• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att välja en Sinn, eller: Vad koster en 7750 i underhåll....

barnefko

Omega
Hej

Snart är det dags och den första riktiga klockan skall införskaffas.
Jag har nu sparat ihop 15.000 och kommer unna mig dförsta riktiga klockan till en riktig speciell dag som jag sett fram emot myket de senaste 5 år.

i god tid har jag sett ut kandidaterna nu: Sinn ska det vara. Ursprungligen var det 556:an som kom i frågan men ju närmara datumet kommer då jag ska köpa den, ju mer dyker det upp andra exemplaren som jag tycker om mer och mer

Nr 1: Sinn 556i - ni känner den alla. Om inte, så titta in i passaroundtråden.
Kostar minst av alla med 8400,- direkt från sinn

Nr. 2: Sinn 856 - kommer håller längre, resp. kommer den att se fint ut litet längre pga tegimentbehandlingen men den måste skickas till Sinn för Service varje 6-7:e vilket säker tinte är billigt år och kostar 15.000

Nr. 3 och anledningen för själva tråden:
Nu har jag lyckats att spåna in mig på Sinn 358 som veckar otroligt habegär! Kostar 15.210 men har en 7750.


Poängen är och också själva problemet. Har man råd med en 7750 på lång sikt? Vad jag har förstått kostar en service på en 7750 betydligt mkt mer och så måste den servas var 4:e-5:e år.
Är det kanske samma som att skaffa sig en Rolls Royce? DU måste inte bara ha pengan att köpa den. Man måste också ha pengan att kunna lämna in den till service, betalar försäkringen mm....
Om det nu kostar 2000,- i underhåll varje gån blir jag inte särskild sugen och övervägar till och med att gå i riktning quarz.

T.ex: gavox squadron - förvisso en helt annan klocka, som dock ser fint ut och kostar en bråkdel.Den har dock quarz och kanske litet mindre prestige. Servicekostnader kommer dock vara betydligt mindre.
Bild lånad från worn and wounds hemsida:
GAVOX_SQUADRON_WRIST_2.jpg



Vad tycker ni.
Lägga penga på en 7750 och bara köra, även om det finns risk att den kommer vara dyrt på längden. Eller satsa på en 856 med längre serviceintervall. Elller till och med köra med En gavox, njuta av den fina fliegerstilen on the cheap och bjuda frun på en finhelg i stockholm med resten av pengan ;-)
 

mosse

Omega
kööööööör bara!!
Sjukt fet klocka och 2000 var 5e år är ju ingenting!! Om du nu lyckas vara OWG i 5 år dvs ;)
 

JayJay

Rolex
Hmm. Jag har själv en 556i. Är sjukt nöjd. Har testat en 358 under en vecka förra hösten, jätte fin men på gränsen till för stor. Ganska mkt av en klump på armen faktiskt. Tyckte den bar betydligt större än min U1 t o m.

Hade jag varit i dina skor hade jag kört på 856 . I min bok en av de bästa allroundklockorna och dessutom tycker jag att det är en av marknadens mest prisvärda klockor.

Om du ändå vill gå kvartsvägen så har ju Sinn UX... I o f s kommer du ju inte undan servicekostnader med den.

Om du prompt ska gå på kvarts så tycker jag du ska sondera utbudet från Seiko.

Lycka till.
 

Untitled

Omega
Köp den du verkligen vill ha. En service var 5 år för 2000 är ju inte få farligt, räkna av för två batteribyten för en kvarts så är du nere på 1600. Spara 30 kronor i månaden så är servicen betald med råge.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Klart att du ska köpa en Sinn. Mycket prisvärda klockor. Med risk för att tala i egen sak så skulle jag slå ett slag för 104 St Sa på den fantastiskt fina länken. 41 mm men bara 11,5 mm tjock. Dessutom vattentät till 200 m. Sitter ett mycket lättservat Valjoux-verk i den. Strax över 11k skickat från Sinn.

Sinn 2014-02-21.jpg
 
Vet inte om jag missförstår dig, men jag skulle räkna med mer än 2000kr för service av ett kronografverk som 7750 är.

Vill också påpeka att mina erfarenheter av 7750 är mycket goda, har ett par klockor med detta verk och samtliga har fungerat klanderfritt med god tidhållning. De enda synpunkterna på 7750 brukar vara att verket är ganska högt vilket leder till hyggligt tjocka/höga boetter och att det faktum att rotorn frihjular åt ett håll gör att man kan känna av om rotorn får upp farten ordentligt. Men konsensus är att det är ett driftsäkert och välprövat verk.
 
Just det ang Gavox vs Sinn. Utan att känna till Gavox närmare så tror jag lite att man får vad man betalar för. Om du gillar Sinn är det nog värt med den extra kostnaden - givet att du har pengarna såklart.
 

barnefko

Omega
Tack er alla

Jag ska nog hålla mig till Sinn. Är bara litet rädd att "underhållskosterna" skjuter i höjden med en 7750 eftersom jag inte har erfarenheter med dessa.

Att höjden dock kan vara problem är jag medveten om, då blir det nog en trip till stockholm i vilken fall som och prova klockan i real live vid Erikson Urhandel.....

Sedan är det kanske oundvikligt att köpa en Gavox trots allt ;-)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Gavox var ju inget kul alls. En ren kopia designmässigt. Varje gång du tittar på den kommer du ångra dig att du inte köpte den riktiga varan.
 

barnefko

Omega
Gavox var ju inget kul alls. En ren kopia designmässigt. Varje gång du tittar på den kommer du ångra dig att du inte köpte den riktiga varan.


Då har du rätt i. Det var ju ngn på forumet här som sa att de klockor man köper som "substitut" stannar kvar kortast...
Bra att ni peppar mig - gå for the real deal.

Men med alla härliga 358, 856 och nu också snygga 104:an blir det inte lättare.....
 

Sten

Cartier
Fick hem min 856 s utc i veckan. På Sinns silikon och stora viklås är den riktigt schöööön! Så den kan jag rekommendera, men alla dina alternativ är säkert mycket bra. Kommer att lägga in en recension nån gång då jag har "tillräckligt med kött på benen" för det.Det som jag kan säga idag är att det är en perfekt sommar/semesterklocka, klarar bad och man slipper sand i vridningen + att man p.g.a. gmt-visaren kan hålla koll på tiden hemma då man ligger på stranden i Thailand. Bjuder på en bild.
IMG_3835.JPG
 
Topp