• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att sälja på Blocket

David

Bödeln
Jag kan knappast beskyllas för att vara flippare, men nu funderar jag på att byta ut några klockor. Någon här som sålt på Blocket? Har kikat på utbudet och tycker att priserna för det mesta är skithöga. Får man betalt, eller går alla ner ordentligt i pris innan försäljning?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fördelen med blocket är att du kan gå ut lågt och sedan trissa upp priset istället:( varit med om flera klockor som har varit moderat prissatta. I take it har jag vrålat varpå de replikerat, jag har fått ett bättre bud, vad ger du?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
David skrev:
Jag kan knappast beskyllas för att vara flippare, men nu funderar jag på att byta ut några klockor. Någon här som sålt på Blocket? Har kikat på utbudet och tycker att priserna för det mesta är skithöga. Får man betalt, eller går alla ner ordentligt i pris innan försäljning?

Har man lite tålamod och inte misstror alla som inte kan stava i sina svar kan man flytta rätt mycket på blocket. Var ett tag sedan nu, men känslan är att alla prutar sina 20% oavsett hur högt priset är från början. Säkert ingen fakta, men en känsla man får.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Min erfarenhet är att priserna är höga av flera anledningar.

1. Drömmare som helt enkelt hoppas få dubbelt så mycket som klockan brukar säljas för

2. De som tagit med ordentligt med prutmån, då de vet att varje gång man annonserar på blocket så blir man överröst med riktiga skambud. Personen tänker kanske att om skambuden ofta är på 50% av begärt pris så kanske skambuden blir ok om man dubblar utgångspriset....

3. Till skillnad från forum, så ligger inte sålda annonser kvar. Dvs alla låga priser försvinner av sig själva och enbart de som är dyra och aldrig säljs ligger kvar....

Lägg ut annonserna här istället, blocket är mest jobbigt, trust me :)
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Fördelen med blocket är att du kan gå ut lågt och sedan trissa upp priset istället:( varit med om flera klockor som har varit moderat prissatta. I take it har jag vrålat varpå de replikerat, jag har fått ett bättre bud, vad ger du?

Haha :D
Jag brukar:
Sätta skyhögt pris och räkna med prutning
Få ett bud i mer normalt prisläge
Säga att jag har fått ett högre bud än så och undrar om budgivaren man matcha det om denne skulle dra sig ur (10% under priset jag skrev)
Budgivaren matchar det fiktiva budet
Den fiktive budgivaren drar sig ur
Klockan är såld

Blocket suger, kräver alldeles för mycket engagemang
 

David

Bödeln
pulpen skrev:
Lägg ut annonserna här istället, blocket är mest jobbigt, trust me :)

Har sålt allt möjligt på Blocket utan problem, mest datorer och annan elektronik, men aldrig en klocka.

Har ju lagt ut en annons här, inga skambud ens, så det är kanske inte riktigt rätt målgrupp. :)
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
David skrev:
pulpen skrev:
Lägg ut annonserna här istället, blocket är mest jobbigt, trust me :)

Har sålt allt möjligt på Blocket utan problem, mest datorer och annan elektronik, men aldrig en klocka.

Har ju lagt ut en annons här, inga skambud ens, så det är kanske inte riktigt rätt målgrupp. :)


Så kan det vara, precis som vissa klockor är betydligt mer eftertraktade av kännare, så är vissa klockor betydligt mindre gångbara bland kännare än bland övriga befolkningen.

Vad är det för klocka?
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
David skrev:
pulpen skrev:
Så kan det vara, precis som vissa klockor är betydligt mer eftertraktade av kännare, så är vissa klockor betydligt mindre gångbara bland kännare än bland övriga befolkningen.

Vad är det för klocka?

Här har du några att välja på:
viewtopic.php?f=4&t=408

Den annonsen är ju underbar :)

Kanske är ditt sälj-snack som gör att du inte ens får skambud på 009an :)
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Visst kan du prova blocket, men var bara beredd på skambud, konstiga frågor och personer som drar sig ur i sista stund ....

Givetvis finns det vettiga personer som kollar blocket också, men då annonserna når så mycket bredare publik så finns där många oseriösa personer också.

Min erfarenhet är att det verkar finnas folk i vårt land som har som hobby att maila kommentarer och skam-bud på blocket annonser även när de inte ens är intresserade av varan.
 

Tommytvigg

Cartier
Känner också lite sisådär att lägga ut min klocka på blocket. Men tror jag provar göra det ändå ;)
Det är sjukt mycket människor som kollar blocket varje dag.
95% av alla bilar som min bilfirma säljer är med hjälp av Blocket.
Men bilar är en sak och klockor en annan :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så länge man vägrar sälja till särskrivare och personer som skriver ja, istället för jag, så har jag inga invändningar mot att folk använder blocket. Själv har jag upptäckt att det bara är de två persontyperna som använder blocket, så jag gör det inte. :D
 

Gavve

Greven
2-Faktor
yonsson skrev:
Så länge man vägrar sälja till särskrivare och personer som skriver ja, istället för jag, så har jag inga invändningar mot att folk använder blocket. Själv har jag upptäckt att det bara är de två persontyperna som använder blocket, så jag gör det inte. :D

+1
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Har sålt ett par klockor i prisklassen 5 - 15k på Blocket. Köparna var i båda fallen riktiga klocknördar med koll och hade även andra (betydligt dyrare) klockor. Men hann träffa några riktiga stolpskott innan som bara skulle tokpruta och låtsas hitta diverse fel.. "datumet på certifikatet är ju skrivet för hand, då kan det ju vara förfalskat av dig", etc..

Var en gång också nån random som mailade "jag tar den för 14" när mitt pris var 20k. Jag gjorde sen en rejäl sänkning av priset till 15k för att bli av med den och då mailar samma person igen inom en timme "jag tar den för 11". Svarade honom att han redan bjudit 14k och att jag kan gå med på hans erbjudande, men fick aldrig nåt svar tillbaka.. *facepalm*

Min erfarenhet är iaf att man får lägga onödigt mycket tid på att sålla ut vem som verkar seriös bland allt löst folk som tyvärr figurerar på blocket. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Han är en ung kille på strax över 20 som snackar mycket goja. Han har inte riktigt ordning på sina boxar så det blir till korrekt klocka. Han erbjuder dig ett riktigt bra pris på en klocka. Säger du då jag tar den för det så kontrar han, det priset har jag aldrig sagt det här är vad du får betala. Summa summarum jag köpte en klocka av honom som det blev strul med boxen på. Jag fick erbjudande på fyra olika klockor men fick inte köpa dem för utlovat pris. Ärligt talat tror jag faktiskt inte han hade alla de klockorna han lovade.. Han gillar att bubbla..
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Hade en Breitling till salu på TTT i sommras för 17,5k, fick en del svar men ingen som vill köpa. La ut den på Blocket för 19k (ink den berömda prutmånen) sålde den för 19 på ett par timmar, fick massor av svar från folk som ville ta den direkt utan prut!
 

David

Bödeln
Spencer66 skrev:
Han är en ung kille på strax över 20 som snackar mycket goja.

Ah, säljaren i Helsingborg, menar du?

Porsan skrev:
La ut den på Blocket för 19k (ink den berömda prutmånen) sålde den för 19 på ett par timmar, fick massor av svar från folk som ville ta den direkt utan prut!

Verkar som om det går finfint bara man har rätt grejer att sälja.

yonsson skrev:
Så länge man vägrar sälja till särskrivare och personer som skriver ja, istället för jag, så har jag inga invändningar mot att folk använder blocket. Själv har jag upptäckt att det bara är de två persontyperna som använder blocket, så jag gör det inte.

:)

Utforskaren skrev:
Jag gjorde sen en rejäl sänkning av priset till 15k för att bli av med den och då mailar samma person igen inom en timme "jag tar den för 11". Svarade honom att han redan bjudit 14k och att jag kan gå med på hans erbjudande, men fick aldrig nåt svar tillbaka.

Men suck.
 
Topp