• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att lägga mycket pengar på ett ur?

MånsT

Rolex
Lev idag imorn vet vi inget om... Men att ha tak över huvudet och mat på bordet är ju prio 1, och att investera i ett boende är väl nog så viktigt... Men det som jag stör mig på och som många skulle kunna prioritera bort är följande:
Välj spotify-premium eller netflix inte båda (vissa har ju media kostnader på 5-10000kr per år med extrakanaler osv.)
Varför ha 100Mbit bredband när du inte märker skillnad på 50 eller 100mbit, nedgradera till 10 eller 50mbit
Varför prenumerera på tidningar du aldrig läser?
Varför slänga mat?
Varför gasa på och dra 1,2 L/mil när du kan lätta på gasen och bilen drar 0,8L/mil
Varför ha en cool bil när man kan ha en ekonomisk bil?
Varför ha 10Mb data på surfen på mobilen , när du kan skaffa 2Mb och surfa på wifi där det finns
Varför ha 23,5 grader hemma när du kan ha 21 grader och spara på det?
Varför dricka läsk när du vet att flytande socker är livsfarligt?

osv. osv. man kan gå hur långt som helst i listan ovan, sy egna kläder osv. odla mat på baksidan
men ni fattar?

Allt ovan skrivet med glimten i ögat

Allt du sparar ovan går direkt in i klockbudget :)
Så jävla bra inlägg, med mycket sanning även om det är med glimten i ögat. När något av sakerna du listade börjar locka mig tänker jag alltid på klockan jag spar pengar till. Hindrar mig i 9/10 fall :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
För min del är det som för vissa andra i tråden; en lagom fördelning av pengar på handleden respektive banken/aktiemarknaden.
Jag hade aldrig bränt så mycket pengar på klockor att jag inte hade haft någon annan buffert.
Med tanke på att jag har familj med barn är det för mig essentiellt att ha ett vettigt sparande utöver klockorna; mitt intresse ska aldrig på något vis få gå ut över min familjs välbefinnande.

Det härliga med finare klockor är att det är något så finurligt som om inte ett sparande, så i alla fall ett sätt att anamma ett stort intresse utan att för den skull gå överdrivet mycket back på det. Sen kan intresset innebära en ekonomisk eskalering rätt fort; när jag köpte min första dyrare klocka (PO Chrono) kunde jag aldrig tro att jag 2,5 år senare skulle köpa en klocka för ett sexsiffrigt belopp, eller att jag skulle ha flera dyra klockor samtidigt..
 
  • Like
Reactions: SFS

Jimpa

Panerai
Brukar köra tvåstegsmetoden.......

Först
image.jpeg



Följt av
image.jpeg
Exakt så för mig! :) haha
 
D

Deleted member 1154

Guest
Så jävla bra inlägg, med mycket sanning även om det är med glimten i ögat. När något av sakerna du listade börjar locka mig tänker jag alltid på klockan jag spar pengar till. Hindrar mig i 9/10 fall :)
Tack! Borde kanske skapa en spartips tråd :) . Konkret så lever jag faktiskt mycket efter det jag skrev, kör tex. runt i en bil för 7000kr och lyssnar på reklamen i spotify :) , att signa ett bil-lån eller uppgradera till spotify premium kan jag göra vilken dag i veckan som helst :) Under tiden har jag bilköns finaste Omega :)
 
Jag hör vad ni säger! Tack för all feedback. :)

Min sambo är ju lite så att hon håller med om att jag borde köpa nåt jag vill ha för min egen skull, men då har vi inte pratar om vad en klocka kan kosta. Men jag kan ju känna att jag har lite dåligt samvete om jag lägger 30k på mig själv för jag kommer ju inte lägga 30k på en leksak till henne. Och hon tjänar inte så bra så att hon kan göra det själv heller. Samtidigt måste man ju få lite nytta och kul när man tjänar bra.

Fast vet ni, vi var på stan nyss, jag släppte av henne och jag och sonen åkte lite bil. Nu hade hon handlat ett porslinsfat för 900kr och nå skålar för 300kr styck. Så hon kan ju unna sig saker hon med.

Hon styr mig inte på något vis men jag känner att jag nog inte är så jävla alfahanne ändå utan har mycket "vi"-tänk istället för jag-tänk ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag hör vad ni säger! Tack för all feedback. :)

Min sambo är ju lite så att hon håller med om att jag borde köpa nåt jag vill ha för min egen skull, men då har vi inte pratar om vad en klocka kan kosta. Men jag kan ju känna att jag har lite dåligt samvete om jag lägger 30k på mig själv för jag kommer ju inte lägga 30k på en leksak till henne. Och hon tjänar inte så bra så att hon kan göra det själv heller. Samtidigt måste man ju få lite nytta och kul när man tjänar bra.

Fast vet ni, vi var på stan nyss, jag släppte av henne och jag och sonen åkte lite bil. Nu hade hon handlat ett porslinsfat för 900kr och nå skålar för 300kr styck. Så hon kan ju unna sig saker hon med.

Hon styr mig inte på något vis men jag känner att jag nog inte är så jävla alfahanne ändå utan har mycket "vi"-tänk istället för jag-tänk ;)
Att du tänker så mycket på "vi" är positivt i bemärkelsen att (jag tror) ert förhållande kommer hålla. Då slipper du det absolut största avbräcket på klockkontot - skilsmässa. Tro mig, inget är dyrare än skilsmässa för ni vet väl varför det är så dyrt? För att det är värt det...
 

MånsT

Rolex
Tack! Borde kanske skapa en spartips tråd :) . Konkret så lever jag faktiskt mycket efter det jag skrev, kör tex. runt i en bil för 7000kr och lyssnar på reklamen i spotify :) , att signa ett bil-lån eller uppgradera till spotify premium kan jag göra vilken dag i veckan som helst :) Under tiden har jag bilköns finaste Omega :)
Hehe go for it! Tycker det du säger är väldigt förnuftigt. Dessutom behöver det inte vara en Omega, det kan ju vara en motorcykel, hi-fi eller vad det nu är man tycker är intressant.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Hehe go for it! Tycker det du säger är väldigt förnuftigt. Dessutom behöver det inte vara en Omega, det kan ju vara en motorcykel, hi-fi eller vad det nu är man tycker är intressant.
Visst MC måste man ha på nåt sätt också, har just nu en Vespa 125 som jag "vinterförvarar" genom att hyra ut till en butik som betalar mig 1000kr/mån för att ha den i skylten :)....
(ja eller delen med jag har en Vespa är sann i alla fall :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Nä men tänk såhär satsa på att dö skuldsatt med en fin klocksamling som dina barn kan sälja och kvitta mot skulderna, så träder du in i himlen med ett leende :)


Sen tycker jag man kan unna sig absolut och äta serrano skinka eller käka glass och dricka kaffe i Florence men inte varje dag eller varje år, däremot att betala 599kr/mån för 500Mbit bredband och sitta och slösurfa på aftonbladet där det krävs max 2mbit det är bara löjligt :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nä men tänk såhär satsa på att dö skuldsatt med en fin klocksamling som dina barn kan sälja och kvitta mot skulderna, så träder du in i himlen med ett leende :)


Sen tycker jag man kan unna sig absolut och äta serrano skinka eller käka glass och dricka kaffe i Florence men inte varje dag eller varje år, däremot att betala 599kr/mån för 500Mbit bredband och sitta och slösurfa på aftonbladet där det krävs max 2mbit det är bara löjligt :)
Håller med. Många är påfallande korkade med pengar. Jag upplever mig själv inte som "snål" men jag ser till att leta upp det bästa priset när jag ska köpa något och har inga problem att åka iväg 10 minuter extra för att handla i en matbutik som är 20% billigare. Många misslyckas dock med så enkla saker har jag märkt för att de så jävla slöa. Därav finns det många personer i min närhet med klart högre inkomster än mig som ändå (menar jag) har lägre levnadsstandard.
 

nakno

Breitling
har man en familj att ta hand om så ska man prioritera det först. sen kommer det klockor. jag har ett ton av klockor men skulle prioritera renovering o allt först så länge det är för mig och min familj :):)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Gör oftast inga större förlustaffärer på mina klockor eller ingen förlust alls så jag ser det som ett sparkonto. Roligare att ha trevliga klockor än pengar på banken och har jag pengarna på banken så går jag och nafsar till att köpa saker där jag inte får tillbaka pengarna om jag säljer. :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Håller med. Många är påfallande korkade med pengar. Jag upplever mig själv inte som "snål" men jag ser till att leta upp det bästa priset när jag ska köpa något och har inga problem att åka iväg 10 minuter extra för att handla i en matbutik som är 20% billigare. Många misslyckas dock med så enkla saker har jag märkt för att de så jävla slöa. Därav finns det många personer i min närhet med klart högre inkomster än mig som ändå (menar jag) har lägre levnadsstandard.

If you fail to plan , you plan to fail....
vitsen med maten är att handla när man ändå passerar en butik, tanka när man ändå passerar en mack osv. osv. storhandla schampo som man kan förvara men grädde som håller 7 dar handlar man lokalt för 5kr dyrare.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tack! Borde kanske skapa en spartips tråd :) . Konkret så lever jag faktiskt mycket efter det jag skrev, kör tex. runt i en bil för 7000kr och lyssnar på reklamen i spotify :) , att signa ett bil-lån eller uppgradera till spotify premium kan jag göra vilken dag i veckan som helst :) Under tiden har jag bilköns finaste Omega :)
Vet inte hur gammal du är men med åren kommer bekvämligheten in i bilden. Att gå ut i -15 till en ny varm bil som alltid startar, slippa lyssna på tramsig reklam på Spotify osv är värt så mycket mer än känslan av att ha sparat pengar.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Vet inte hur gammal du är men med åren kommer bekvämligheten in i bilden. Att gå ut i -15 till en ny varm bil som alltid startar, slippa lyssna på tramsig reklam på Spotify osv är värt så mycket mer än känslan av att ha sparat pengar.
Absolut, men man kan inte ha allt alltid det är det som är grejen.... om man säger så här med ålder, tog körkort på tidigt 90-tal och har betat av 15 bilar typ, och som sagt en "bekväm" bil är bara en signatur bort.... (om jag vill det, med ett fett billån)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Absolut, men man kan inte ha allt alltid det är det som är grejen.... om man säger så här med ålder, tog körkort på tidigt 90-tal och har betat av 15 bilar typ, och som sagt en "bekväm" bil är bara en signatur bort.... (om jag vill det, med ett fett billån)
Håller med dig i grund och botten, man kan tänka sig lite för men med åren har jag blivit sjukt bekväm av mig. Varför tex byta hjul på bilen själv när verkstaden för det för 200:- osv :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Håller med dig i grund och botten, man kan tänka sig lite för men med åren har jag blivit sjukt bekväm av mig. Varför tex byta hjul på bilen själv när verkstaden för det för 200:- osv :)
Absolut... Jag håller helt med, man får inte va dumsnål, men jag tycker det är kul att tänka om lite och göra smarta aktiva val, tex. skulle jag aldrig spara 3kr på ullared tandkräm istället för colgate tex. tänk att varje dag lida av kass tandkräm, när man kan lätta på gasen lite och spara 3kr på en körning lätt...

Sen är det ju en helt annan sak att motivera frugan att köpa en bil för 49k och en klocka för 1000kr än en bil för 7000kr och en klocka för 43000kr, men det är en helt annan sak :) (den första är mer logisk för 9,5 av 10 personer)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Antingen tycker man det är värt det eller så gör man det inte, svårare än så är det väl inte? Man måste inte ha en dyr klocka för att vara lycklig men det underlättar. ;)

Personligen har jag ett klockkonto vilket jag gärna inte utökar (men gör ändå) och andra konton till resten. På så sätt behlver jag inte få ångest när jag köper klockor, dessutom går ju klockorna att sälja igen.
 

JohnDoe

Rolex
Har dragit det här exemplet förut men räkna ihop vad en latte om dan kostar, kasta in lite luncher, chips, läsk osv... Ja ni fattar... Det blir lätt ett par tusen i månaden eller mer. Kort sagt skit i att fika o snacksa 1-2 år så har du lätt en klocka för 30k. OBS det gäller ju inte hela familjen utan bara dig själv. Brukar du gå ut på krogen, oj, där finns det pengar att spara.
 

Skeeter

Panerai
Man får väl som sagt försöka prioritera lite i tillvaron, själv har jag först sett till att jag kunnat lägga undan motsv 3 månadslöner på kontot som buffert om något skulle hända med jobb etc. Sparar ungefär 10:- per kvadratmeteryta per månad för ev utlägg för huset och lägger undan ungefär lika mycket i diverse övr sparanaden till pension osv.

Det som blir över kan jag använda till andra roligheter utan att allt för mycket synpunkter läggs från min bättre hälft då hon vet att det finns en buffert och att vi inte lever ur hand i mun.

Prioritera är att välja bort, en god vän uttryckte det ungefär såhär; Man kan äga och hålla på med allt, bara inte samtidigt.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Gör klart huset först, köp klocka sen.
Köp en jäkla trevlig klocka för 10.000kr nu så står du dig ett tag.
Hade köpt en Omega smp och burit den till jag tycker det är möjlighet att byta upp sig.
Inte bortslängda pengar utan en klocka du får tillbaka dina pengar för även om du säljer den om 5 år.
En beg klocka är inte kapitalförstöring om det är rätt modell.
 
Gör klart huset först, köp klocka sen.
Köp en jäkla trevlig klocka för 10.000kr nu så står du dig ett tag.
Hade köpt en Omega smp och burit den till jag tycker det är möjlighet att byta upp sig.
Inte bortslängda pengar utan en klocka du får tillbaka dina pengar för även om du säljer den om 5 år.
En beg klocka är inte kapitalförstöring om det är rätt modell.

Jag tror det lutar åt det hållet faktiskt. En Seamaster för säg max 20tkr, det skulle kännas ok prismässigt och samvetsmässigt :)
 

fsdfsdf

Omega
Förstår att alla naturligtvis har olika ekonomiska förutsättningar och ingångsvärden - men två tanker jag har:

1. Tråden här pratar mkt om hur man ska fördela sina befintliga pengar för maximal "nytta" - och ja, ordet ekonomi kommer ju även av det grekiska ordet för hushållning. Men ibland kan det vara bra att tänka - inte bara - hur ska mina pengar räcka - utan - hur kan jag få mkt MER pengar. Om man bestämmer sig för att göra jäkligt bra ifrån sig så man blir befordrad eller får löneökning, byter jobb, pluggar en utbildning för ändra karriär så den disponibla inkomsten ökar blir det lättare att motivera för sig själv att ska köpa en klocka när man inte behöver vända på slantarna lika mycket.

2. Jag försöker vara flitig och lägga undan sparpengar till saker för framtiden. Detta rör jag inte - men däremot försöker jag finansiera eventuella klockor från avkastningen på det sparandet. Speciellt om det kommer från kortsiktiga "klipp", försök till "trading" och liknande. Om då låt oss säga en Google-aktie kanske har gått upp med 30% på ett halvår kan jag utan att blinka spendera hälften av det på en klocka. Ursprungliga insatsen - mina sparpengar för framtiden - är fortfarande kvar. Investeringen betalar "lyxen".

Dock har jag inget hus och inga barn än.. så förstår att det blir en annan femma då! ;)
 
Senast ändrad:

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Några år senare sitter man med klockan på handleden och tänker inte mycket på den summan pengar man la då. Beroende på vad man har köpt så kan man ofta sälja den för ungefär samma pengar.

Sen är det klart att pengarna man lagt på en klocka skulle kunna lagts på annat, ingen skulle ha problem att bränna 30-40 tusen. Prioriteringar är vad det handlar om!
 
Topp