• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att lägga mycket pengar på ett ur?

sveol

Cartier
Öppna ett sparkonto i en bank du inte har några andra affärer med. Ej internetbank eller kort /dosa etc. Starta en autoöverföring varje månad. Glöm bort att du har det där kontot i ett år eller så ☺
 

ScubaKing

Audemars
Ja nu går jag och funderar som så många gånger förr. Att köpa en klocka gör ju ett stort hål i plånboken. Jag är ingen sån som kan slänga ut 20-40.000 på ett bräde utan att märka av det. Ska jag köpa en klocka måste jag spara en del pengar varje månad tills jag har råd att köpa en.

Det har jag gjort några gånger nu, men aldrig köpt en klocka. Jag sparade till en klocka. Sen hade jag lite renovering att göra, så jag köpte 6 lastbilar med grus till gården. Andra gånger har jag t.ex köpt en ytterdörr till huset.

Det jag menar är att, så fort jag har pengar får jag känslan "jag har andra hål att stoppa i". Det är inte så att jag sparar alla mina pengar på en klocka så att jag inte kan renovera ändå. Men med klockpengarna kan jag renovera mer. Det är det som är grejen.

Vi har mat på bordet och så, inte det som är problemet.

Kort och gott är problemet att jag vill ha en klocka för 30.000 men får alltid tankarna "då får jag så här mycket brädor, eller en ny snöslunga" och känner att jag prioriterar barnsligt om jag köper en klocka.

Samtidigt måste man väl få lägga av lite pengar varje månad och köpa en rolig grej också nån gång? Inte bara skjuta in allt i sitt bohag?

Det måste ju vara fler än mig som inte går och köper en klocka på sin månadslön?

Hjälp mig lite här!! ;)

I mina ögon handlar du helt rätt och ansvarsfullt. Du har troligen vettiga värderingar. En klocka är inget man ska köpa om det finns viktigare hål att stoppa pengarna i. Men får du pengar över någon gång eller kanske tillbaka på skatten så kan det ju vara en god ide. Annars ska ju självklart hus och hem gå före, i alla fall enligt mig.
Kommer aldrig glömma slutet på 90-talet när alla sprang på Franks Ur och köpte Breitlings på avbetalning för 50+ tusen....
 

Cryssarn

Rolex
Jag kände lite likadant innan mitt första köp. Bestämde mig till sist att nä nu jävlar ska jag göra det..."onödigt" eller ej. Sen blev det lite ketchupeffekt ;)
 

oskj93

Omega
Nu är jag en ung man på 22 år, bor ensam och kan lätt lägga undan mellan 5-20k till sparkontot varje månad. Har inga större utgifter och kan prioritera ner mycket på annat. Just nu har jag ingen direkt klocka som man sparar till utan ett "löst mål". Men som många har sagt allt handlar om prioriteringar och vilket "nivå" du är i livet, ifall du har familj samt just köpt en ny bostad så kanske man får vänta lite med sparandet. Sen om klockköp skulle visa sig att vara onödigt så kan man allt kränga av den till ett förmånligt pris.

Fast när det väl kommer till köpet så tar det relativt lång tid för mig att slutföra det eftersom jag alltid tänker på vad man kan göra med pengarna istället... För det är ju väldigt mycket pengar som sitter på en handled.

Spara, tänk igenom och slutför är mitt motto.

"Klockor är pengar, pengar är klockor"
 

Aksel

Omega
Jag tycker det är rätt vettigt att lägga stora pengar på klockor ändå. För mig blir alternativet att pengarna så sakteligen försvinner på andra sker, som jag till skillnad mot en klocka inte kan få tillbaka pengarna för. Tänk öl, kläder, mat ute etc. :) En klockaffär blir väl förvisso sällan en vinstaffär, men kan jag få tillbaka 80 - 90 % av värdet om det blir tuffa tider är jag nöjd. Att ha pengarna "låsta" i en klocka är för mig bättre än att ha de "låsta" på ett sparkonto.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
skönt att man inte är ensam om att brottas med dom här frågorna...
När jag började snöa in på klockor för något år sedan, så sa min sambo. "Du får lägga precis hur mycket du vill på en klocka, men kom ihåg att om barnen får tag på din klocka och har sönder den, tappar bort den eller vad som, så får du inte skrika och bli arg på barnen" (äldsta grabben var väl ungefär 2,5-3 år då och hade veckorna innan testat hur bra ytspänning man kunde få på en Iphone om man höll den under kranen, så jag kunde se ett scenario).
Utifrån den devisen jobbar jag nu och har väl kommit fram till att min förbannad-på-barnen-gräns kan jag sträcka till ca 30k (så länge dom inte förstår fullt ut vad dom gör i varje fall).
Min sambo vill väldigt gärna ha en sommarstuga, så innan den är säkrad och jag vet vad det kommer lämna för utrymme i plånboken, så kommer det nog inte köpas något allt för dyrt.
 

ScubaKing

Audemars
Jag tycker det är rätt vettigt att lägga stora pengar på klockor ändå. För mig blir alternativet att pengarna så sakteligen försvinner på andra sker, som jag till skillnad mot en klocka inte kan få tillbaka pengarna för. Tänk öl, kläder, mat ute etc. :) En klockaffär blir väl förvisso sällan en vinstaffär, men kan jag få tillbaka 80 - 90 % av värdet om det blir tuffa tider är jag nöjd. Att ha pengarna "låsta" i en klocka är för mig bättre än att ha de "låsta" på ett sparkonto.

80-90% av värdet?? Vilka klockor köper och äger du egentligen?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag löneslavar, som de flesta andra. Inkomsten är bra men inget man hoppar jämfota över. Dock har jag vid sidan av mitt vanliga 9/5-jobb en egen firma som sedan studietiden pysslar med översättning/renskrivning mot existerande kunder. Utöver detta är jag engagerad i Hemvärnet och lyfter från det en viss skattefri ersättning (för närvarande ca 13k om året).
Årsomsättningen är inte enorm men det är ändå en slant (och en del moms som kan dras av då även den enklaste firman behöver dator etc). Dessa pengar går oavkortat in på "kul"-kontot och har över åren blivit en beggad Seamaster, skärmflygningscert & utrustning, ett par resor, lite lyxiga middagar för mig & donnan, en samling finare fällknivar samt en pott i banken som heter "när du vill".

Nu kommer jag från en familj som alltid tyckt om att jobba mycket, fästmöns familj är likadan. Alltså är det för oss (utan barn) ingen uppoffring att jobba några timmar på en lördag om vi vill, det är liksom så vi alltid levt (därigenom har vi bland annat sluppit CSN). Kombinera det här med ett i övrigt ekonomiskt leverne utan så många krogrundor & cigaretter så finns det pengar till det där lilla extra.


Jag vet inte om det hjälper dig på något vänster, men är du såpass händig att du kan renovera din egen kåk borde det väl gå att regga en firma och lägga någon dag/månaden på att hjälpa andra renovera sina kåkar? Kombinera den inkomsten med momsavdrag och snart så har du din Rolle, utan känslan att du "tagit" pengar från de andra hålen.
 

Rivalen

Rolex
Om du köper en historiskt ganska värdebeständig klocka, så ta och räkna ut dagskostnaden för ditt ägande inklusive service med kanske 8-10 års intervall. Sen kan du jämföra med andra kostnader omräknade till dagskostnad och börja fundera. Vad kan du avstå och vad har du kvar om 10-20 är i den jämförelsen och vad är restvärdena. Det kan bli intressant. :)
 

Icebreaker

Breitling
Jag känner igen mig väldigt mycket, ska inte ge dig några spartips eller så. Det jag kan säga är att jag gick och velade i flera år. Sparade och la pengarna på annat. Men nu har jag tagit mig i kragen och köpt några ur. Jävlar vad jag är nöjd. Varje gång jag kollar på handleden blir jag glad. Sverige är jävligt skevt ibland, det är helt ok att köpa en Volvo för 450´ som förlorar 75´bara man kör ur bilhallen som man inte ens har råd med. Det är ok att köpa en spis för 25 000 på avbetalning. Men att lägga undan och köpa ett fint ur som håller värdet ganska bra, nej då är man märklig och annorlunda. Sa till min chef härom veckan (gnäller endel på mina klockor och kläder) han köper ny bil varje år. Jag sa du förlorar en Rolex sub en gång om året. Det fick man ju räkna med tyckte han.
 
Han skrev förvisso inte att hans klockaffärer var nyköp, köper han en beggad så har ju det största tappet redan varit och då är det väl inte helt orimligt att få ut 80-90% av pengarna:)
Köper man av "bästa" priset-säljaren på chrono24 kan man ju direkt få ut 80-90% av vad man gav, iaf för beg, och om man säljer till privatperson.
 
Okej.
Så här är det!
Nu har jag köpt en jävla snöslunga! 25.000kr!!!!!  :dead::banghead:
Helt jävla sjukt.
Så har jag köpt en jävla spis också för den braka ihop. Men frun måste väl ha nåt att laga mat på.. :blackeye:

Men så har jag äntligen köpt min klocka också! En SMP 300. Äntligen! :):D
 

Bilagor

  • DSC_0110.JPG
    DSC_0110.JPG
    71.4 KB · Visningar: 165
  • DSC_0107.JPG
    DSC_0107.JPG
    89.4 KB · Visningar: 174

Zalath

Panerai
Okej.
Så här är det!
Nu har jag köpt en jävla snöslunga! 25.000kr!!!!!  :dead::banghead:
Helt jävla sjukt.
Så har jag köpt en jävla spis också för den braka ihop. Men frun måste väl ha nåt att laga mat på.. :blackeye:

Men så har jag äntligen köpt min klocka också! En SMP 300. Äntligen! :):D
Grattis! Spisen är inte så viktig, men langa upp fler bilder på klockan och snöslungan! :D
 
Hehe jaa så här ser snöslungan ut!
Köpte först en Husqvarna för 20' som jag körde sönder på första svängen. Blev arg och lämnade tillbaka och köpte en Ariens för 25' istället och det var fan kvalitet även om den kostar som en klocka o_O
:D
 

Bilagor

  • DSC_0123.JPG
    DSC_0123.JPG
    51.7 KB · Visningar: 105
  • Deluxe 30 - 921032.jpg
    Deluxe 30 - 921032.jpg
    27.5 KB · Visningar: 99
Men jag måste säga att få länken justerad av Eriksson urhandel för 400kr tyckte jag var dyrt även om jag inte köpt klockan där.

Jag skrattade till när han sa 400, men betalade och gick. Både dom och jag vet väl att jag aldrig kommer att gynna dom igen, så de passade väl på.
 

forsii

Omega
Det är bara det där att när klockkontot är fullt så kommer vuxentänket och tänker att nu kan vi renovera lite mer om vi skulle lägga pengarna där eller där eller där istället för klockan.

Ni måste väl bli färdiga med renoveringen någon gång också! Efter det kan det väl vara bra att köpa en klocka eftersom renoveringen är det som pengarna annars skulle gå till? :)

Okej.
Så här är det!
Nu har jag köpt en jävla snöslunga! 25.000kr!!!!!  :dead::banghead:
Helt jävla sjukt.
Så har jag köpt en jävla spis också för den braka ihop. Men frun måste väl ha nåt att laga mat på.. :blackeye:

Men så har jag äntligen köpt min klocka också! En SMP 300. Äntligen! :):D

DÄR KOM DET! Skulle bara ha skrollat vidare och förstått att detta har fått sitt avslut men jag läser alltid trådar från början till start! Grattis!!
 
Topp