• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet - bra skit?

Isodor

Audemars
Tjäääna!

Då jag är relativt ung i spelet gällande dinkor har jag inte hunnit skaffa mig den där "måste ha" klockan som vissa av er kanske redan lyckats med :)

Jag har siktet inställt på att om ett par år införskaffa en AP RO med blå urtavla så den tilltalar mig väldigt mycket.



Jag tycker faktiskt att deras RO är deras snyggaste de har att erbjuda, då ROO inte tilltalar mig..
Min smak säger stilrent, klassiskt och vackert!

Jag undrar kort om era erfarenheter om AP och tankar.

Det jag vet är att de har extremt höga servicekostnader..

Är det något annat man behöver ta hänsyn till?

Ni får gärna komma med synpunkter på denna dinka, plus och minus!

Trevlig helg!
 

Bilagor

  • wrist.jpg
    wrist.jpg
    48.5 KB · Visningar: 929

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Royal Oak är ett kanonval. Antingen kör du på den du visar som är ref 15300 eller så går du på den klassiska Jumbon. Fördelen med den "billigare" 15300 är att den har in-house verk som servas för 7900kr hos AD. Det är ärligt talat inte mycket blodigare än tex Rolex eller liknande märken. AP:n har fantastisk finnish och är en tidlös klassiker. Omöjligt att missa med den. :)

Jag sålde min då jag tyckte länken var lite klossig och tung. Ska sägas att den inte är klossigare och tyngre än andra moderna klockor, det är bara jag som är jävligt kinkig med detta. Testa innan du handlar och om du gillar den på armen så finns det egentligen inget som stoppar ett köp.

Klämmer in en bild på min gamla vita 15300.

1-48.jpg
 
Har aldrig ägt någon men har flera kompisar som haft dom, den med blå tavla är väl den mest klassiska tror jag och skulle nog vara mitt val, äskar designen men tyckte till skillnad från Per att den var liite tunn i länken, men måste nog prova den igen...
 

Isodor

Audemars
Tack för ditt svar Per!

Det var en fin klocka du hade där, den vita tavlan tilltalar också även om havsblå är något som ligger varmt om hjärtat.

Jag har svårt att motivera prisökningen för en 15202 istället för 15300.

Dessutom gillar jag sekundvisaren som 15300 har, så jag ser mycket positivt med just den modellen.

Helheten med länken och allt tycker jag är strålande, och som sagt är finishen något makalöst bra, t.o.m "prisvärt" ? :)

Även om modellen har en gammal sådan så tycker jag klockan är tidlös, känns båda gammal och modern!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Prisärt är det sällan med klockor som kostar mycker än någon tusenlapp. :)

En AP 15300 i fint skick är klart värd 65-70k om man gillar modellen. Få märken som har sån klass och precision på sina produkter.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
AP:s finish är i en heeelt annan liga än t.ex Rolex.
Fantastisk på alla sätt. Rotorn i 3120-verket är makalöst fin.

15300 är inte särskilt bekväm, men en riktigt grym klocka.

Köp!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Var inne på Nymans för några veckor sedan, och då sa säljaren att AP servicen kostade runt 10k, men att det då ej ingick polering :shock:

Så nog är servicen dyrare på AP än Rolex, som kan servas hos oberoende aktörer så som Dr Watch för ca 3k

Nog om service - har själv varit/är fortfarandde sugen på AP RO/ROC - så kör på! De känns lite ovanliga och exklusiva jämfört med Rolex tex. Tror inte du kommer ångra dig :mrgreen:

Har kollat runt lite oxå på en beggad 15300, verkar som man får betala en bit över 70 för ett bra ex (som sagt, kan vara värt att kolla när senaste servicen är gjord, så du inte direkt måste serva den för en fin peng)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
vaniljglass skrev:
AP:s finish är i en heeelt annan liga än t.ex Rolex.
Fantastisk på alla sätt. Rotorn i 3120-verket är makalöst fin.

15300 är inte särskilt bekväm, men en riktigt grym klocka.

Köp!

Hur skulle du beskriva att klockan känns? Lite platt mot handleden? Den jag provade på Nymans satt inte åt eftersom den var för stor i länken för mig (dålig kundservice att de inte kortade länken så jag kunde pröva ordentligt :lol: )
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
JS_80 skrev:
vaniljglass skrev:
AP:s finish är i en heeelt annan liga än t.ex Rolex.
Fantastisk på alla sätt. Rotorn i 3120-verket är makalöst fin.

15300 är inte särskilt bekväm, men en riktigt grym klocka.

Köp!

Hur skulle du beskriva att klockan känns? Lite platt mot handleden? Den jag provade på Nymans satt inte åt eftersom den var för stor i länken för mig (dålig kundservice att de inte kortade länken så jag kunde pröva ordentligt :lol: )

Storleken blir lite konstig med tanke på hur platt den är. Tror att jumbon är lite bättre med tunnare länk..
15300 blir stor, men platt. Hade gärna sett att den var något lite mindre. Eller lite tjockare.
Jag bar min mest på läder, tyckte att det var bra mycket skönare!

Hade även RO i 36 mm storlek. Den var perfekt och symmetrisk i storleken!
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Det förstår vi Martin. Du trots allt en kille med klassisk smak.

masterkiller skrev:
Har aldrig ägt någon men har flera kompisar som haft dom, den med blå tavla är väl den mest klassiska tror jag och skulle nog vara mitt val, äskar designen men tyckte till skillnad från Per att den var liite tunn i länken, men måste nog prova den igen...
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
JS_80 skrev:
Var inne på Nymans för några veckor sedan, och då sa säljaren att AP servicen kostade runt 10k, men att det då ej ingick polering :shock:

Så nog är servicen dyrare på AP än Rolex, som kan servas hos oberoende aktörer så som Dr Watch för ca 3k

1. Du kan ju inte fråga Nymans.

2. Varför hänger du på ett klockforum om du hatar klockor så mycket att du är beredd att drwatcha dom?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Rossi skrev:
JS_80 skrev:
Var inne på Nymans för några veckor sedan, och då sa säljaren att AP servicen kostade runt 10k, men att det då ej ingick polering :shock:

Så nog är servicen dyrare på AP än Rolex, som kan servas hos oberoende aktörer så som Dr Watch för ca 3k

1. Du kan ju inte fråga Nymans.

2. Varför hänger du på ett klockforum om du hatar klockor så mycket att du är beredd att drwatcha dom?

1. Vart ska han serva sin AP då? Farfars klockor?

2. Utgå från att alla inte vet vad du vet när det gäller drwatch..
 

JayJay

Rolex
vaniljglass skrev:
AP:s finish är i en heeelt annan liga än t.ex Rolex.
Fantastisk på alla sätt. Rotorn i 3120-verket är makalöst fin.

15300 är inte särskilt bekväm, men en riktigt grym klocka.

Köp!

Hur kan den vara i en heeelt annan liga? Vill inte vara dryg på något sätt men jag undrar verkligen. Jag har själv hållit i ett flertal exklusiva klockor. Rolex såväl som PP. En av de som imponerat (förvånat) mest är Grand Seiko. Har förövrigt också hållit i en AP RO. Själv upplever jag aldrig att skillnaden är sådär vansinnigt stor som många ofta låter påskina. Men vad är det mer konkret som sticker ut i finishen?

Mvh
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Rossi skrev:
JS_80 skrev:
Var inne på Nymans för några veckor sedan, och då sa säljaren att AP servicen kostade runt 10k, men att det då ej ingick polering :shock:

Så nog är servicen dyrare på AP än Rolex, som kan servas hos oberoende aktörer så som Dr Watch för ca 3k

1. Du kan ju inte fråga Nymans.

2. Varför hänger du på ett klockforum om du hatar klockor så mycket att du är beredd att drwatcha dom?

1) Mig veterligen finns det inte så många andra AP AD's i SVERIGE....

2) Har servat min SD där samt gjort en del andra affärer med Dr'n utan problem (vad jag känner till)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Rossi skrev:
JS_80 skrev:
Var inne på Nymans för några veckor sedan, och då sa säljaren att AP servicen kostade runt 10k, men att det då ej ingick polering :shock:

Så nog är servicen dyrare på AP än Rolex, som kan servas hos oberoende aktörer så som Dr Watch för ca 3k

2. Varför hänger du på ett klockforum om du hatar klockor så mycket att du är beredd att drwatcha dom?

Har du en beef med doktorn kan du ta det med honom direkt i stället för att förolämpa mig. Tack
 

Genta

Cartier
Efter snart 5 år med en AP ROC så har jag inte tröttnat på att beundra detaljrikedomen i boett, urtavla och band. Finishen är något utöver det vanliga. Rekommenderas. ROC har lite tyngd i boett och band, vilket gör att den känns seriös. Skulle kunna tänka mig 15202 som komplement för att den är tunnare och att man kan se det smäckra urverket

Men, det är inte en vardagsklocka som Rolex. APn är elegantare, känsligare och dyrare att äga. Jag kör Ford Focus för att det är billig skatt, reservdelar, service och försäkring. Istället för Merca/BMW kör jag AP.


APROC_zps08a6b8c0.jpg
 
Genta skrev:
Efter snart 5 år med en AP ROC så har jag inte tröttnat på att beundra detaljrikedomen i boett, urtavla och band. Finishen är något utöver det vanliga. Rekommenderas. ROC har lite tyngd i boett och band, vilket gör att den känns seriös. Skulle kunna tänka mig 15202 som komplement för att den är tunnare och att man kan se det smäckra urverket

Men, det är inte en vardagsklocka som Rolex. APn är elegantare, känsligare och dyrare att äga. Jag kör Ford Focus för att det är billig skatt, reservdelar, service och försäkring. Istället för Merca/BMW kör jag AP.


APROC_zps08a6b8c0.jpg


Måste hålla med Genta, ROC är helt klart den finaste ROn just pga av att den känns lite fetare, testade Gentas på Tures förut...

A7E7305D-9E87-423E-91CA-E4326BE839AD-34118-000031C51617EF3D.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
masterkiller skrev:
Genta skrev:
Efter snart 5 år med en AP ROC så har jag inte tröttnat på att beundra detaljrikedomen i boett, urtavla och band. Finishen är något utöver det vanliga. Rekommenderas. ROC har lite tyngd i boett och band, vilket gör att den känns seriös. Skulle kunna tänka mig 15202 som komplement för att den är tunnare och att man kan se det smäckra urverket

Men, det är inte en vardagsklocka som Rolex. APn är elegantare, känsligare och dyrare att äga. Jag kör Ford Focus för att det är billig skatt, reservdelar, service och försäkring. Istället för Merca/BMW kör jag AP.


APROC_zps08a6b8c0.jpg


Måste hålla med Genta, ROC är helt klart den finaste ROn just pga av att den känns lite fetare, testade Gentas på Tures förut...

A7E7305D-9E87-423E-91CA-E4326BE839AD-34118-000031C51617EF3D.jpg


+1 på MK, ROC är den mest lyckade AP:n.
 

Charles_

Rolex
ROC är nog min favorit men efter att ha fått klämma på en Dual Time vid ett par tillfällen på slutet så måste jag säga att den är ruskigt grym den också.

C42E84C6-9ED2-4B9B-BEC3-F97A9C6A89AC-1399-00000081D91E7017_zps146d2e6d.jpg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Genta skrev:
Efter snart 5 år med en AP ROC så har jag inte tröttnat på att beundra detaljrikedomen i boett, urtavla och band. Finishen är något utöver det vanliga. Rekommenderas. ROC har lite tyngd i boett och band, vilket gör att den känns seriös. Skulle kunna tänka mig 15202 som komplement för att den är tunnare och att man kan se det smäckra urverket

Men, det är inte en vardagsklocka som Rolex. APn är elegantare, känsligare och dyrare att äga. Jag kör Ford Focus för att det är billig skatt, reservdelar, service och försäkring. Istället för Merca/BMW kör jag AP.


APROC_zps08a6b8c0.jpg

Genta - mkt trevlig ROC! Har spanat in dem oxå, de ser mkt cool & "industriella ut" med deras kantiga kronograf-knappar. Vet inte om jag ser fel på dina bilder, men är visarna och timindex vita på ROC?

Denna 26300 ROC panda är riktigt trevlig oxå (bild från Google & TRF)
audemarspiguet2.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns en del trevliga APor men de flesta blir för stora då folk stirrar sig blinda på boettdiametern. Hade en 36 mm som var lite för stor, men fin var den allt! Så bra skit men se upp med storleken.

DSCN0898.jpg
 

joey

Cartier
Måste bara tillföra lite nyans till diskussionen och säga att mina erfarenheter av service på AP hos Nymans samt mina erfarenheter från att ha att göra med Dr Watch är genomgående positiva.

Sen när det gäller AP RO så är de fina i full-size, men fynden görs beggat på 36:eek:rna.
 

Genta

Cartier
JS_80 skrev:
Genta skrev:
Efter snart 5 år med en AP ROC så har jag inte tröttnat på att beundra detaljrikedomen i boett, urtavla och band. Finishen är något utöver det vanliga. Rekommenderas. ROC har lite tyngd i boett och band, vilket gör att den känns seriös. Skulle kunna tänka mig 15202 som komplement för att den är tunnare och att man kan se det smäckra urverket

Men, det är inte en vardagsklocka som Rolex. APn är elegantare, känsligare och dyrare att äga. Jag kör Ford Focus för att det är billig skatt, reservdelar, service och försäkring. Istället för Merca/BMW kör jag AP.


APROC_zps08a6b8c0.jpg

Genta - mkt trevlig ROC! Har spanat in dem oxå, de ser mkt cool & "industriella ut" med deras kantiga kronograf-knappar. Vet inte om jag ser fel på dina bilder, men är visarna och timindex vita på ROC?

Denna 26300 ROC panda är riktigt trevlig oxå (bild från Google & TRF)
audemarspiguet2.jpg


- Visare och index är vita, men med lite avvikande färgning i de mittendelar som har lysmassa.
- Pandan är riktigt fin, den skulle jag kunna tänka mig ett byte mot
- Storleken är 39 mm, vilket jag gillar, men det är förstås en smaksak (handled 17 cm)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Aurum skrev:
Finns en del trevliga APor men de flesta blir för stora då folk stirrar sig blinda på boettdiametern. Hade en 36 mm som var lite för stor, men fin var den allt! Så bra skit men se upp med storleken.

DSCN0898.jpg

Haha, är 36an för stor alltså? Jobbigt!

Förstår dock vad du menar, med att folk stirrar sig blinda på boettdiametern. Lug to lug måttet är viktigare.
 
Topp