• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att sälja eller inte sälja

Kakob

Cartier
Hallå alla entusiaster!

Det verkar som om många får hjälp med att vädra och utvärdera sin beslutsångest här, så jag tänkte ansluta mig till skaran.

Jag har alltid bara ägt en "fin" klocka, och ett gäng andra för beater-bruk etc. Det har fallit sig naturligt att när det blivit dags för en ny, har den varit lite dyrare än den som fått lämna plats och sålts. I somras blev det en riktigt trevlig datejust 1601 som inhandlades här på forumet, som är min nuvarande "fina" klocka.

Nu till problemet: min ekonomi tillåter mig idag att antingen sälja DJ:n och ta steget upp till en sportrolle, troligtvis skulle det bli en exp II:a (16570) isåfall. Alternativt köpa en Black Bay och behålla DJ:n, och för första gången ha mer än en klocka som får mycket handledstid. Jag ser för och nackdelar med bägge alternativen, är enormt sugen både på en BB och en exp II:a, jag gillar att "optimera" genom att lägga alt krut på en klocka, samtidigt som jag inte vet om jag vill flippa DJ:n...

Är det någon som har några visa ord till mig? Även tyck och tänk om såväl Exp II som Black Bay uppskattas!
 

Kakob

Cartier
Tillägger att jag i den här kalkylen har räknat med en halvny/ny BB i chrono24-priser strax under 20k, och en beg Exp II:a någonstans under 30 k
 

Kakob

Cartier
Jo jag börjar också luta åt att BB faktiskt är coolare, det är verkligen något speciellt med den! Sen är det ju som du säger att DJ:s mer eller mindre växer på träd...
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Komplicerar ditt problem lite till: Tänker att prisbilden inte skiljer så vansinnigt mycket , typ 4-5', mellan BB och 16570 om du har lite is i magen och letar. Bättre att avvakta och få precis det du vill ha? :happyhappy:
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kör på BB och behåll 1601! Känns klart roligare än en Exp II .. Förväntar mig en paketöppningstråd med en BB senare ;)

1045170d1365790503-i-envy-all-you-own-tudor-black-bay-tudor-heritage-black-bay.jpg
 

Mr Chance

Kalmar
Intressant frågeställning. Behåll DJ och skaffa BB. Två klockor som kompletterar varandra fint. Och, som flera påpekat, tröttnar du är det bara att flippa båda och skaffa Exp2.
 

Kakob

Cartier
Tack för all snabb input hörni! Donkii det var farligt nära i helgen...
En annan grej jag tänker som fördelaktigt med BB-lösningen (förutom att den är så jävla mäktig så jag spyr) är att istället för att ha en Exp II:a som är lite "mittemellan" har man två ytterligheter: en dressad, och en råare dykare
 

McGyver

Rolex
Köpte en Exp II:a för ett tag sedan med tanken att ha den som ett komplement till mina andra klockor med svart tavla.

- Det är en klocka som ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild !

Exp II:an är den klocka som får absolut mest handledstid nu. Älskar kontrasterna mellan svart och vitt, bezelns slipade yta, att den ligger bra på handleden .....shit, får nog byta tillbaka till den imorgon igen!

BBn har jag bara sett live, inte ägt själv, och det är en mycket trevlig klocka men min röst faller på Explorern! (*go figure*)
 

DrDre

Patek
Jag skulle satsat alla pengarna på en fin Explorer 2. Om du vill ha en bra sport/allroundklocka så är det nog bättre att satsa pengarna på en klocka som är det du verkligen vill ha, än två som du verkar uppleva som kompromisser.
 

Kakob

Cartier
Köpte en Exp II:a för ett tag sedan med tanken att ha den som ett komplement till mina andra klockor med svart tavla.

- Det är en klocka som ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild !

Exp II:an är den klocka som får absolut mest handledstid nu. Älskar kontrasterna mellan svart och vitt, bezelns slipade yta, att den ligger bra på handleden .....shit, får nog byta tillbaka till den imorgon igen!

BBn har jag bara sett live, inte ägt själv, och det är en mycket trevlig klocka men min röst faller på Explorern! (*go figure*)


Kul att du är nöjd! Är det den nya Exp du har, eller samma som jag funderar på?
 

Kakob

Cartier
Jag skulle satsat alla pengarna på en fin Explorer 2. Om du vill ha en bra sport/allroundklocka så är det nog bättre att satsa pengarna på en klocka som är det du verkligen vill ha, än två som du verkar uppleva som kompromisser.

Ja det är ju verkligen skittråkigt om man får den känslan när affärerna är klara, gillar som sagt att lägga allt krut på en klocka... Fan vilka problem man har :(
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Nu älskar ju jag Exp II:eek:rna iofs. Framför allt de med vit tavla...

Men jag tror de flesta ovan är inne på ett vettigt spår. Behåll DJ´n & köp en BB & känn på kombon. Dessa två kompletterar ju varandra perfekt. En tuffare "beater"-aktig sak som passar till vardags & en lite "finare"/nättare till snygg-stassen.

Eller vänta föresten... Eftersom du ju redan är inne på gammalt "skit" iom. 1601:an så ska du ju självklart ha en gammal Tudor Snowflake som komplement! Borde gå att rymma inom samma budget. Glöm BB´n! :D Bättre kompis till 1601:an har jag svårt att föreställa mig.

Eller vänta nu... En gammal 5513/1680 eller en GMT skulle ju passa rätt bra...

I bästa fall kan du uppgradera till en Exp II:a (5513/1680/GMT) inom en viss framtid, efter lite sparande . Eller om suget efter en Exp II:a (eller 5513/1680/GMT) blir för stort; flippa bägge.

Lycka till!
The madness never ends!!!
 

maxmol

Panerai
Jag tycker att det spelar stor roll var för Exp II det handlar om. Är det en 16570 så kör BB, är en 216570 så kör Exp II. Tycker att mycket i explorer II ligger i "pilen" och storleken. Det är mina 2 cent.
 

Kakob

Cartier
Nu älskar ju jag Exp II:eek:rna iofs. Framför allt de med vit tavla...

Men jag tror de flesta ovan är inne på ett vettigt spår. Behåll DJ´n & köp en BB & känn på kombon. Dessa två kompletterar ju varandra perfekt. En tuffare "beater"-aktig sak som passar till vardags & en lite "finare"/nättare till snygg-stassen.

Eller vänta föresten... Eftersom du ju redan är inne på gammalt "skit" iom. 1601:an så ska du ju självklart ha en gammal Tudor Snowflake som komplement! Borde gå att rymma inom samma budget. Glöm BB´n! :D Bättre kompis till 1601:an har jag svårt att föreställa mig.

Eller vänta nu... En gammal 5513/1680 eller en GMT skulle ju passa rätt bra...

I bästa fall kan du uppgradera till en Exp II:a (5513/1680/GMT) inom en viss framtid, efter lite sparande . Eller om suget efter en Exp II:a (eller 5513/1680/GMT) blir för stort; flippa bägge.

Lycka till!
The madness never ends!!!

Haha! Skrämmande likt vad som pågår i min skalle dagarna i ända...
 

JayJay

Rolex
Ska ju svara på frågan oxå: Jag tycker du ska köra på en BB. Alltid roligare att ha två, eller fler alternativ på morgonen. Man skapar sig liksom lite kvalitativ i-landsångest.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Criss Cross, JayJay det är suget efter en vintage, insåg att "nytt" eller "halvnytt" inte är något för mig, det ska vara plexi och mögligt!

Sorry Kakob för lite 1/2 trådkapning här...

mrMyagi; säg inte sådär nu när jag är på väg att leta efter en Exp II:a 16750... Du menar att man som vintage-fantast tröttnar på "halvgammalt" så fort... FAAAAAAAN!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Kul problem, De flesta som köpt Tudor Black Bay verkar ha flippat den inom
kort. Personligen tyckar jag klockan ser ut som ett hop-plock.

Jag måste nog hålla med Zed om att rolex ÄR rolex.
Trots att jag försöker flippa mina för annat.

Testa BB och se om den fastnar, funkar det inte köp rolex
Alla dessa 3 klockor finns ju frekvent till salu.

/ J
 
Topp