Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Att tänka på vid begagnatköp (Rolex Submariner 16613)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Shack, 20 februari 2014.

1. Shack
    Trådstartare

Shack Torpare

Hej!

Är ute efter att köpa en Rolex Submariner 16613.

Dem krav jag har är följande

1. Klockan ska vara ifrån 2000-talet.
    2. Hyffsad nyservad.
    3. Full servicedokumentation tillsammans med certifikat och box.

Vad tror ni är ett vettigt pris på en sådan idag? Är ny i klockvimlet... Så kom gärna med tips över vad man ska tänka på vid ett begagnatköp. Tack för svar!

Mvh
    Patrik

2. morrism

morrism Friends of KS

Runt 45k verkar de ligga på just nu
    Inget speciellt att tänka på, kolla att länken är fin och alla bitar följer med

3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

De sista ligger runt 50.

4. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Som redan nämnt ovan så ligger dom runt 45-50 med papper och box, jag tycker att den med guld på låset är trevligast iaf. som morrism påpekade att den är fullänk så klart, att den är servad är bra så klart men det är inte alltid den är det tyvärr. Kolla på chrono24, där har du många klockor välja på, köper du utanför EU så får du betala moms och tullavgift.

Lycka till.

https://www.chrono24.se/search/inde...hexplain=1&showpage=2&sortorder=1&suchen=Söka

morrism gillar detta.
  5. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Ämnet var uppe för ett par veckor sedan. Sök innan du postar.

6. Shack
    Trådstartare

Shack Torpare

Tack för svar!

Hur säkert är det att handla ifrån Chrono24.se? Några som handlat och kan tipsa om säkerhet och vad man ska tänka på vid ett köp som inte är f2f? Tack.

7. InFeFe

InFeFe Friends of KS

Finns en hel tråd om Chrono24. Med referenser och erfarenheter.

8. Andsan

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Ett bra val.
    Jag har en 16613 2008, men den är inte till salu. Jag kan berätta lite om min erfarenhet när jag skulle köpa en 16613.
    Jag tittade runt i Europa på Chrono24 hemsida enär Rolex var då något billigare där än i Sverige. Hittade först en i Grekland, en 2008, helt ny som de skulle ha drygt 50.000 för. De kunde inte skicka till Sverige med försäkrad frakt. Vi började då diskutera att säljaren skulle leverera direkt till mig på Arlanda alternativt att jag skulle flyga ner till Aten men det föll på dåliga flygförbindelser från Aten/Stockholm vice versa. Hittade sedan en annan från Tyskland med det föll på att de inte heller kunde skicka med försäkrad frakt.
    Hittade sedan, några dagar senare min 16613 2008 i Djursholm, ett stenkast därifrån jag bor. Nyservad på Nymans och nedprutat så blev det 51.000 kr. Detta var för 2.5 år sedan.

Jag håller med vad det gäller armbandet, sök en nyare så du får guld i låset samt märkt Rolex under ringen.
    Ha inte för bråttom. Förr eller senare dyker "den rätta" upp.
    Bifogar bild på min.

Lycka till

paradis, aleks, ErikGBG och 5 andra gillar detta.
  9. Shack
    Trådstartare

Shack Torpare

Bra bild och historia! Min budget är ca 50K, så hoppas på att hitta något lika fräscht som dig. Klockorna med den nya guldlåset verkar dem ligga på strax över 50k idag, i varje fall vad jag kan se efter lite sökande på Blocket och Chrono24. Har varit i kontakt med säljaren för skönheten nedanför som finns i Berlin, kanske blir en liten trip till Berlin... :)

http://www.chrono24.com/chlex/submariner-16613-stahlgold-bp-2005--id2405859.htm

10. Shack
    Trådstartare

Shack Torpare

Hej,

Enligt säljaren ska den har servats men finns inga dokument på det... Så finns förmodligen ingen service på den. Klockan finns i Berlin och är "on-hold" för mig just nu. Han berättade att alla papper finns etc och allt syns på bilden... Tycker ni allt verkar reko om man bara kikar på annonsen och bilderna? Behöver en final input ifrån er, jag är då inte en klockexptert som har superbra koll!

http://www.chrono24.com/chlex/submariner-16613-stahlgold-bp-2005--id2405859.htm

11. 4cie

4cie Biskop

Den ser OK ut men lämna in den för service direkt när du får den.

12. Shack
    Trådstartare

Shack Torpare

Blev ingen resa till Berlin! Har lagt handpenning för en Submariner 16613 ifrån 2006. Den kommer på fredag :)

Eftersom jag inte är expert inom Rolex så undrar jag exakt vad ett komplett paket/låda på Submariner ifrån 2006 ska innehålla? Enligt säljaren är klockan komplett med låda samt certifikat.

13. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Då är det nog bara lådan med certet. -06 hade väl Rolex övergått till cert i kreditkortsformat, eller är jag ute och cyklar?
    Men annars ska det ju i lådan finnas hangtag, kudde som klockan sitter på, putsduk och en hållare för certet samt ett bezelskydd i plast.

14. 4cie

4cie Biskop

Inte alltid man som köpare får med Bezelskydd eller hangtag när man köper en ny Rolex. Har för mig att Rolex gick över till cert i kreditkortsformat kring -06.
    Annars ska de små broschyrerna Rolex Submariner och Factory Service följa med.
    Ankaren brukade följa med de tidigare modellerna, minns inte när de slutade med dem.

15. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Just ja, hangtagen är väl bara på modellerna som är godkända enligt COSC?

16. 4cie

4cie Biskop

Alla modeller är godkända enligt COSC men ibland får man inte med hangtagen från AD, händer att de tar både pristagen och COSC-tagen när man köper klockan. Inte helt ovanligt.

17. Shack
    Trådstartare

Shack Torpare

Blev en ifrån 2006 som jag köpte ifrån en guldhandlare. Hur nöjd som helst!

Bifogade filer:

18. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    varför?

19. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Från hedens i Gbg?

20. Shack
    Trådstartare

Shack Torpare

21. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Då kan du vara trygg. De säljer inte skit där.

22. Shack
    Trådstartare

Shack Torpare

Affären kändes trygg och kommunikation var bra!

23. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Full servicehistorik är ju rätt meningslöst om klockan har papper på den senaste servicen. Det är ju inte en bil där man byter olika delar vid olika miltal utan är klockan nyservad så ska allt vara tip top.

24. Shack
    Trådstartare

Shack Torpare

Menade nog bara att jag sökte efter dokumentation om service. :)

yonsson gillar detta.
  25. 4cie

4cie Biskop

TS skrev följande om klockan som han hade hittat i Berlin:

Om servicehistoriken är oklar så hade då jag utgått ifrån att den är oservad och föredragit att lämna in den på service hur bra den än må hålla tiden. Efter service får man trots allt 2 års servicegaranti :)

26. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Så du servar den även om den är i toppskick inuti?

27. 4cie

4cie Biskop

Jag vet ju inte om den är i toppskick i urverket, det kan bara en urmakare bedöma.
    Och för att stilla min OCD och för servicegarantins skulle så lämnar jag in den på service.

28. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Min poäng är att man lämnar in den för koll. Inte för att serva den oavsett..

29. 4cie

4cie Biskop

Om du nöjer dig med att lämna in den för koll så, bra för dig :)

Vi är alla olika ;)

30. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Jag ser inte poängen med att serva något som får toppbetyg när man kollar hos urmakare.

Mårtenssons ur Brookfield