• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Auktion till förmån för BCF - Nyservad vintagegoding - Atlantic Manhattan

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ariste och Minuteman presenterar här en nyservad Atlantic Manhattan från 50-talet
som vi auktionerar ut en till förmån för KS insamling till Barncancerfonden. Klockan skänks av Ariste och Minuteman bjuder på utomordentlig service.

Kort om Atlantic
1888 drog de igång sin verksamhet i Schweiz och då under namnet EKB. De började med att tillverka delar till fickur och utökade verksamheten till att inkludera även delar till armbandsur runt 1920. En bit in på 20-talet startade tillverkningen av vattenskyddade ur, något de var riktigt tidiga med. Några inhouse-verk har jag inte sett utan det brukar sitta verk från AS och ETA i Jag är inte så vass på att gräva efter fakta men hittade en relativt ny artikel om märket, tyvärr på franska vilket inte funkar för mig men kanske för någon annan:
http://issuu.com/AtlanticWatch/docs...lanticWatch/docs/coverstory_atlantic_goldor/1

Om klockan
Vacker 50-talare med manuellt verk, ett AS 1188. Boetten mäter 35,8mm och tar band på 18mm, den är guldpläterad med boettlock i stål. Boetten har fått en lättare polering.och glaset är nypolerat. Minuteman har genomfört en helservice av verket och vid testning ligger amplituden på ca 280-300 och gångavvikelsen inom 10 sek/dygn. Klockan är ca 60 år gammal och inte i nyskick, det finns märken och genomnötningar på boetten som visar att klockan använts genom åren. Det sitter ett oanvänt band i skinn på klockan, ljusbrunt (nästan sandfärgat).

Bud läggs företrädesvis genom att göra inlägg i tråden.

För den som vill se vad som är gjort med klockan kommer Minuteman dokumentera detta i en separat tråd i Hemslöjdsdelen, länk:
https://klocksnack.se/threads/service-av-bcf-atlantic.26813/

Kolla bilderna och fråga om du undrar något.

Auktionen avslutas på tisdag kl 22.00.

Buda på, gott folk!

Vinnaren sätter in summan på KS-insamlingen och skickar "bevis" via PM till Ariste och Minuteman.
Klockan skickas som vanligt brev så fort tillfälle ges.

Här är länken till insamlingen - http://www.barncancerfonden.se/16781/

(Annonserna nedan nedan ingår inte i auktionen).


image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

demondave

Rolex
Jag är expert på att bjussa på saker jag egentligen inte vill ha. Ingen skugga över varken klocka eller initiativet, men den skulle nog bli en svårslagen lådvärmare hos mig. Tackar ödmjukast för ditt bud wundlander, du räddade mig ;)
 

Minuteman

Rolex
Ny börjar auktionen närma sig slutet.
Riktigt fina bud så här långt :)

Som en extra bonus till köparen har jag snidat en läderrem som följer med klockan (förutom "originalarmbandet" på bilderna ovan).

uploadfromtaptalk1405427896526.jpg


uploadfromtaptalk1405427909344.jpg


uploadfromtaptalk1405427924091.jpg


Spännet som följer med är det guldfärgade på sista bilden, som för övrigt är skänkt av en annan medlem i mycket god KS anda.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ny börjar auktionen närma sig slutet.
Riktigt fina bud så här långt :)

Som en extra bonus till köparen har jag snidat en läderrem som följer med klockan (förutom "originalarmbandet" på bilderna.

Spännet som följer med är det guldfärgade på sista bilden, som för övrigt är skänkt av en annan medlem i mycket god KS anda.
Snygg gest, storartat! Bra jobbat med servicen också...;)
Så, betalning utförd!

Passar på att påminna om vår gemensamma insamling!!
Lysande, Camo...gratulerar till en elegant klocka, ett fint bidrag! Ledsen om jag snodde något framför näsan på dig, brukar inte kolla budgivarna så ofta men du kan trösta dig med att mina Atlantic-klockor stortrivs med det nya sällskapet.;)
 

Camo00

Patek
Snygg gest, storartat! Bra jobbat med servicen också...;)

Lysande, Camo...gratulerar till en elegant klocka, ett fint bidrag! Ledsen om jag snodde något framför näsan på dig, brukar inte kolla budgivarna så ofta men du kan trösta dig med att mina Atlantic-klockor stortrivs med det nya sällskapet.;)

Rimligen borde väl en reklampryl ingå i auktionen..?? :rolleyes:
 
Topp