• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

...

Ska tilläggas att han inte var 90-nånting, utan snanare 50-55 och hade väldigt bra koll på min Omega PO, vilket gjorde mig fundersam när han sa "20" för sin gmt då han verkade ha bra koll på läget.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Mja, nu var det ändå gubben som erbjöd sig att sälja klockan för det priset... borde det inte också gå in "spelets regler"?
Kanske erbjöd han den mot bättre vetande. För vanligt folk är det nog lite svårt att greppa att värdet på vissa modeller stiger med tiden. De som anordnar loppis/auktioner har ett annat ansvar enligt mig.
 

wadstroem

Cartier
Läser folk vad ts skriver innan de kommenterar? Han förklarar ju att han sa till mannen att klockan är värd betydligt mer än vad mannen trodde.

Visst är det delvis en fråga om moral, men jag hör aldrig någon diskutera de moraliska aspekterna på detta forum när medlemmar gjort riktiga kap tack vare andra människors okunskap. Personligen så hade jag agerat efter vilken typ av person det rör sig om - kommer det in en äldre gubbe som helt enkel inte hängt med i svängarna så hade jag varit helt ärlig angående prisbilden med honom. Hade det varit en otrevlig medelålders man så hade jag gjort det motsatta.
 
Senast ändrad:

McFly

Cartier
2-Faktor
Var går gränsen mellan blåsning och kap? Jag tycker inte speciellt synd om människor som säljer något på loppis för en tia som är värt multum på marknaden på grund av deras dåliga vetskap. Det gäller väl samma sak här. Det är säljaren som bestämmer priset och det är också upp till denne att ta reda på vad som är ett rimligt pris om man är intresserad av försäljning. Allt annat skitsnack om att man "inte gör så" är bara moralpredikan.
 

mmx

Cartier
No-brainer för mig. Eftersom jag gillar att kunna se mig i spegeln hade jag inte utnyttjat situationen. Åldern på måltavlan har självklart inte med saken att göra. Inte om han är trevlig eller otrevlig heller.
 
Nu sade jag iofs att jag tror den är värd mer och inga namn eller nummer byttes, så ingen affär i sikte. Har ryggen fri känner jag, var mer intresserad att höra hur ni hade reagerat på detta. Att det var en "äldre man" var bara en meningslös beskrivning för han är väl ingen "grabb" på 50 år, men det är en annan diskussion. Jag är inte expert på klockor, finns det någon gmt som går för 20 kakor i dagens läge?
 

MånsT

Rolex
Läser folk vad ts skriver innan de kommenterar? Han förklarar ju att han sa till mannen att klockan är värd betydligt mer än vad mannen trodde.

Visst är det delvis en fråga om moral, men jag hör aldrig någon diskutera de moraliska aspekterna på detta forum när medlemmar gjort riktiga kap tack vare andra människors okunskap. Personligen så hade jag agerat efter vilken typ av person det rör sig om - kommer det in en äldre gubbe som helt enkel inte hängt med i svängarna så hade jag varit helt ärlig angående prisbilden med honom. Hade det varit en otrevlig medelålders man så hade jag gjort det motsatta.
Trevlig = ärlig deal
Otrevlig = lura brallorna av honom?
Känns inte särskilt rätt heller. Att luras föder inte fler ärliga människor.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Nu sade jag iofs att jag tror den är värd mer och inga namn eller nummer byttes, så ingen affär i sikte. Har ryggen fri känner jag, var mer intresserad att höra hur ni hade reagerat på detta. Att det var en "äldre man" var bara en meningslös beskrivning för han är väl ingen "grabb" på 50 år, men det är en annan diskussion. Jag är inte expert på klockor, finns det någon gmt som går för 20 kakor i dagens läge?
Bara stulna och/eller kopior skulle jag tro. Möjligtvis någon i riktigt sunkigt skick.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Nu gjorde jag ju raka motsatsen... Men tack och bock för uppmaningen!

Inte sagt det motsatta men det självklara valet är väl att förklara för vederbörande ungefärligt värde på klocka. Sen skrev du äldre man vilket inte är min bild av en 55 åring. En 55 åring kan ju faktiskt klara av att värdera den själv via nätet, en 75 åring kanske inte har de kunskaperna.
 
Inte sagt det motsatta men det självklara valet är väl att förklara för vederbörande ungefärligt värde på klocka. Sen skrev du äldre man vilket inte är min bild av en 55 åring. En 55 åring kan ju faktiskt klara av att värdera den själv via nätet, en 75 åring kanske inte har de kunskaperna.
Ja, "äldre man" var kanske något missvisande. Om en man hade kommit till dig och ville sälja en gmt för 20k med box och papper, vad hade du gjort? Lägg till att han verkar kunnig på klockor och t.o.m urverken inuti på diverse klockor.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Ja, "äldre man" var kanske något missvisande. Om en man hade kommit till dig och ville sälja en gmt för 20k med box och papper, vad hade du gjort? Lägg till att han verkar kunnig på klockor och t.o.m urverken inuti på diverse klockor.

Om han verkade kunnig hade min första fråga antagligen varit om han var bakom flötet? Om jag ansåg att klockan var reko dvs.
 

wadstroem

Cartier
Trevlig = ärlig deal
Otrevlig = lura brallorna av honom?
Känns inte särskilt rätt heller. Att luras föder inte fler ärliga människor.

Nej, riktigt så enkelt är det givetvis inte. Jag anser för det första inte att det är att "lura brallorna" av personen, oavsett vilken typ av person det nu är. Jag vet däremot att åtminstone jag själv hade varit mer benägen att vara ärlig gentemot en trevlig, äldre herre som vill sälja sin gamla klocka, än en otrevlig yngre person.

Man kan ju faktiskt förvänta sig att en yngre person själv kan söka upp information om klockan som ska säljas, och att han således har någon slags uppfattning om hur marknaden ser ut. En markant äldre person skulle troligtvis inte klara av det.
 

MånsT

Rolex
Nej, riktigt så enkelt är det givetvis inte. Jag anser för det första inte att det är att "lura brallorna" av personen, oavsett vilken typ av person det nu är. Jag vet däremot att åtminstone jag själv hade varit mer benägen att vara ärlig gentemot en trevlig, äldre herre som vill sälja sin gamla klocka, än en otrevlig yngre person.

Man kan ju faktiskt förvänta sig att en yngre person själv kan söka upp information om klockan som ska säljas, och att han således har någon slags uppfattning om hur marknaden ser ut. En markant äldre person skulle troligtvis inte klara av det.
Fair enough! Det finns faktiskt trevliga yngre personer med, vi är inte alla slynglar ;)
 

Oew

Rolex
Tycker det är förvånansvärt många som är emot att köpa till säljarens efterfrågade pris. Skulle allt vara ok med klockan skulle jag ge några tusenlappar över det han sagt så hade vi båda varit nöjda. Loppis exemplet ovan visar precis hur det fungerar. Det är upp till var och en själv att bedöma en produkts värde, både köparen och säljaren har det ansvaret inget snack om saken.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Karma ska man passa sig för.
ebba363ca7fc55d1b4786b35d9acd90b.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Tror inte en sekund på alla skenheliga här inne som skulle passa på den affären om den skulle uppkomma.

Kommer en snubbe som säger han kan klockor, har en äkta Rolex som på marknaden är värd 50+ och säger han blir glad om han får 20 och vill sälja den, ja då slår ALLA till skulle jag vilja påstå.

Snubben är en vuxen karl och har ett eget ansvar. Affärer är affärer och passar man på alla goda affärer finns bara dåliga kvar.

Vad man sedan SKRIVER att man gör på ett publikt forum för entusiaster är en helt annan femma...

skenhelig_front.jpg
 
Topp