köper man hos AD får man säkert lite bättre service (i kronor och ören ca 500 för länkjustering och säkert en klapp på axeln etc etc).

Välj det som är viktigt för DIG
 
Topp