• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Auguste Reymond (arsa) Uppfräschning

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
I fredags förlorade jag en auktion på en klocka jag gått och tittat på under någon vecka. Som brukligt när du förlorar en auktion så leder det till ett par timmars hetsbudande på allt möjligt gammalt mögel. Detta är resultatet som damp ner i brevlådan för ett par timmar sedan.

rejält smutsig och med repigt glas
vjl18bl.jpg


En August Reymond/ARSA


Efter att vi avlägsnat flexbandet, så öppnar vi upp och tar oss en titt på urverket.

Det ser rätt fint och rent ut. :)


Fram med en trasa och lite tandkräm


Efter en timmes nötande ser det betydligt bättre ut


Bara att gå på boetten och boettlock med tandborste


Efter att boetten fått torka ordentligt är det dags att montera tillbaka urverket.


Jag är inte världens största fan av flexband, men tror nog att ett honungsfärgat eller mörkbrun ödla skulle passat bättre än tunt svart. Kom gärna med tips


Det obligatoriska WS´et! Några smårepor kvar i glaset men jag tycker det blev en helt ok uppfräschning! :)


Aurum Ariste China Har ni någon koll på urverket som sitter i den här? Vet ni hur gammal den är? Skulle även vilja veta kopplingen mellan ARSA och dagens August Reymond om ni har koll... Tack :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Urverket är ett Unitas 6376 Wehrmachtswerk från ca 1970. Arsa står för Auguste Reymond Société Anonymethe, och vad jag känner till så har dagens August Reymond inget att göra med den gamla manufakturen. Lite historik på länken nedan.

http://www.auguste-reymond.de/gesch-e.htm


Ok, så det är två olika företag... Tack för länken! Vilken klass räknas ARSA/Unitas klockor/verk, är det skräp eller något att ha? :) Klockorna från den nya manufakturen ser ju ut att vara ok (valjoux 7750 chronos bland annat).

Frågar då det är kul och veta om man gjort ett fynd eller ej! ;) Betalade 80:- skickat för denna...
 
Topp