• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att sälja eller inte sälja

Kakob

Cartier
Kul problem, De flesta som köpt Tudor Black Bay verkar ha flippat den inom
kort. Personligen tyckar jag klockan ser ut som ett hop-plock.

Jag måste nog hålla med Zed om att rolex ÄR rolex.
Trots att jag försöker flippa mina för annat.

Testa BB och se om den fastnar, funkar det inte köp rolex
Alla dessa 3 klockor finns ju frekvent till salu.

/ J

Ja det är ju betryggande iaf att alla tre dinkorna ofta finns i omlopp, hade varit ett mer definitivt beslut om någon hade varit extremt ovanlig, och man "måste ta chansen när den finns" liksom... Stort tack för all input, meddelar självfallet hur det går ;)
 

Johan M

Cartier
Strunta i BB, sälj din DJ och köp en Explorer II. Alternativt behåll din DJ och spara lite till. Du vet att BB endast har en gångreserv på 36 timmar va?
 

Kakob

Cartier
Strunta i BB, sälj din DJ och köp en Explorer II. Alternativt behåll din DJ och spara lite till. Du vet att BB endast har en gångreserv på 36 timmar va?
Ja jag har sett detta, trodde iofs det var 38, men lågt i vart fall. Skulle ju iofs kunna bli ett problem om man inte bär den dagligen, men har faktiskt inte funderat så mycket på det. Finns det någon förklaring till varför det är så?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor

Nja, snarare så att jag upptäckt att nytt inte "fastnar".

För 1,5 år sedan ägde jag ingen klocka... Nu har jag 7-8 stycken. Varav en "ny" (den 1:a riktiga klockan som jag köpte förra våren) & den säljs i morgon om allt går som det ska. En annan "ny" har varit inne & vänt under tiden. Resten är "gammalt skit" i varierande kvalitet. Älskar allihop - både min Heuer & mina Rolex & mina "no-name" (som "Precimax" & "Mondia" m. fl).

Men jag är ju grymt sugen på en Exp II:a & min tråd ang. vintage alternativ till en sådan gav ju inga direkt napp.

Sorry igen för trådkapning Kakob...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nja, snarare så att jag upptäckt att nytt inte "fastnar".

För 1,5 år sedan ägde jag ingen klocka... Nu har jag 7-8 stycken. Varav en "ny" (den 1:a riktiga klockan som jag köpte förra våren) & den säljs i morgon om allt går som det ska. En annan "ny" har varit inne & vänt under tiden. Resten är "gammalt skit" i varierande kvalitet. Älskar allihop - både min Heuer & mina Rolex & mina "no-name" (som "Precimax" & "Mondia" m. fl).

Men jag är ju grymt sugen på en Exp II:a & min tråd ang. vintage alternativ till en sådan gav ju inga direkt napp.

Sorry igen för trådkapning Kakob...

Antingen gillar du bara vintage, och då köper du ingen explorer.
Eller så gillar du de klockor du gillar, och då köper du en explorer.

Eller så köper du den, och antingen så säljer du eller behåller. Beroende på hur du känner.

Agera.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Sorry Kakob för lite 1/2 trådkapning här...

mrMyagi; säg inte sådär nu när jag är på väg att leta efter en Exp II:a 16750... Du menar att man som vintage-fantast tröttnar på "halvgammalt" så fort... FAAAAAAAN!

Hade jag ägt en 1675, 1680 eller 5513 redan så hade jag helt klart aldrig flippat exp2an, den är riktigt vacker.
ZRWKMqD.jpg
 

Sond

Patek
Alltid svårt att rådge. Men BB talar inte till mig alls. Jag skulle behålla DJ och köpa en äldre Tudor. Eller pressa in en äldre Sub. Det är jag det.
 

Kakob

Cartier
Någon som har andra bra dykartips runt 15-20 k? Lite svår prisklass att orientera sig i tycker jag, men kanske finns hur mycket som helst?
 

Kakob

Cartier
Haft en innan, gillade den, men den känns lite "vanlig" på något sätt (säger han som har en datejust som enda klocka för tillfället, men men......)
 

Bolio

Panerai
15-20 ja lite svårt, hade sparat lite till och sökt en 14060 el 14060M dock drar jag iväg ett allternativ i 15-20 spannet som jag tycker är trevligare än BB och det är Omega PO men som sagt jag hade sparat lite och riktat in mig på ovanstående Rolex.

Tror dock att du oavsätt alla kombinationer som tråden givit i förslag att du i slut ändan blir riktigt nöjd.
Lycka till.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vilken omväxlande tråd det blev! Nästan förvirrande... Så låt mig få bidra (med förvirring, kanske):

Tycker att man kan resonera på många sätt (och jag använder mig av alla dessa... när det passar mina behov, önskemål, känslor och sinnesstämningen...):

1. Vid tveksamhet: Avvakta.
2. Ta den som dyker upp först. Det går inte att förlora mer än vad man redan har investerat... och i detta fall - om man går second hand, så handlar det ju om klockor som är enkla att sälja igen.
3. Köp alla. (Kan vara svårt om man saknar pengarna...). Använd dem ett tag. Och sälj dem som blir liggande.
4. Vid osäkerhet (till skillnad från tveksamhet...): Gå på den mest klassiska. (Explorer II, i det här fallet: Orörd design - i stort sett - mellan 1989 och 2012.)

Vet inte om det här hjälper, eller stjälper:

Tools2.jpg


16570WS0908082.jpg


WS_exIIwhtdress.jpg


mvh A
 

Bolio

Panerai
Hade jag ägt en 1675, 1680 eller 5513 redan så hade jag helt klart aldrig flippat exp2an, den är riktigt vacker.
ZRWKMqD.jpg

OT. Funderade ett tag vad det var jag fastnade extra mycket för på just det här fotot och till slut såg jag det, färgen på GMT visaren låg dold under minut visaren. Det är klart en mod jag kunnat tänka mig på detta ur att ha en hel svart GMT visare, det gör att den vart grymt ren och snygg. Me like :D.
Sorry for kladd.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Nej, i den prisklassen är det bara Tudor som gäller :).
Kanske Seiko Marinmaster 300 eller Breitling Heritage?

Japp så är det nästan. Vintage Snowflake och Black Bay har jag haft/har och jag kan rekommendera båda. Även traditionell Tudor sub, typ 79090 är trevligt.

Explorer 2 är en bra allrounder men svår att hitta under 20.
 

Mr Chance

Kalmar
Det verkar som om många anser att man bara väljer en Tudor om man inte har råd med Rolex. Så tror inte jag det är, i alla fall inte i det här fallet, trådstartaren får rätta mig om jag har fel.

Valet står mellan att sälja DJn till förmån för en Exp2 eller behålla DJn och skaffa en BB och som jag ser det står valet egentligen mellan att vara en owg eller ha flera klockor, inte primärt mellan Rolex eller annan tillverkare.

Sen är det ju så att vill du, Kakob , ha en exp2 OCH en DJ är mellanskillnaden mellan en BB och en exp2 bara ca 6-7 tusen och kan du tänka dig utan b&p kommer du ner till ca 5 tusen.

Imho.
 

Sond

Patek
Borde kastat in Omgas lite äldre dykare redan i förra tråden. Men nu är det gjort..) Alltså behåll DJ köp en beg Tudor, Sub eller Seamaster.
 

Kakob

Cartier
Det verkar som om många anser att man bara väljer en Tudor om man inte har råd med Rolex. Så tror inte jag det är, i alla fall inte i det här fallet, trådstartaren får rätta mig om jag har fel.

Valet står mellan att sälja DJn till förmån för en Exp2 eller behålla DJn och skaffa en BB och som jag ser det står valet egentligen mellan att vara en owg eller ha flera klockor, inte primärt mellan Rolex eller annan tillverkare.

Sen är det ju så att vill du, Kakob , ha en exp2 OCH en DJ är mellanskillnaden mellan en BB och en exp2 bara ca 6-7 tusen och kan du tänka dig utan b&p kommer du ner till ca 5 tusen.

Imho.

Jo precis, om märket varit så viktigt hade nog problemet aldrig uppstått, utan jag hade helt enkelt väntat in mer slantar. Nu ska jag sova på saken och se om jag är klokare imorgon, godnatt och tack igen för bra input!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
OT. Funderade ett tag vad det var jag fastnade extra mycket för på just det här fotot och till slut såg jag det, färgen på GMT visaren låg dold under minut visaren. Det är klart en mod jag kunnat tänka mig på detta ur att ha en hel svart GMT visare, det gör att den vart grymt ren och snygg. Me like :D.
Sorry for kladd.

Jag tänkte precis samma sak.
 

Kakob

Cartier
Vilken omväxlande tråd det blev! Nästan förvirrande... Så låt mig få bidra (med förvirring, kanske):

Tycker att man kan resonera på många sätt (och jag använder mig av alla dessa... när det passar mina behov, önskemål, känslor och sinnesstämningen...):

1. Vid tveksamhet: Avvakta.
2. Ta den som dyker upp först. Det går inte att förlora mer än vad man redan har investerat... och i detta fall - om man går second hand, så handlar det ju om klockor som är enkla att sälja igen.
3. Köp alla. (Kan vara svårt om man saknar pengarna...). Använd dem ett tag. Och sälj dem som blir liggande.
4. Vid osäkerhet (till skillnad från tveksamhet...): Gå på den mest klassiska. (Explorer II, i det här fallet: Orörd design - i stort sett - mellan 1989 och 2012.)

Vet inte om det här hjälper, eller stjälper:

Tools2.jpg


16570WS0908082.jpg


WS_exIIwhtdress.jpg


mvh A

Missade dessa igår, bra inspiration, klocka som gör sig i alla lägen
 
Topp