• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att köpa Rolex 114060

PhilipH

Cartier
2-Faktor
Hej, ny här på forumet!
Har läst på en del om Submariner och dess olika modeller, och efter jämförelser av dem står jag rätt säker på på att det är en 114060 som jag vill ha. Har också läst lite om att köpa nytt kontra begagnat, jag vill gärna köpa en helt ny då detta är en klocka som jag planerar att bära livet ut och gärna vill få chansen att forma själv.

Den stora frågan jag har till er är då, var och hur får man den till bästa möjliga pris? Är beredd att betala fullpris här i Sverige, men hoppas kunna betala en bit under det. Har inga som helst problem att resa både inom och utanför Sveriges gränser för att köpa den. Har läst att både Schweiz och Italien ska ha fördelaktiga priser, även Gassan på Schiphol.

Tacksam för alla svar och all hjälp! :)
 
Senast ändrad:

Kairo

Panerai
Gå till Nymans eller Rob E och försök pruta lite... Det värsta som kan hända är att du får ett nej. Annars kan du ju leta upp den billigaste på C24, kontakta säljaren och fråga om du kan köpa på plats, ta ett sista-minutenflyg dit och plocka upp klockan... Med det sagt skulle jag hellre köpt hemmavid, med tanke på att pengarna inte är ett jätteproblem. Då kan du vända dig till de du köpte den av i framtiden också, om komplikationer skulle uppstå med klockan (heh), så tar de väl hand om dig. Skulle det inte kännas bättre att köpa klockan du (jag citerar...) "...planerar att bära livet ut..." från en väl ansedd svensk auktoriserad återförsäljare, än en gråhandlare i någon liten by i Spanien? :)

Obs om priset skiljer sig mer än 10k skulle jag inte ha några problem att köpa en från Tyskland... :eek:
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Att köpa hos AD skulle jag föredragit om det var en keeper och om jag visste att jag inte ev. skulle behöva sälja i framtiden pga ekonomiska problem.
Däremot så är det svårt att betala ut 67k eller vad de listar nu när man kan få en NY för 50k i Italien.
(Begagnatpriserna är fan helt åt helvete på rolex just nu när folk kan plocka ut nytt, använda och sälja dyrare. Saknar när beggad kostade 50% av nypris)
image.jpg
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Klart ska du köpa en ny, och att plocka ut en från AD är alltid något speciellt. Det kan inte bli fel med en Submariner.. På tal om rabatt så tror jag att det kan bli svårt, dels beroende på Subbar är populära och dels på den schweiziska valutaförändringen i vintras...
Jag tycker att du kan börja med att gå till vår forumsponsor Rob Engström och fråga ( om du nu bor i Stockholm ) eller PM:a här på forumet.

Lycka till och välkommen
 

PhilipH

Cartier
2-Faktor
Tanken är att köpa den hos en AD, om priserna är betydligt lägre hos AD i andra länder kan jag tänka mig att göra resan dit.
 
Senast ändrad:

horologium

Omega
2-Faktor
Jag köpte en 114060 för några veckor sedan hos en AD i Sverige och fick "ett par" tusen i rabatt. Fick känslan av att mer än så är väldigt svårt. För mig så gjorde rabatten dock att alternativet med en svensk online-site blev ointressant. På resande fot jämförde jag någon vecka innan med en AD i USA där den var dyrare (!) och sen en i tyskland där den var marginellt billigare.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag köpte en 114060 för några veckor sedan hos en AD i Sverige och fick "ett par" tusen i rabatt. Fick känslan av att mer än så är väldigt svårt. För mig så gjorde rabatten dock att alternativet med en svensk online-site blev ointressant. På resande fot jämförde jag någon vecka innan med en AD i USA där den var dyrare (!) och sen en i tyskland där den var marginellt billigare.

Fast priserna i Tyskland och USA var väl innan förhandling?
Dollarn är dock väldigt dyr just nu...
 

horologium

Omega
2-Faktor
Fast priserna i Tyskland och USA var väl innan förhandling?
Dollarn är dock väldigt dyr just nu...

Nej, jag var beredd att köpa den direkt så det var efter "lättare" förhandling. Och visst var det dollarn som ställde till det för priset i USA. Vilket dock gjorde valet med AD i sverige enklare.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Jag köpte min full set 114060 på Chrono24 för 48 tkr inkl frakt från Belgien. Det var en 2012:a i mintskick, att betala 15 tkr till bara för att den är gjord i år känns omotiverat tycker jag. Jag är sjukt nöjd, det är den ultimata klockan i min värld.
 

JayJay

Rolex
Jag köpte min full set 114060 på Chrono24 för 48 tkr inkl frakt från Belgien. Det var en 2012:a i mintskick, att betala 15 tkr till bara för att den är gjord i år känns omotiverat tycker jag. Jag är sjukt nöjd, det är den ultimata klockan i min värld.
Fast planerar man att ha den livet ut är det en annan sak. Dessutom är det en supertrevlig känsla att ta den över disk.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Fast planerar man att ha den livet ut är det en annan sak. Dessutom är det en supertrevlig känsla att ta den över disk.
Jag planerar absolut att ha den livet ut då jag köpte den som en 30-årspresent till mig själv, förstår inte varför det skulle påverka valet. Om den dessutom är i absolut mintskick så blir det en ren premium att köpa den hos en AD, men jag kan tänka mig att det är en trevlig känsla som många är villiga att betala för.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Förstår grejen med att köpa något över disk, och att kunna bära med sig den hem.
Men...
Är det inte oftast väntetid på lite populärare klockor?
Själv så tycker jag att det är smidigare att klicka hem saker från nätet, plus att det kan skilja rätt mycket i pris. Pengar som jag gärna lägger på andra klockor istället :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Senast jag var inne på en AD i Sthlm (för ett par månader sedan) var det en väntetid på ca 2 månader på en 114060. Vet inte hur det ser ut nu men det kan säkert se likadant ut idag. Bestämde mig för att köpa av en betrodd säljare i Italien (Showcommerce) och lyckades få den för 52.700 inkl försäkrad expressfrakt hem till dörren. Stämplad hos AD några dagar tidigare och allt var helt perfekt. Kunde inte varit nöjdare!
 

jofo

Omega
Jag köpte en ny 116610LN från Pluswatch och använde mig av trusted checkout på chrono24. Hade klockan hemma på mindre än ett dygn från att den hade skickats från Italien. Sparade 10tkr på att köpa den där gentemot här hemma :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag köpte en ny 116610LN från Pluswatch och använde mig av trusted checkout på chrono24. Hade klockan hemma på mindre än ett dygn från att den hade skickats från Italien. Sparade 10tkr på att köpa den där gentemot här hemma :)

Hur fungerar trusted checkout i praktiken? är det helt idiotsäkert?
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Jag skulle kolla med våran forumsponsor Rob E först. Jag har köpt ett par Rolex där och blev både nöjd med priset och servicen.
 
  • Like
Reactions: joF

Richie

Audemars
2-Faktor
Det kostar 2% extra på hela beloppet.
C24 agerar som mellanhand.
Du får klockan, kontrollerar att den är ok.
C24 för över pengarna till säljaren.

Låter ju lovande, då bör risken att bli scammad vara minimal ju? :) hur lång "granskningstid" har man innan C24 betalar ut till säljaren?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Frågan är om denna "supertrevliga känsla" är värt 15K....?!

Du har nog missat en hel del här... För det första så har garantin utgått, dvs. ingen garanti kvar på klockan.
För det andra är det inte bara "den-supertrevliga-sköna-känslan-över-disken" utan man har ett ställe som man kan vända sig till när man behöver hjälp med något.
Du kan inte förvänta dig samma service om du köpt från en italiensk gråhandlare.. AD har full rätt att neka dig, eller ta ut ett högre pris..

//Magnus
 

Rasmus Åblad

Breitling
Klart ska du köpa en ny, och att plocka ut en från AD är alltid något speciellt. Det kan inte bli fel med en Submariner.. På tal om rabatt så tror jag att det kan bli svårt, dels beroende på Subbar är populära och dels på den schweiziska valutaförändringen i vintras...
Jag tycker att du kan börja med att gå till vår forumsponsor Rob Engström och fråga ( om du nu bor i Stockholm ) eller PM:a här på forumet.

Lycka till och välkommen
Vad innebär att köpa från ad? Vad står ad för?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Du har nog missat en hel del här... För det första så har garantin utgått, dvs. ingen garanti kvar på klockan.
För det andra är det inte bara "den-supertrevliga-sköna-känslan-över-disken" utan man har ett ställe som man kan vända sig till när man behöver hjälp med något.
Du kan inte förvänta dig samma service om du köpt från en italiensk gråhandlare.. AD har full rätt att neka dig, eller ta ut ett högre pris..

//Magnus

Hm, nä, en AD ska agera som en AD. Är det världsgaranti så är det världsgaranti.
 
Topp