• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att välja Panerai...

Snårtas

Rolex
Josef B skrev:
Snårtas skrev:
Nu får proffsen rätta mig, men jag tror inte någon PAM under 44 mm har sandwich-dial. Personligen så föredrar jag den framför målad tavla, och skulle därför inte köpa någon mindre. Kolla mina bilder högre upp i tråden.

Det ser ut som sandwich när man ser bilderna?

DSC05189_zps348c9f2c.jpg
Det ser onekligen ut som du har rätt! För mig personligen så var sandwich den största anledningen till att jag ville ha Panerai, det ser grymt bra ut.
 

Josef B

Bestraffaren
Snårtas skrev:
Josef B skrev:
Snårtas skrev:
Nu får proffsen rätta mig, men jag tror inte någon PAM under 44 mm har sandwich-dial. Personligen så föredrar jag den framför målad tavla, och skulle därför inte köpa någon mindre. Kolla mina bilder högre upp i tråden.

Det ser ut som sandwich när man ser bilderna?

DSC05189_zps348c9f2c.jpg
Det ser onekligen ut som du har rätt! För mig personligen så var sandwich den största anledningen till att jag ville ha Panerai, det ser grymt bra ut.

Håller med dig! Sandwich är klart snyggast!
 

Woodstock

Breitling
Hej

Ny här på forumet och på klockor i allmänhet. Gillar forumet skarpt då man lär sig mkt.

Går i klock köpar tankar. Gillar Panerai mkt. Någon var inne på det förut ang urverket i Panerai. Vad sitter i dem. Är det egna verk eller ETA eller något annat? Vad ska man tänka på?

Tack
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Efter att ha lusläst denna tråd känns det som att jag nu har tillräcklig kunskap för att ge mig ut och börja leta :D
Detta forum är nog bland det bästa som hänt kunskapsmässigt men samtidigt det sämsta som hänt plånboken... :roll:
 

Tommytvigg

Cartier
Masterkiller tack för denna genomgång!
Efter att ha läst den har jag i två dagar snöat in på Panerai. Har inte riktigt förstått det förut, men jäklar vilka trevliga klockor.
Ett vill ha begär har startat i mej.

Mvh Tommy
 
Tommytvigg skrev:
Masterkiller tack för denna genomgång!
Efter att ha läst den har jag i två dagar snöat in på Panerai. Har inte riktigt förstått det förut, men jäklar vilka trevliga klockor.
Ett vill ha begär har startat i mej.

Mvh Tommy

Kör hårt, vi behöver fler Paneristis...
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Att välja Panerai...

"Kör hårt, vi behöver fler Paneristis..."

Absolut är det så. Go for it!!
 

Isodor

Audemars
Hade tänkt köpa en PAM351 under nästa år förmodligen.

Någon av Er som provat denna?


Titanboetten mäter 44 mm.

Inhouse urverk med 3 dgr gångreserv (P.9000)

Någon som har synpunkter på detta? Något annat man bör kika på inom Panerai?

Viktigt för mig är att det är ett lika fint inre som yttre så 7750-moddarna går bort!
 

Bilagor

  • Pam351LuminorMarinaTitanio.jpg
    Pam351LuminorMarinaTitanio.jpg
    83.3 KB · Visningar: 998

Baris911

Breitling
Sjukt bra tråd. Äntligen. Kul att hitta så många paneristas på ett ställe :)
Nu blev jag extra sugen på en radiomir i guld.
Har en PAM0088 sedan ett tag och är sjukt nöjd. En favorit i klocksamlingen.
 

Bilagor

  • Picture 016.jpg
    Picture 016.jpg
    347.1 KB · Visningar: 479

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Vad ska lillebrorsan leta efter?

-44mm
-sandwich
-kronskydd
-automatisk (är alla automatiska panerai utrustade med inhouse-verk?)
-stål

Finns det några utgångna modeller som man missar?
Kollar närmast 312, 320, 321, 359 osv.
 

oscaroscar

Panerai
DW6900MS skrev:
Vad ska lillebrorsan leta efter?

-44mm
-sandwich
-kronskydd
-automatisk (är alla automatiska panerai utrustade med inhouse-verk?)
-stål

Finns det några utgångna modeller som man missar?
Kollar närmast 312, 320, 321, 359 osv.
+1
Bump!

Undrar precis samma sak, vilka fyller de kraven + inhouse-verk?
 
Mycket trevlig läsning detta!

För en som är novis på Panerai, vad gäller för deras "logo"-varianter? Är det ett vettigt alternativ, eller är man bara dumsnål?
 

RosaCasio

Cartier
Jag gillar att Panerai har power reserve mätare på baksidan och safirglas så man kan se det.

Kan man på något enkelt sätt söka efter just den komplikationen eller har ni några tips på vilka pam...som man ska kolla efter?
 

maxcwa

Breitling
...ofta frågar folk mig hur dom ska kunna välja vilken Panerai dom ska köpa och säger 'alla ser ju likadana ut', så jag tänkte skriva en liten guide. Förhoppningsvis kommer denna att hjälpa dig göra ditt val...

Tänk på att jag endast kommer att ta upp dom vanligaste modellerna och inte alla über specialare och tourbilloner och dylikt, utan mer en guide för normal person att välja sin första Panerai...

Steg ett är att välja vilken 'serie' du vill ha för det finns två:

Luminor eller Radiomir, 99% väljer nog en Luminor som sin första Panerai då den är den serien som dom flesta tänker på när man säger Panerai pga det karakteristiska kronskyddet och denna finns även som Submersible med vridring som är en dykarvariant och Radiomir har endast en 'big crown' utan kronskydd.

Kort sagt kan man säga att Luminor är den sportiga, Luminor Submersible dykaren och Radiomir den dressade varianten...

1286793265851_Pam_00112.jpg

Luminor

1263472688026_Pam024_Front.jpg

Luminor Submersible

1263404531010_Pam_00210.jpg

Radiomir



Luminor

00016517.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Så om du valt Luminor så finns det lite olika storlekar

40mm (Dam modell enligt mig)
44mm (Den vanligaste, finns både som Bettarini och 1950's boett)
47mm (Den riktiga 50-tals boetten)

Bettarini Boetten som enligt mig är den snyggaste och den som dom flesta associerar med Panerai med, dessa är oftast manuella som jag tycker en Panerai ska vara och har Unitas baserade verk.

1950's Boetten (Den är faktiskt bara en mindre variant av den riktiga 47mm boetten, men 44mm varianten fanns aldrig på 50talet och dessa är oftast automatiska och har Panerai's egna verk)

1286793265851_Pam_00112.jpg

Bettarini Boett

1263409468866_Pam_312.jpg

1950's Boett


Luminor Submersible

00016276.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns i två storlekar och har till skillnad från Luminor en vridbar dykring.

44mm
47mm

Radiomir

00018495.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du valt Radiomir måste du också välja storlek

42mm
45mm
47mm

Struligt, det är bara början, sen bör du väla material, Stål, Titan eller guld...

Sen börjar vi med funktioner eller komplikationer som man säger på klockspråk, och här är Panerai lite speciella eftersom dom mest eftertraktade är oftast är sk 'Base' varianter eller med andra ord endast tim och minut visare dvs ingen sekundvisare alls och dom med egen sekund tavla kallas för 'Marina' sedan finns det en hel drös olika varianter med:

GMT
8 dagarsverk
10 Dagarsverk
Power Reserve
Splitsecond
Regatta
M.fl..

Dom allra flesta Panerai har svarta tavlor, men det finns även enstaka vita, blå och flertalet bruna varianter...

Dom flesta väljer en Base eller Marina variant...

1286793265851_Pam_00112.jpg

Base

1263403806082_Pam_00111.jpg

Marina

När du valt detta så kan du börja tänka på om du vill ha sk sandwich eller målad tavla, med Sandwich menas att tavlan har utskurna siffror och indexar och en hel tavla med självlysande material under som lyser upp genom tavlan och detta är en specialitet som Panerai är kända för och det snyggaste enligt mig, med målad tavla menas att det är som på andra klockor att indexarna och siffror är målade med självlysande material på tavlan....

NEWvsOLD2.jpg

Den till vänster är Sandwich och den till höger målad

Sedan så finns vissa modeller med länk men det allra vanligaste är att man har sin Panerai på antingen Gummi, Ammo eller Kroko band...

Om du ny följt detta så borde du kunna hitta en Panerai för dig

Lycka till....
Grym guide! Varit till stor hjälp i sökandet efter rätt klocka.
 
Det var så det blev för mej också. Jag köpte faktiskt en Pam 112 och det har jag inte ångrat:happyhappy:
Mvh Tommy


Äntligen så har jag börjat förstå Panerais modeller, tack för den guiden!

Mvh Simon


Klockrent ;) tummen upp!


Grym guide! Varit till stor hjälp i sökandet efter rätt klocka.

Kul att ni gillade den boys!
 
Topp