• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att välja Submariner

Amund

Omega
Hej alla trevliga KS'are! :)

Jag är ny inom klockvärlden och uppskattar känsla, design och kvalitet. Men jag är inte i närheten den kunskap som flertalet av Er här inne besitter och hoppas på att ni orkar hjälpa mig lite på vägen. För att ni ska förstå vart jag kommer ifrån och vart jag vill så kommer här en liten redogörelse :)

Jag har idag en Chopard Mille Miglia 168511-3036 och köpte nyligen en Panerai 005 av en väldigt trevlig medlem här på KS. I min värld så är Millen min dressare som jag älskar, men är livrädd för att använda då jag har svårt för repor på högglanspolerat. Pannan är min sport/vardagliga klocka, men igen polerad och jag oroar mig för repor.. :)
Så jag letar nu efter den tredje och sista klockan som ska få vara den jag kan bära dygnet runt, simma med på sommaren etc. och idag var jag inne hos en AD och fick klämma på Sub, Sub No Date och Seadweller. Jag fastnade verkligen för No Date versionen, gillade den rena tavlan, tyngden och robustheten den utstrålade. Det känns verkligen som den har dom egenskaperna jag letar efter. Men jag gillar att köpa begagnat i gott skick och kan alldeles för lite om föregående modeller, jag kanske gillar någon av dem ännu bättre? Men ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag:banghead:

Så mina frågor till Er blir då följande,
Vad heter modellen/modellerna innan dagens och vad är skillnaderna?
Safirglas är viktigt för mig, när kom det?
Vilket prisspann kan jag förvänta mig för fullsett i bra skick?

Ifall det finns en bra sida som tar upp något av det här så tar jag tacksamt emot en länk så slipper ni skriva allt på nytt :)

Tack på förhand!

/Amund

Ps. En tråd utan bilder är ju tråkig så här är en från idag
2016-02-23 13.22.23.jpg
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
På Submariner är det ref 114060 som gäller om du fastnade för klockans robusthet. Förgångaren 14060 har mindre bandhorn och mindre kronskydd vilket gör att den upplevs som lite nättare.
 
Ta bort en 1:a från referenserna så har du dem. 14060 och 16610. Samt 14060m med lite uppdaterat urverk.
Aluminiuminsert på de gamla modellerna byttes mot keramiskt på de nya, svårare att repas. Superluminovan mot vad Rolex kallar Chromalight som får den att lysa blått istället för grönt. Maxicase som redan sagts med fetare luggar och kronskydd, det är biffigare pjäser än sina föregångare.
 
Senast ändrad:

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en 116610, och är riktigt nöjd med den! Men för en renare tavla är 114060 perfekt, särskilt om du har lite annat att rotera med. Både 114060/116610 ligger mellan 52-75 beroende på om du köper beggat eller nytt.
 

BCKSTRM

Rolex
Många som tipsar om Sub-C. Var inte frågan vilka som var innan dessa? Som @FrankyFourFingers sade har du 14060 14060m och 16610 om du vill ha föregångarna. Sedan finns såklart även äldre refs men dessa var de som kom inna de keramiska. Jag har en 116610LN (Sub-C) och tycker det är skönt med datum så fundera på om du vill ha datum.

Subbarna stiger i pris hela tiden men jag tror du borde kunna få en fullset för 40-50k(?) men jag rekommenderar dig att gå in på K&S här på KS och söka på 14060 etc och kolla på de senast sålda för prisreferens. Man kan även ofta kika på avslutade auktioner på tex Kaplans, Pantbanken, Barnebys eller likande för att få en prisuppfattning (men glöm då inte bort provisionen).
 

RDFG

Cartier
Referenser utan datum (finns även tidigare men tar inte med dom pga näst intill omöjliga att få tag på):
5513 - 14060 - 14060m - 114060

Referenser utan datum:
1680 - 16800 - 168000 - 16610 - 116610

De fetade referenserna är vad jag vet de som har safirglas men vågar inte ta gift på det och om någon annan har mer koll får de gärna rätta.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Referenser utan datum (finns även tidigare men tar inte med dom pga näst intill omöjliga att få tag på):
5513 - 14060 - 14060m - 114060

Referenser utan datum:
1680 - 16800 - 168000 - 16610 - 116610

De fetade referenserna är vad jag vet de som har safirglas men vågar inte ta gift på det och om någon annan har mer koll får de gärna rätta.
5512 är ju värd att nämna, de är inte omöjliga att få tag. Vilket är COSC-varianten 5513.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ibland. Min Batman får agera som substitut så länge.
Grejen är att den är så clean, och svart är ju svart.
Tjejen tycker att jag var dum som sålde den :)
Om hon är som andra utomstående så tycker hon säkert att alla köp och försäljningar är dumma när det kommer till klockor? :p Men intressant att hon gillade den!
 

DrFlex

Cartier
Du skriver att safirglas är viktigt för dig. Jag har för mig att Rolex började med safirglas på Submariner modellerna 1979.
 
Topp