• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att välja Panerai...

4cie

Rolex
2-Faktor
Annars har dem ju inget att visa? Förutom guld och special special varianter för en halv miljon :p


Ja men det märkliga är att köparen inte har hämtat klockan :D
Hade jag köpt en klocka för ens en femhundring hade jag inte låtit den vara kvar i butiken för att skyltas med ett tag till för att butiken inte får in några så ofta :rolleyes:
 

Bexa

Omega
560 är ett riktigt bra val!
Lutar också åt 560 el 562 som nästa tillägg i samlingen.

Ja har funderat lite på både 560 och 562, frågan är ju om man vill ha brun eller svart tavla och titanium eller stål. Får be Nymans ur ta in dem annars får man väl åka till London.
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Ja har funderat lite på både 560 och 562, frågan är ju om man vill ha brun eller svart tavla och titanium eller stål. Får be Nymans ur ta in dem annars får man väl åka till London.

Själv föredrar jag stål och brun sandwich urtavla och den kombinationen finns tyvärr inte.
Det är en skön känsla med lite tyngd i armen när man har en stålpanna, är lite i valet/kvalet här med.
Blir samma för mig - testa på plats och känna/klämma och välja den som känns mest rätt.
Lycka till och glöm inte att posta en unboxing sen när du väljer din panna :)
 

egbert

Panerai
422
pazubu8e.jpg
Gillar detta med power reserve indikator. Är det bara 422:an som har den på baksidan?
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Gillar detta med power reserve indikator. Är det bara 422:an som har den på baksidan?

422an är den enda stålpannan som har pr på baksidan med panerais egna urverk.
Finns tidigare pannor med pr bak (ej panerai urverk), den mest välkända är nog 190 med det urläckra JLC urverket med en pr på 8 dagar.
 

DavidS

Breitling
Alright, var det jag tänkte. Den nya i keramik (507 om jag inte missminner mig) är för jäkla fin, dock i dyraste laget.. drömma kan man :)
 

Petta

Omega
111 eller 112 tycker jag är ett bra val:)

Radiomirmodellerna med sin gängade krona är utsatt för slitage då den måste gängas upp och in varje dag.

Sedan är det en känslig punkt med byglarna där det är känsliga små skruvar att skruva dit vid byte av bandet men snygg är den i alla fall:)
 

h-man

Breitling
Finns det speciell referens för serier med både sekundvisare och datum (utan bubbla)? och för borstat stål vs polerat?
 

h-man

Breitling
Fyller på med fler frågor där svaren säkert kan googlas fram. Jag hoppas ni förlåter mig eftersom de känns relevanta.

Kronan på höger resp vänster sida- varför?
 

reservedemarche

Breitling
Efter att ha lusläst denna tråd känns det som att jag nu har tillräcklig kunskap för att ge mig ut och börja leta :D
Detta forum är nog bland det bästa som hänt kunskapsmässigt men samtidigt det sämsta som hänt plånboken... :roll:
Japp, trådar som denna skulle förses med varningstext och "opt out" möjlighet. Jag har aldrig varit intresserad av Panerai...men nu....:bawling:
 

h-man

Breitling
Finns det speciell referens för serier med både sekundvisare och datum (utan bubbla)? och för borstat stål vs polerat?

Tänker du nåt sånt här som PAM312?

Ja antingen sån men så finns också nån/några med två småvisare( sekund och datum gissar jag)

Krona höger resp vänstersida. Har för mig att jag läst nånstans att det hänger ihop m att de italienska dykarna brukade ha de på högerarmen och följaktligen var standard att ha kronan på högersida. Men hur är det isf i dagsläget- är krona till vänster mer ovanligt och följaktligen mer eftertraktat (och dyrare)? "Ska"/"borde" man bära standardmodellerna på höger arm?
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Ja antingen sån men så finns också nån/några med två småvisare( sekund och datum gissar jag)

Krona höger resp vänstersida. Har för mig att jag läst nånstans att det hänger ihop m att de italienska dykarna brukade ha de på högerarmen och följaktligen var standard att ha kronan på högersida. Men hur är det isf i dagsläget- är krona till vänster mer ovanligt och följaktligen mer eftertraktat (och dyrare)? "Ska"/"borde" man bära standardmodellerna på höger arm?
Antar att du menar kronografer?

Kronans position historiskt får nån annan svara på. Ingen aning. Har svårt att se att det skulle betinga högre värde.
Men å andra sidan är hela den här hobbyn är ju full av såna ologiska prisbetingelser så varför inte? :)
 

David

Bödeln
Finns det speciell referens för serier med både sekundvisare och datum (utan bubbla)? och för borstat stål vs polerat?

Jag har då inte lyckats upptäcka någon som helst logik i modellnumreringen, det verkar som om Panerai väljer tresiffriga nummer under 400 som inte använts tidigare helt slumpvis för nya modeller.
 

h-man

Breitling
Antar att du menar kronografer?
Ja det kanske är kronografer det också. Men isf verkar det finnas flera olika varianter. Dels t.ex https://a248.e.akamai.net/static.chrono24.com/images/uhren/images_14/s5/2563514gross.jpg?v=1
(dvs "vanlig" kronograf med tre småtavlor) men alltså då även https://a248.e.akamai.net/static.chrono24.com/images/uhren/images_88/s4/2671488gross.jpg?v=1 (med två småtavlor- som alltså var det jag tänkte på). Efter att ha sökt mer på chrono24 så verkar det som om det är "Flyback Cronograph" som jag tänkte på

Det optimala hade varit om det fanns nån databas där man kunde söka på t.ex storlek, färg på urtavlan, base/marina osv osv och filtrera fram vilka serier som matchar ens preferenser... Chrono24 känns en aning begränsat om man vill filtrera på nitty-gritty detaljer
 
Hej alla Panerai fantaster!

Hjälp mig i mina funderingar.

Jag har länge varit sugen på en Panna, en till att börja med iaf. När jag såg 311 i verkligheten i skyltfönstret på Nymans kunde jag knappt gå därifrån, jäklar vilken vacker klocka! Således har det varit modellen jag suktat efter men nu när man inom kort kanske har råd att slå till har jag börjat tveka. Jag kommer i de flesta fall att bära den till blå kostym eller möjligen mer avslappnade kläder också dock inte till svart. Detta gör ju användandet något begränsat... Speciellt om man klär sig i mycket svart o_O

Ska man istället gå på 275 (den svarta varianten av 311) och sedan komplettera med en 351 för att få en brun. Det ger ju en otrolig flexibilitet och den jag troligen använder mindre kostar också mindre... Dessutom så får man ju ett klart större utbud av härliga straps att välja mellan till 275 så svart är lite lättare att matcha.

Min förhoppning är att innan året är slut även ligger en 025 i windern också ;)

Vad tror ni om den uppställningen?


panerai_8days_pam275.jpg




panerai-luminor-1950-3-days-44mm-titanium-9000-pam351-watch.jpg


Panerai 025.jpg
 

DavidS

Breitling
Hej alla Panerai fantaster!

Hjälp mig i mina funderingar.

Jag har länge varit sugen på en Panna, en till att börja med iaf. När jag såg 311 i verkligheten i skyltfönstret på Nymans kunde jag knappt gå därifrån, jäklar vilken vacker klocka! Således har det varit modellen jag suktat efter men nu när man inom kort kanske har råd att slå till har jag börjat tveka. Jag kommer i de flesta fall att bära den till blå kostym eller möjligen mer avslappnade kläder också dock inte till svart. Detta gör ju användandet något begränsat... Speciellt om man klär sig i mycket svart o_O

Ska man istället gå på 275 (den svarta varianten av 311) och sedan komplettera med en 351 för att få en brun. Det ger ju en otrolig flexibilitet och den jag troligen använder mindre kostar också mindre... Dessutom så får man ju ett klart större utbud av härliga straps att välja mellan till 275 så svart är lite lättare att matcha.

Min förhoppning är att innan året är slut även ligger en 025 i windern också ;)

Vad tror ni om den uppställningen?


panerai_8days_pam275.jpg




panerai-luminor-1950-3-days-44mm-titanium-9000-pam351-watch.jpg


Panerai 025.jpg


Hade kört på 311an då jag tycker den är finare medan 275an kanske blir lite stilrenare om du använder mycket kostym.. O så subben till övrig tid :) Svårt val!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej alla Panerai fantaster!

Hjälp mig i mina funderingar.

Jag har länge varit sugen på en Panna, en till att börja med iaf. När jag såg 311 i verkligheten i skyltfönstret på Nymans kunde jag knappt gå därifrån, jäklar vilken vacker klocka! Således har det varit modellen jag suktat efter men nu när man inom kort kanske har råd att slå till har jag börjat tveka. Jag kommer i de flesta fall att bära den till blå kostym eller möjligen mer avslappnade kläder också dock inte till svart. Detta gör ju användandet något begränsat... Speciellt om man klär sig i mycket svart o_O

Ska man istället gå på 275 (den svarta varianten av 311) och sedan komplettera med en 351 för att få en brun. Det ger ju en otrolig flexibilitet och den jag troligen använder mindre kostar också mindre... Dessutom så får man ju ett klart större utbud av härliga straps att välja mellan till 275 så svart är lite lättare att matcha.

Min förhoppning är att innan året är slut även ligger en 025 i windern också ;)

Vad tror ni om den uppställningen?


panerai_8days_pam275.jpg




panerai-luminor-1950-3-days-44mm-titanium-9000-pam351-watch.jpg


Panerai 025.jpg
sehydaga.jpg

Kolla gärna in radomir om du ofta bär kostym. Den klara 100 m vattendjup så den funkar till både jobb och fritid. Svart eller vitt går alltid att kombinera till andra färger. Personligen kan jag tycka stilbrott som spännande. T ex din blå kostym med en 47 mm Panerai Submersible. Det är en personlighet som klär sig så. Lycka till i beslutsångesten!
 

Tre333

Cartier
Kanske fel tråd men testar :) vart köpet man lättast en Panerai ifrån? Kollat en del via chrono24 och där finns det mkt att välja mellan men är det säkert? Nymans som nämns tidigare verkar inte ha så stort utbud så om jag vill testa en IRL måste jag då åka utomlands verkar det som eller? Vart rekommenderar ni då att man gör ett besök? Tack på förhand!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Topp