• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att tänka på vid begagnatköp (Rolex Submariner 16613)

Shack

Breitling
Hej!

Är ute efter att köpa en Rolex Submariner 16613.

Dem krav jag har är följande

1. Klockan ska vara ifrån 2000-talet.
2. Hyffsad nyservad.
3. Full servicedokumentation tillsammans med certifikat och box.

Vad tror ni är ett vettigt pris på en sådan idag? Är ny i klockvimlet... Så kom gärna med tips över vad man ska tänka på vid ett begagnatköp. Tack för svar!

Mvh
Patrik
 

morrism

Audemars
Runt 45k verkar de ligga på just nu
Inget speciellt att tänka på, kolla att länken är fin och alla bitar följer med
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Som redan nämnt ovan så ligger dom runt 45-50 med papper och box, jag tycker att den med guld på låset är trevligast iaf. som morrism påpekade att den är fullänk så klart, att den är servad är bra så klart men det är inte alltid den är det tyvärr. Kolla på chrono24, där har du många klockor välja på, köper du utanför EU så får du betala moms och tullavgift.

Lycka till.

https://www.chrono24.se/search/inde...hexplain=1&showpage=2&sortorder=1&suchen=Söka
 

Shack

Breitling
Tack för svar!

Hur säkert är det att handla ifrån Chrono24.se? Några som handlat och kan tipsa om säkerhet och vad man ska tänka på vid ett köp som inte är f2f? Tack.
 

Andsan

Rolex
Ett bra val.
Jag har en 16613 2008, men den är inte till salu. Jag kan berätta lite om min erfarenhet när jag skulle köpa en 16613.
Jag tittade runt i Europa på Chrono24 hemsida enär Rolex var då något billigare där än i Sverige. Hittade först en i Grekland, en 2008, helt ny som de skulle ha drygt 50.000 för. De kunde inte skicka till Sverige med försäkrad frakt. Vi började då diskutera att säljaren skulle leverera direkt till mig på Arlanda alternativt att jag skulle flyga ner till Aten men det föll på dåliga flygförbindelser från Aten/Stockholm vice versa. Hittade sedan en annan från Tyskland med det föll på att de inte heller kunde skicka med försäkrad frakt.
Hittade sedan, några dagar senare min 16613 2008 i Djursholm, ett stenkast därifrån jag bor. Nyservad på Nymans och nedprutat så blev det 51.000 kr. Detta var för 2.5 år sedan.

Jag håller med vad det gäller armbandet, sök en nyare så du får guld i låset samt märkt Rolex under ringen.
Ha inte för bråttom. Förr eller senare dyker "den rätta" upp.
Bifogar bild på min.

Lycka till
 

Shack

Breitling
Hej,

Enligt säljaren ska den har servats men finns inga dokument på det... Så finns förmodligen ingen service på den. Klockan finns i Berlin och är "on-hold" för mig just nu. Han berättade att alla papper finns etc och allt syns på bilden... Tycker ni allt verkar reko om man bara kikar på annonsen och bilderna? Behöver en final input ifrån er, jag är då inte en klockexptert som har superbra koll!

http://www.chrono24.com/chlex/submariner-16613-stahlgold-bp-2005--id2405859.htm
 

Shack

Breitling
Blev ingen resa till Berlin! Har lagt handpenning för en Submariner 16613 ifrån 2006. Den kommer på fredag :)

Eftersom jag inte är expert inom Rolex så undrar jag exakt vad ett komplett paket/låda på Submariner ifrån 2006 ska innehålla? Enligt säljaren är klockan komplett med låda samt certifikat.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Blev ingen resa till Berlin! Har lagt handpenning för en Submariner 16613 ifrån 2006. Den kommer på fredag :)

Eftersom jag inte är expert inom Rolex så undrar jag exakt vad ett komplett paket/låda på Submariner ifrån 2006 ska innehålla? Enligt säljaren är klockan komplett med låda samt certifikat.

Då är det nog bara lådan med certet. -06 hade väl Rolex övergått till cert i kreditkortsformat, eller är jag ute och cyklar?
Men annars ska det ju i lådan finnas hangtag, kudde som klockan sitter på, putsduk och en hållare för certet samt ett bezelskydd i plast.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Då är det nog bara lådan med certet. -06 hade väl Rolex övergått till cert i kreditkortsformat, eller är jag ute och cyklar?
Men annars ska det ju i lådan finnas hangtag, kudde som klockan sitter på, putsduk och en hållare för certet samt ett bezelskydd i plast.


Inte alltid man som köpare får med Bezelskydd eller hangtag när man köper en ny Rolex. Har för mig att Rolex gick över till cert i kreditkortsformat kring -06.
Annars ska de små broschyrerna Rolex Submariner och Factory Service följa med.
Ankaren brukade följa med de tidigare modellerna, minns inte när de slutade med dem.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Inte alltid man som köpare får med Bezelskydd eller hangtag när man köper en ny Rolex. Har för mig att Rolex gick över till cert i kreditkortsformat kring -06.
Annars ska de små broschyrerna Rolex Submariner och Factory Service följa med.
Ankaren brukade följa med de tidigare modellerna, minns inte när de slutade med dem.
Just ja, hangtagen är väl bara på modellerna som är godkända enligt COSC?
 

Shack

Breitling
Blev en ifrån 2006 som jag köpte ifrån en guldhandlare. Hur nöjd som helst!
 

Bilagor

  • IMG_20140302_151534.jpg
    IMG_20140302_151534.jpg
    160.6 KB · Visningar: 160

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Full servicehistorik är ju rätt meningslöst om klockan har papper på den senaste servicen. Det är ju inte en bil där man byter olika delar vid olika miltal utan är klockan nyservad så ska allt vara tip top.
 

4cie

Rolex
2-Faktor


TS skrev följande om klockan som han hade hittat i Berlin:

Hej,

Enligt säljaren ska den har servats men finns inga dokument på det... Så finns förmodligen ingen service på den. Klockan finns i Berlin och är "on-hold" för mig just nu. Han berättade att alla papper finns etc och allt syns på bilden...
http://www.chrono24.com/chlex/submariner-16613-stahlgold-bp-2005--id2405859.htm


Om servicehistoriken är oklar så hade då jag utgått ifrån att den är oservad och föredragit att lämna in den på service hur bra den än må hålla tiden. Efter service får man trots allt 2 års servicegaranti :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
TS skrev följande om klockan som han hade hittat i Berlin:




Om servicehistoriken är oklar så hade då jag utgått ifrån att den är oservad och föredragit att lämna in den på service hur bra den än må hålla tiden. Efter service får man trots allt 2 års servicegaranti :)

Så du servar den även om den är i toppskick inuti?
 
Topp