• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att lägga mycket pengar på ett ur?

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Om du köper en beggad klocka för 30k så kan du sälja den för samma pengar igen, se det som en investering. Köper du nytt får du en liten värdesänkning beroende på klocka.

Det gäller dock att du köper en klassiker i så fall, en som folk alltid vill ha, rolle explorer / explorer 2, speedmaster eller nåt sånt. Ingen corima eller nåt annat bojsänke haha (no offense)
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Nu är jag en ung man på 22 år, bor ensam och kan lätt lägga undan mellan 5-20k till sparkontot varje månad. Har inga större utgifter och kan prioritera ner mycket på annat. Just nu har jag ingen direkt klocka som man sparar till utan ett "löst mål". Men som många har sagt allt handlar om prioriteringar och vilket "nivå" du är i livet, ifall du har familj samt just köpt en ny bostad så kanske man får vänta lite med sparandet. Sen om klockköp skulle visa sig att vara onödigt så kan man allt kränga av den till ett förmånligt pris.

Fast när det väl kommer till köpet så tar det relativt lång tid för mig att slutföra det eftersom jag alltid tänker på vad man kan göra med pengarna istället... För det är ju väldigt mycket pengar som sitter på en handled.

Spara, tänk igenom och slutför är mitt motto.

"Klockor är pengar, pengar är klockor"
Är i exakt samma sits. Sparar en del varje månad men köper ändå aldrig någon klocka. Tänker att mer pengar leder till ännu mer pengar.. Jobbig inställning när man trots allt har detta intresse.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Du resonerar klokt. De flesta av oss andra bor nog så att vi inte behöver grus och snöslungor. Det betalas av andra genom hyran eller så bor vi i bostadsrätter där vi delar så sådana kostnader, men någon gång då och då måste man få frångå förnuftighetsprincipen.
 
Jag skickar upp några bilder bara för att jag är så nöjd med klockan ;)
 

Bilagor

  • DSC_0153.JPG
    DSC_0153.JPG
    60.3 KB · Visningar: 232
  • DSC_0154.JPG
    DSC_0154.JPG
    84.1 KB · Visningar: 240
  • DSC_0156.JPG
    DSC_0156.JPG
    69.8 KB · Visningar: 236

mouqvist

Rolex
Ja nu går jag och funderar som så många gånger förr. Att köpa en klocka gör ju ett stort hål i plånboken. Jag är ingen sån som kan slänga ut 20-40.000 på ett bräde utan att märka av det. Ska jag köpa en klocka måste jag spara en del pengar varje månad tills jag har råd att köpa en.

Det har jag gjort några gånger nu, men aldrig köpt en klocka. Jag sparade till en klocka. Sen hade jag lite renovering att göra, så jag köpte 6 lastbilar med grus till gården. Andra gånger har jag t.ex köpt en ytterdörr till huset.

Det jag menar är att, så fort jag har pengar får jag känslan "jag har andra hål att stoppa i". Det är inte så att jag sparar alla mina pengar på en klocka så att jag inte kan renovera ändå. Men med klockpengarna kan jag renovera mer. Det är det som är grejen.

Vi har mat på bordet och så, inte det som är problemet.

Kort och gott är problemet att jag vill ha en klocka för 30.000 men får alltid tankarna "då får jag så här mycket brädor, eller en ny snöslunga" och känner att jag prioriterar barnsligt om jag köper en klocka.

Samtidigt måste man väl få lägga av lite pengar varje månad och köpa en rolig grej också nån gång? Inte bara skjuta in allt i sitt bohag?

Det måste ju vara fler än mig som inte går och köper en klocka på sin månadslön?

Hjälp mig lite här!! ;)

Tycker att du har ett mycket sunt förhållande till pengar, du prioriterar rätt. Jag har samma problem, det dyker alltid upp något viktigare för familjen och klocksparandet blir lidande.
Jag gissar att många på forumet hellre köper en ny klocka än lagar huset eller tar med familjen på resa, eller äter pasta och köttbullar dagligen för att ha råd med drömklockan. Vi prioriterar olika helt enkelt.
 

Notoriousmma

Breitling
Enligt mig så är det värt om du har gått såpass länge och funderat på det. Tydligen har du ett visst intresse för klockor iaf och det finns mycket barnsligare och dummare köp att göra än att köpa en fin klocka:)
 

Peddjy

Cartier
Lyfter en gammal tråd. Är det någon som testat appen "Dreams" ? Provade den igår och det är ett ganska roligt koncept! Det blir som lite roligare att spara till något man vill ha..
 

Code

AKA Vincent B
Hej!
Jag tycker du gjort helt RÄTT. Mitt tips är att renovera klart huset först SEN köpa klocka när allt är klart. Låter lite som "lyxfällan" varning" annars. "Prioritera köpa klocka, istället för att renovera huset". Plus familj och hus mm prioriterar jag hundra gr mer än en klocka.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag gissar att många på forumet hellre köper en ny klocka än lagar huset eller tar med familjen på resa, eller äter pasta och köttbullar dagligen för att ha råd med drömklockan. Vi prioriterar olika helt enkelt.

Det tror inte jag, däremot tror jag det finns många som lever en helt annan ekonomisk situation med högre inkomst etc. Och då har man råd med mer. Sen finns det nog de som iof lever på köttbullar/nudlar en månad med (hade jag nog kunnat gjort som singel faktiskt) :)

Jag sätter familj, hus etc som prio ett. Klockor är roligt med inget livsviktigt (ok liiite, beroendet sitter starkt :D )
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tycker att du har ett mycket sunt förhållande till pengar, du prioriterar rätt. Jag har samma problem, det dyker alltid upp något viktigare för familjen och klocksparandet blir lidande.
Jag gissar att många på forumet hellre köper en ny klocka än lagar huset eller tar med familjen på resa, eller äter pasta och köttbullar dagligen för att ha råd med drömklockan. Vi prioriterar olika helt enkelt.

Kan inte svara för någon annan men klocka kommer efter hus & hem, bil, resor m. frugan osv. det är snarare samma budget som kläder för mig. Det har nog helt att göra med vilka omkostnader man har i övrigt och inkomst.
 
Själv har jag aldrig lagt mycket pengar på just klockor än, men väl ändra prylar som musikutrustning, sportbilar, stereo, datorer osv. Det är ju svårt det här att prioritera, men det går om man verkligen vill. Personligen har jag alltid haft svårt att prioritera resande. När jag väl sitter där med 10-15k på kontot märkt "resa" tänker jag att det nog ändå vore roligare med någon ny pryl istället. Däremot skulle jag nog aldrig prioritera lyxpryl över något jag verkligen behövde.

Jag köper bara klockor (och alla andra lyxvaror för den delen) med pengar jag 100% kan avvara. Jag ska aldrig behöva välja bort något annat för att kunna köpa en lyxartikel, då har man helt enkelt inte råd.
Om man väljer bort andra lyxvaror då? :D
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
150 spänn för ett par boxerkalsonger är DYRT
50.000 spänn för en fin klocka är ett kap.

Att sedan få resten av omvärlden utanför vår skyddade lilla bubbla är en helt annan fråga.
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
En intressant tråd som passar mig lite grann faktiskt! Jag planerar att köpa mig själv en ny Sub 116610LN när jag fyller 30, i maj nästa år. Jag sparar i nuläget varje månad till detta på ett konto döpt till Submariner :pompus:. Jag väljer inte bort andra saker i livet (tror jag, haha) för att spara ihop till klockan. För mig är det dock en framgångsfaktor att spara dessa pengar på en annan bank än där jag har mina vardagliga pengar för konsumtion. Det som känns lite "fel" är att jag planerar att lägga så pass mycket pengar på en klocka.. Känns inte försvarbart egentligen (fel forum för den kommentaren kanske). Men jag blir bara mer och mer kär i klockan varje gång jag får klämma och känna på den.. Nu tänker jag absolut köpa den, så det där med "inte försvarbart" lägger jag åt sidan. :D
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
En intressant tråd som passar mig lite grann faktiskt! Jag planerar att köpa mig själv en ny Sub 116610LN när jag fyller 30, i maj nästa år. Jag sparar i nuläget varje månad till detta på ett konto döpt till Submariner :pompus:. Jag väljer inte bort andra saker i livet (tror jag, haha) för att spara ihop till klockan. För mig är det dock en framgångsfaktor att spara dessa pengar på en annan bank än där jag har mina vardagliga pengar för konsumtion. Det som känns lite "fel" är att jag planerar att lägga så pass mycket pengar på en klocka.. Känns inte försvarbart egentligen (fel forum för den kommentaren kanske). Men jag blir bara mer och mer kär i klockan varje gång jag får klämma och känna på den.. Nu tänker jag absolut köpa den, så det där med "inte försvarbart" lägger jag åt sidan. :D

Å andra sidan höjs säkert priserna igen snart (ingen källa på det, bara en känsla) och då är din sub värd lika mkt som när du plocka ut den ifall den en dag säljs. Dvs lite som att ha pengar på banken fast roligare :D Och klockor kan nog i en hel del fall ge bättre "ränta/förtjänst" än ha dem på banken under några år :rolleyes:
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag är fortfarande skitsur (och det blir bara värre för varje dag) på mig själv för att jag inte bara tog ett djupt andetag för tre år sedan och helt enkelt köpte en Root Beer. Så fort jag såg en sådan första gången sög det till i maggropen, och det känns fortfarande exakt likadant.
Tittar man sedan dess så har jag blåst den pengen på sjukt onödiga saker som jag lätt kunnat strunta i. Jag hade fan kunna ta en finansiering på en sådan, och gått plus så här i efterhand.

Sensmoral: KBK, köp så länge "huse höller", som vi säger här uppe.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Okej.
Så här är det!
Nu har jag köpt en jävla snöslunga! 25.000kr!!!!!  :dead::banghead:
Helt jävla sjukt.
Så har jag köpt en jävla spis också för den braka ihop. Men frun måste väl ha nåt att laga mat på.. :blackeye:

Men så har jag äntligen köpt min klocka också! En SMP 300. Äntligen! :):D
Det var ett bra val av klockan, den klarar av lite slit och släng.
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Å andra sidan höjs säkert priserna igen snart (ingen källa på det, bara en känsla) och då är din sub värd lika mkt som när du plocka ut den ifall den en dag säljs. Dvs lite som att ha pengar på banken fast roligare :D Och klockor kan nog i en hel del fall ge bättre "ränta/förtjänst" än ha dem på banken under några år :rolleyes:

Jag gillar den inställningen! Sen är min plan att inte flippa klockan utan att den ska gå vidare i eventuell familj sen! Den planen kanske går åt helvete dock.. :D
 
Topp