• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Royal Oak 36mm

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Modellen i sig behöver väl ingen speciell into, men vill man läsa lite mer om den finns det bra info här:

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20110623/klockvarldens-25-klassiker-audemars-piguet-royal-oak

http://people.timezone.com/library/extras/201012035459

Tänkte kort och gott presentera lillebror till 14790st, närmre bestämt 56023st.

Det som skiljer dessa modeller är urverket, i 14790st sitter Caliber 2225 som är ett automatiskt verk, men i 56023st sitter APs Quartz Caliber 2506.

Just mitt ex är sålt i Tyskland 1985, antagligen ganska sent, då den är tillverkad 1985/06.

Har mail från AP som verifierar att urverk är korrekt mot klockan som såldes i Tyskland. Men övrigt verkar modellen väldigt ovanlig, har inte sett mer än denna på Kaplans från 2009, som återropats, http://www.kaplans.se/sv/auktioner/1863/vara/563271 - dock specad som 35mm..

Åsikterna om hur roligt Quartz är lär vara delade, men för min del tycker jag det är extra kul då modellen är/verkar vara så pass ovanlig i stål, man kan hitta flera guld/stål, ofta i ganska kass skick då mittlänkarna är i guld, och mycket mjukare än stål..

Helt klart en ikon att äga.

Jag har mailat AP och försökt få ut mer info gällande hur många som tillverkats/sålts och mer info, men har inte fått svar, väntar med spänning på svar!

Lite bilder:

IMAG5524.jpg


DSC_0655.JPG


DSC_0653.JPG


DSC_0665_1.jpg


DSC_0668.JPG


Skärmavbild 2014-07-13 kl. 17.15.49.png



Om ni hittar något att fylla i gällande modellen så posta gärna det!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kul, och det känns lite vågat med Quartz på nåt sätt. Grattis! Galet fin modell oavsett vilket verk som sitter i.

För mig som alltid är småsugen på RO men även på OQ kanske det här är den gyllene medelvägen?

Skulle vara kul att höra lite jämförelser angående hur du tycker att den bär jämfört mot t.ex. 40mm sport-Rolex eller t.ex. DJ (för du hade väl precis norpat en fin sån med?).
 

hedbrg

Panerai
Rolig dinka helt klart! Något för alla dom som är oroliga för att slita på sin automatiska dito kanske som vardagsbeater.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul! Visste inte att de gjordes med kvartsverk i detta utförande. Vore kul att få veta mer om urverket.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul, och det känns lite vågat med Quartz på nåt sätt. Grattis! Galet fin modell oavsett vilket verk som sitter i.

För mig som alltid är småsugen på RO men även på OQ kanske det här är den gyllene medelvägen?

Skulle vara kul att höra lite jämförelser angående hur du tycker att den bär jämfört mot t.ex. 40mm sport-Rolex eller t.ex. DJ (för du hade väl precis norpat en fin sån med?).

Trivs mycket bra med den! Den bärs typ som en DD/DJ på länk, dock är den lite tunnare, väldigt bekväm att bära! DJ har jag ingen i lådan, närsta i storlek är 40mm GMT (rootbeer)


Rolig dinka helt klart! Något för alla dom som är oroliga för att slita på sin automatiska dito kanske som vardagsbeater.

Nackdelen är väl att den, prismässigt ligger i samma krokar som 14790st, pga att den är så sällsynt!


Kul! Visste inte att de gjordes med kvartsverk i detta utförande. Vore kul att få veta mer om urverket.


Inte jag heller tidigare! Jag har försökt hitta info om verket, men finner ingen info om det.. Hoppas på svar från AP gällande detta! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Manska fan inte underskatta kvarts alltså. Tänk vilken skillnad det är i pris på service på denna och en mekanisk AP. Om jag skulle chansa så borde det ju även vara ett ETA-urverk i denna, så om något mot förmodan skulle hända så blir det ju billigt att fixa.

Är den lika tunn som de mekaniska?
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Manska fan inte underskatta kvarts alltså. Tänk vilken skillnad det är i pris på service på denna och en mekanisk AP. Om jag skulle chansa så borde det ju även vara ett ETA-urverk i denna, så om något mot förmodan skulle hända så blir det ju billigt att fixa.

Är den lika tunn som de mekaniska?


Ser också det lite som en fördel faktiskt, tror service går på 4k hos AP för detta verk.. Osäker på vad det är för något, då jag inte hittat någon info om det! Nu är min nyligen genomgången och checkad, så behöver inte service inom det närmsta!

Yes, lika tunn som 14790st.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Manska fan inte underskatta kvarts alltså. Tänk vilken skillnad det är i pris på service på denna och en mekanisk AP. Om jag skulle chansa så borde det ju även vara ett ETA-urverk i denna, så om något mot förmodan skulle hända så blir det ju billigt att fixa.

Är den lika tunn som de mekaniska?

Det torde vara en JLC alt Patek som gjort Quartz basverket, JLC står med som leverantör i en del listor för APs Quartz verk. Designen liknar Patek..
 

_jonte

Patek
Har tidigare hittat info om att kvarturverket AP2511 som bla sitter i APRO rectangular är ett ommärkt Omega 1330. Kan möjligt vara liknande din klocka. Kanske du kan hitta mer info med dessa data med i sökningen.
 
Topp